Otto Barbarul, cel mai bun lungmetraj românesc la TIFF, în cinematografe
Otto Barbarul, debutul în lungmetraj al regizoarei Ruxandra Ghiţescu, poate fi văzut în cinematografele din ţară din 24 septembrie.
Corina Sabău, 02.10.2021, 09:16
Otto Barbarul,
debutul în lungmetraj al regizoarei Ruxandra Ghiţescu, poate fi văzut în
cinematografele din ţară din 24 septembrie. Otto Barbarul a avut premiera mondială în competiţia oficială a celei
de-a 26-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Sarajevo și a fost ales
cel mai bun lungmetraj din secţiunea Zilele Filmului Românesc la TIFF
(Festivalul Internațional de Film Transilvania).
Filmul are în centru un
adolescent punk în vârstă de 17 ani care se confruntă cu moartea iubitei.
Băiatul devine captiv într-un cerc vicios creat de părinţi, bunic, mama iubitei
lui şi ancheta derulată de serviciile sociale. Pentru a supravieţui, Otto
trebuie să-şi înfrunte sentimentele şi vinovăţia.
Susținut de privirea
îngăduitoare a Ruxandrei Ghițescu (tot ce-și poate dori mai mult un personaj
aflat la ananghie), Otto e cel mai atașant protagonist de film românesc al
ultimilor ani scrie criticul de fim Victor Morozov, iar Ruxandra Ghițescu speră
că Otto Barbarul este un film care o să ne răsplătească emoțional. Filmul a
pornit de la un articol de acum câțiva ani care spunea povestea lui Octavian
Albu, regizorul muzical al filmului și autorul coloanei sonore alături de trupa
Cardinal.
Ruxandra Ghițescu: Da,
cumva în căutările mele de a găsi un punct de contact dramaturgic cu vârsta
adolescenței, am găsit un articol despre Octavian Albu, care fusese poreclit
Otto Barbarul și mi s-a părut o întâlnire foarte fericită. Fiind solist într-o
formație punk, cu toată arhitectura exterioară a culturii punk, mi s-a părut că
Octavian întrupează marginalitatea unei vârste destul de ocolite și în
raporturile sociale, și în film, și în literatură. Octavian Albu a fost
consilier de la început pe partea de muzică, s-a alăturat echipei noastre ca
regizor muzical și a compus împreună cu trupa Cardinal mare parte din coloana
sonoră, iar împreună am ales și melodiile din film care sunt preluate de la alte
trupe punk. Pot să spun că din
articolul care a inspirat povestea filmului au rămas numele, creasta și geaca. Este o ficționalizare
fără nici un fel de legătură cu viața lui Octavian. De fapt, noi ne-am întâlnit
la câțiva ani după ce am găsit articolul, când Otto avea deja 23 de ani, era
student la Londra, și el a fost de acord să folosesc articolul ca sursă de
inspirație. Mi-a făcut impresia că s-a bucurat foarte mult că am ajuns să
realizăm acest film, este o persoană pozitivă și contribuția lui m-a ajutat foarte
mult, inclusiv cu feedback pe scenariu.
Ruxandra Ghiţescu și-a propus să facă un fim despre adolescență ca vârstă a
tumultului emoțional și a singurătătii, vârstă în care muzica joacă un rol
esențial. În același timp, Otto Barbarul este un film care le vorbește
deopotrivă adolescenților și părinților, o invitație spre dialog și dezbatere
despre depresie și consecințele acesteia.
Ruxandra
Ghițescu: De la început ne-am dorit
să construim un film mizând mai mult pe afect decât pe intelect, mai ales că
are de a face cu vârsta asta unde primează emoțiile și mai puțin drumul foarte
construit al raționalului, la care apelăm ulterior în viață. Nu știu cât de
mult a fost o construcție, a fost mai mult o exteriorizare a trăirilor interioare.
Otto e un personaj foarte critic, introvertit, care vorbește foarte puțin, și
atunci interacțiunile cu ceilalți sunt rezultatul emoțiilor și trăirilor lui
interioare. Am externalizat tot parcursul emoțional interior al personajului în
diversele lui relații: relația cu părinții, cu mama iubitei, cu materialele
video lăsate de iubită, dar mai ales cu muzica. Iar această relație cu muzica
am dezvoltat-o foarte mult în timpul montajului și pregătirii coloanei sonore,
pentru că ne-am dorit foarte mult să aibă un ritm asemănător punk-ului. Mă
bucur foarte mult că am prins o perioadă în care Otto va fi în cinematografe și
vom avea contact cu publicul, abia acum simt că am făcut un film și că fimul
ăsta și-a atins scopul. Întreg anul trecut, cu toate restricțiile cauzate de
pandemie, în care cinematografele au fost atât de lesne închise și în care
experiența asta cinematografică a fost abandonată atât de ușor, a fost foarte
dureros pentru mine și presupun că și pentru mulți alții. Așa că m-am bucurat
de experiența ultimelor festivaluri, de contactul cu publicul și de experiența
în sala de cinema,în fața unui ecran.
Ruxandra Ghițescu realizează un portret tandru, care nu e lipsit de
surprize și bucăți spectaculoase de actorie scrie Georgiana Mușat în revista
Acoperișul de sticlă despre filmul produs de Alien Film în coproducție cu Polar
Bear și Alien Films Entertainment. Filmul
care surprinde momentul din viața unui adolescent punk în vârstă de 17 ani, în
care acesta se confruntă cu pierderea iubitei sale îi are în distribuție pe
Marc Titieni, Adrian Titieni, Ioana Bugarin, Ioana Flora, Mihaela Sîrbu, Iulian
Postelnicu, Ana Radu, alături de regretatul Constantin Drăgănescu. Ana Drăghici
semnează imaginea iar Dana Bunescu montajul. Producătorii filmului sunt Iuliana
Tarnovețchi și Oana Prața, iar Anda Ionescu este producător delegat.