Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

„Pentru o femeie barbară”, un nou volum semnat Saviana Stănescu

Un nou volum de teatru semnat de Saviana Stănescu, Pentru o femeie barbară, a apărut recent la editura Tracus Arte și a fost lansat la librăria Cărturești Verona din București.

„Pentru o femeie barbară”, un nou volum semnat Saviana Stănescu
„Pentru o femeie barbară”, un nou volum semnat Saviana Stănescu

, 15.09.2023, 10:18

Un nou volum de teatru semnat de Saviana Stănescu, Pentru o femeie
barbară, a apărut recent la editura Tracus Arte și a fost lansat la librăria
Cărturești Verona din București. La lansarea volumului – tradus din limba
engleză, cu un studiu introductiv de Diana Benea – au vorbit directorul Muzeului
Național al Literaturii Române, Ioan Cristescu, criticul de teatru Oana Cristea
Grigorescu și regizorul Andrei Măjeri. Actrița Adelaida Zamfira (care a jucat
în primul spectacol al Savianei Stănescu, Știați că trenurile spun povești cu
infante?) a citit câteva monologuri din carte. În ultimii douăzeci de ani,
Saviana Stănescu a devenit o figură emblematică a dramaturgiei americane, o
exponentă a intersecției dintre Est și Vest, dintre culturi și tradiții
teatrale diferite, dintre absurdul și carnavalescul est-european și realismul
psihologic american. Dacă întreaga activitate a autoarei poate fi cuprinsă în
metafora punților pe care le construiește cu generozitate între continente,
culturi, limbi și artiști din diverse spații, atunci ediția de față speră să
consolideze o astfel de punte spre publicul românesc, printr-o selecție de
piese recente, montate și publicate cu precădere în ultimul deceniu. Așa scrie
Diana Benea în studiul introductiv al volumului Pentru o femeie barbară.

Saviana Stănescu a câștigat
premiul UNITER pentru Cea mai Bună Piesă a Anului în 2000. Primele sale piese în
română (Infanta. Mod de Întrebuințare; Numărătoarea Inversă) au fost montate de
regizorii Radu Afrim, Theo Herghelegiu, Anca Maria Colțeanu, Tudor Țepeneag. Cu
ocazia lansării în România a noului ei volum de teatru, Saviana Stănescu a
vorbit despre pendularea între cele două spatii, cel român și cel american, și
despre trecerea de la o literatură marcată de realitățile est-europene la o
scriitură globală.

Aceste punți între cele două culturi, această
In-betweenness, această trăire între două lumi, între două continente, între
două limbi, și între multe alte Între m-au marcat în ultimul timp. De aceea, felul
în care scriu încearcă să surprindă această balansare între identități, culturi
și continente. Eu glumesc acolo, în America, și spun că sunt un scriitor
american de 22 de ani, pentru că am ajuns în America în 2001 și am început de
la zero. Atunci
am început să scriu în engleză. Deci, într-un fel, n-am decât 22 de ani ca
scriitor american. Sigur, am mult mai mulți
ani ca scriitoare și dramaturgă româncă, dar important pentru mine a fost să mă
reinventez, să pornesc de la zero.

Cum s-a spus aici, la lansare, am o
curiozitate care se păstrează vie, în fiecare zi mă interesează să văd ce se
întâmplă în lume. Poate vine din zona mea jurnalistică, poate vine din faptul
că întotdeauna mi-a plăcut să explorez diverse subiecte. Întotdeauna m-au interesat
diverse domenii, de la matematică la literatură, de la tehnologia informației
la dans. Și pentru mine, toate acestea se regăsesc în felul în care încerc să
scriu teatru. Sunt o fire curioasă, mi se pare important să surprind aceste
realități ale momentului într-o piesă. Mi se pare important să creez o situație
dramatică, să creez o poveste.


Dacă în perioada sa de început, când a scris dramaturgie în limba română,
Saviana Stănescu era interesată mai ales de zona absurdului, de când a ajuns în
SUA, textele sale au căpătat o amplă rezonanță socio-politică. Saviana Stănescu.

Când am ajuns în Statele Unite, m-am lovit de o realitate a emigrantului.
Mi-a fost greu. Mi-a fost greu să o iau de la zero, mi-a fost greu să fiu
diferită, să văd că nu sunt recunoscută, că nu sunt considerată de același
nivel cu scriitorii de acolo. Așa că am luat-o iar de la zero, am încercat să
arăt ce pot să fac, am încercat să învăț de la ceilalți. Cumva, această nouă realitate
de care m-am lovit mi-a dat de înțeles că în România eram răsfățată. În România, îmi permiteam să explorez zona absurdului, să evadez în diverse
lumi. În America m-am lovit de greutăți financiare, am avut de înfruntat o lume
mai dură, mai ales în New York. Cum spuneam, am luat-o de la zero. Am devenit
studentă, deși în România eram o scriitoare recunoscută. E ceva puternic în a lua totul de la zero.

Cum scrie Diana Benea în prefața
volumului Pentru o femeie barbară, am trecut și
prin niște momente social-politice importante. Iar în America, scrisului meu i
s-a mai adăugat o temă: relațiile de putere între țări. Pentru că mi-am dat
seama că este vorba de un raport diferit de putere, nu putem compara percepția
asupra SUA cu percepția asupra României. Și mi-am dat seama că sunt într-o altă
lume, o lume a puterii, o lume a dominației economice, o lume cu probleme de
discriminare rasială și de gen, o lume cu altfel de probleme economice decât cele
din România. A trebuit să mă adaptez, a trebuit să intru în alt tip de ritm. Firește,
în piesele mele au apărut aceste noi realități. Fiind empatică, dacă trăiesc o perioadă
într-un loc, voi scrie o piesă care reflectă problemele locului respectiv și ale
mediului de acolo, sperând că textul meu va vorbi și la un nivel mai amplu, va
avea rezonanță globală.

În prezent, Saviana
Stănescu este profesoară universitară de scriere dramatică și teatru
contemporan la Ithaca College, după ce a predat 8 ani la New York University,
Tisch School of the Arts.


RadioRomaniaInternational · Club cultura – 15.09.2023
Sursa foto: MMB (muzeulbucurestiului.ro)
Club Cultura sâmbătă, 30 noiembrie 2024

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX

Expoziția „Gust, rafinament și sociabilitate în Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX” de la Casa Filipescu-Cesianu din capitală,...

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX
foto: The Breakup
Club Cultura sâmbătă, 23 noiembrie 2024

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București

Producția este realizată de către un grup de artiști europeni condus de regizoarea Ioana Păun. Ioana Păun este o regizoare ce își centrează...

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București
Foto: facebook.com/Clara.the.Romanian.school.teacher
Club Cultura sâmbătă, 16 noiembrie 2024

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi

Un nou film românesc de impact, despre un subiect major și necesar, a fost lansat recent în cinematografele din țară. „Clara”, lungmetrajul...

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi
„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu
Club Cultura sâmbătă, 09 noiembrie 2024

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu

„Anul Nou care n-a fost”, scris și regizat de Bogdan Mureșanu, a fost propus pe lista filmelor ce vor fi luate în considerare pentru...

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu
Club Cultura sâmbătă, 02 noiembrie 2024

Festivalul Național de Teatru

Ediția s-a aflat sub semnul „Dramaturgiilor posibilului” și a fost curatoriată de Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu. Celor...

Festivalul Național de Teatru
Club Cultura sâmbătă, 26 octombrie 2024

Expoziția „Coloranți naturali” la MNIR

Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) prezintă, începând cu jumătatea lunii septembrie, o nouă expoziție: „Coloranți naturali. De...

Expoziția „Coloranți naturali” la MNIR
Club Cultura sâmbătă, 19 octombrie 2024

EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un nou film de Andrei Crețulescu

EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, cel de-al doilea lungmetraj regizat și scris de Andrei Crețulescu are în distribuție patru actori emblematici ai noului...

EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un nou film de Andrei Crețulescu
Club Cultura sâmbătă, 12 octombrie 2024

Proiectul „Să cunoști lumea”

Colectivul de creatori de teatru Vanner Collective a propus un proiect artistic multidisciplinar „Să cunoști lumea” – o serie de activități...

Proiectul „Să cunoști lumea”

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company