Producătoarea Ada Solomon, nominalizată la Premiile Academiei Americane de Film
Toni Erdmann, în regia lui Maren Ade, coprodus de românca Ada Solomon, intră în cursa pentru trofeul OSCAR la categoria cel mai bun lungmetraj străin la cea de-a 89-a ediţie a Premiilor Academiei Americane de Film.
Christine Leșcu, 04.02.2017, 12:28
Toni Erdmann, în regia lui
Maren Ade, coprodus de românca Ada Solomon, intră în cursa pentru trofeul OSCAR
la categoria cel mai bun lungmetraj străin la cea de-a 89-a ediţie a Premiilor
Academiei Americane de Film. Evenimentul
va avea loc pe 26 februarie 2017 la Teatrul Dolby din Hollywood, Los Angeles.
Lungmetrajul, filmat aproape integral în România, este singura peliculă lansată
în 2016 inclusă în TOP 100 cele mai bune filme ale secolului 21 de către BBC
Culture. Toni Erdmann a fost
proiectat în premieră mondială în competiţia oficială a Festivalului de Film de
la Cannes 2016, unde a impresionat atât presa de specialitate, cât şi
spectatorii, fiind filmul cel mai apreciat de critici şi jurnalişti. Pelicula a
fost recompensată cu Premiul FIPRESCI pentru cel mai bun film din competiţia
oficială a celei de-a 69 ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes,
fiind una dintre favoritele criticilor la trofeul Palme D’Or. Recunoaşterea filmului Toni Erdmann este covârşitoare. Nominalizările
vin şi se uită aşa cum apar, filmul însă rămâne. Şi faptul că în urma acestor
recunoaşteri internaţionale filmul este văzut de tot mai mulţi spectatori este
cea mai dorită recompensă pentru cei care au lucrat la el, declară
producătorul Ada Solomon, primul producător din istoria cinematografiei
româneşti care este nominalizat la prestigiosul trofeu oferit de Academia Americană
de Film. Pentru mine, nu este primordial succesul comercial,
în schimb, filmul trebuie să aibă ceva de spus şi să ridice nişte întrebări de
orice natură. Pot fi despre alegerile noastre personale, despre drumul
istoriei, despre ce se întâmplă în societate în zilele noastre sau nu de mult,
cam acestea sunt criteriile după care aleg proiectele în care să mă implic.
În ceea ce priveşte proiectele internaţionale, coproducţiile minoritare, sau
filmele străine în producerea cărora mă implic şi care devin filme cu
participare românească, acestea sunt -în cele mai multe cazuri- legate de
România, dar şi de o anume privire asupra României. Nu orice film care se
întâmplă aici sau care are o poveste legată de România mă interesează. Continui
să pun pe primul loc ce spune şi cum spune un film, mai întâi prin scenariu,
ceea ce stârneşte în spectatori. Poate că până la urmă este vorba despre filme
pe care eu, personal, aş vrea să le văd pe marele ecran.
TONI ERDMANN spune povestea lui Winfried, un
tată excentric, ajuns la pensie şi pus mereu pe glume, care hotărăşte să îi
facă o vizită surpriză fiicei sale, Ines, o femeie de carieră serioasă, care
lucrează la un proiect important ca strateg corporatist în Bucureşti. Variety,
prestigioasa publicaţie americană, consideră că cel de-al treilea lungmetraj al
lui Maren Ade, un studiu unic al relaţiei tată – fiică, înstrăinaţi unul faţă
de celălalt, dar deopotrivă depresivi, este un triumf uman, hilar. Din
distribuţia filmului fac parte Peter Simonischek şi Sandra Hüller, Michael
Wittenborn, Thomas Loibl, Trystan Pütter, Hadewych Minis, Lucy Russell alături
de actorii români Vlad Ivanov, Ingrid Bisu, Alexandru Papadopol şi Victoria
Cociaş. Ada Solomon, coproducătoare. Mă interesează şi
m-a interesat farte tare subiectul acesta al dezrădăcinării, viaţa acestor
nomazi de lux care sunt tehnicienii de înaltă calificare care lucrează departe
de familia lor, de prietenii lor, de cultura în care au crescut. Mă interesează felul în care
această dezrădăcinare îi afectează la nivel emoţional. Am urmărit comunitatea
de expaţi din România şi voiam, la rândul meu, să transform asta într-un
subiect de film, pentru că mi se pare că vorbeşte foarte mult despre lumea în
care trăim şi despre felul în care ne lăsăm pe noi, ca fiinţe, pentru nişte
idealuri care ne asigură doar un confort financiar, un statut social, dar nu ne
asigură şi un confort emoţional. Pe de o parte, este vorba de alegerile pe care
le facem în viaţă, între a construi o carieră şi relaţia pe care o avem cu cei
apropiaţi, cum uităm de ei şi cât de des uităm de ei, cât de des reacţionăm la
încercările lor de a se reapropia de noi şi cât de tare regretăm că nu i-am
ascultat sau că nu i-am auzit în anumite momente.
Ada Solomon spune că a
fost imediat convinsă de proiectul regizoarei Maren Ade, care a documentat
foarte bine subiectul Maren
Ade este un cineast cu o viziune foarte largă şi cu o atenţie deosebită în ceea
ce priveşte documentarea. Iar apropierea mea de documentar şi de tot ceea ce
îneamnă cercetarea şi pregătirea unui subiect în funcţie de realitate, felul în
care ea a ales să-şi documenteze scenariul şi cât timp i-a luat această
documentare, astfel încât totul să fie cât mai verosimil şi să se sprijine pe o
construcţie realistă, a fost parte din farmecul acestei experienţe, care a durat aproape doi ani şi jumătate. Iar
în tot acest timp am schimbat sute de gânduri, am avut nenumărate discuţii, ea
a petrecut foarte multă vreme în România. Bineînţeles a fost o documentare
enormă făcută şi de acasă, citind şi materiale din România, şi ceea ce apare în
presa internaţională.
Alături de pelicula ”Bacalaureat”, regizată de
Cristian Mungiu, ”Toni Erdmann” se numără printre nominalizările la premiile
franceze Cesar, la categoria ”Cel mai bun film străin”.