Orchestrele şi corurile Radio
Odată cu momentul lansării postului public de radio, în 1928, se înfiinţa, din iniţiativa şi sub conducerea compozitorului Mihail Jora, Orchestra simfonică Radio.
Luana Pleşea, 29.06.2013, 02:35
Odată cu momentul lansării postului public de radio, în 1928, se înfiinţa, din iniţiativa şi sub conducerea compozitorului Mihail Jora, Orchestra simfonică Radio. Potrivit prof.univ.dr. Grigore Constantinescu, din 1932, aceasta a început să se afirme prin concerte publice sub bagheta unor maeştri ai artei dirijorale româneşti, precum Ionel Perlea, Alfred Alessandrescu, Constantin Silvestri, Iosif Conta, Horia Andreescu. Orchestra Naţională Radio a colaborat în aceşti 85 de ani de existenţă cu alţi mari dirijori precum George Enescu, Sergiu Comissiona, Kurt Masur şi a acompaniat celebrii solişti vocali Monserat Caballe, Placido Domingo, Luciano Pavarotti sau pe româncele Ileana Cotrubaş şi Angela Gheorghiu. Pianista Elisabeth Leonskaja sau violoniştii Yehudi Menuhin şi David Oistrah s-au aflat şi ei printre artiştii renumiţi care şi-au alăturat numele de cel al Orchestrei Naţionale Radio.
De-a lungul acestor aproape nouă decenii, Orchestra Radio şi-a menţinut constantă popularitatea în rândul publicului şi prestigiul printre profesionişti, cu un repertoriu care cuprinde genurile muzicale reprezentative ale tuturor epocilor.
“Începând de la sfârşitul anilor 90, am venit frecvent la concertele Orchestrelor Radio. Consideram Sala Radio şi concertele de la Sala Radio un reper la fel de important ca cele de la Ateneul Român şi veneam cu egală plăcere la aceste concerte şi la cele ale Filarmonicii. Acum, lucrurile sunt mai variate, se întâmplă concerte în multe locuri, în multe contexte, dar în acea perioadă erau mai puţine opţiuni”. A mărturisit Oltea Şerban-Pârâu, directorul artistic al Orchestrelor şi Corurilor Radio, în acelaşi timp şi redactor şef al postului Radio România Cultural. Într-adevăr, astăzi alternativele sunt mai numeroase, de aceea artiştii au început să iasă în spaţii neconvenţionale. Oltea Şerban-Pârâu:
“Pentru că există concurenţă, nu poţi ignora această componentă de marketing, de imagine, care a devenit, să nu îi spun la fel de importantă ca cea artistică, dar ajungând uneori să concureze partea artistică şi partea de conţinut. În acest moment, Radioul are, aşa cum se ştie, Orchestră Naţională, Orchestră de Cameră, Cor Academic, Cor de copii, Orchestră de folclor şi Big Band de jazz. Într-adevăr, am ieşit foarte mult în aer liber cu Orchestra Naţională Radio, care este cel mai reprezentativ ansamblu – se va întâmpla asta inclusiv în septembrie, în Piaţa Festivalului. S-a urmărit această idee continuu, dar în ultimul timp am încercat să facem acest lucru şi cu Corul de copii, care a apărut des în Cişmigiu, concertele extra – de exemplu, cele susţinute în aer liber cu Andrea Bocelli au beneficiat de concursul Orchestrei Naţionale şi al Corului Radio. Aşadar, ieşirea din sala de concert şi din stagiunea obişnuită de concerte – miercuri şi vineri, este foarte importantă. De asemenea, soliştii noştri concertişti, Horia Mihail, Gabriel Croitoru, Răzvan Suma – vorbesc despre anul 2013 – sunt persoane care au înţeles foarte bine dorinţa şi nevoia de a ieşi în afara sălii de concert confortabile, cu o acustică foarte bună – mă refer aici la Sala Radio – şi de a duce muzica clasică peste tot în ţară, cu mediatizarea Radioului public, ajungând uneori la un public care are mai puţină legătură cu acest domeniu, cu acest tip de muzică. Este foarte important, şi cred că ţine de misiunea Radioului public, în afară de a difuza muzică, să te şi duci între oameni şi să le poţi arăta o parte a vieţii, a culturii, a ceea ce există şi lor le este mai greu accesibil”.
Proiectele din ultima perioadă sunt extrem de numeroase. Oltea Şerban-Pârâu, directorul artistic al Orchestrelor şi Corurilor Radio, aminteşte câteva dintre cele care îi sunt cele mai dragi: “În afara tuturor concertelor pe care le-am făcut cu Orchestra Radio – au fost multe concerte cu sala plină, cu casa închisă, Corul de copii a avut concertul În lumea lui Walt Disney”, care a fost, într-adevăr, un mare succes de public şi continuă să se reia prin diverse spaţii; cu Orchestra Naţională Radio, concertele mari vocal-simfonice – Carmina Burana”, în deschidere, acum, Recviem”-ul de Verdi, Festivalul Viori de colecţie” la Sala Radio, care a adus violonişti români din ţară şi străinătate care cântă pe viori de colecţie şi, bineînţeles, proiectele naţionale ale postului Radio România Cultural, dar susţinute de întreaga corporaţie: Pianul călător”, Vioara lui George Enescu la sate”, Duelul viorilor”, Flautul de aur”… Iată, deja, patru titluri care au ajuns la a treia ediţie, lucru de care suntem foarte mândri!”
Voicu Popescu este dirijorul Corului de Copii Radio, calitate în care a obţinut, în 1996, Premiul I „Suma cum laudae” la Festivalul Coral Internaţional de la Neerpelt, Belgia. Iar noul dirijor principal al Orchestrei Naţionale Radio este tânărul şi carismaticul Tiberiu Soare, care, în această calitate, a însoţit Orchestra în stagiunea 2012-2013 în nu mai puţin de două concerte dincolo de graniţe. Oltea Şerban-Pârâu: “Consider că sunt foarte importante ieşirile în exterior ale Orchestrei Radio. E adevărat că sunt şi cel mai greu de făcut, pentru că implică un tip de costuri suplimentare şi un tip de relaţionare internaţională, care nu prea se poate face de azi pe mâine. În condiţiile unei gândiri mai puţin cu proiecţie spre viitor – aşa se întâmplă atunci când lucrezi cu un buget anual şi nu multianual -, este greu să antamezi lucruri pentru mult prea departe. Dar, în 2012 – 2013, Orchestra Naţională Radio a avut ocazia de a concerta la Chişinău – poate nu sună atât de spectaculos, dar a fost prima, şi singura oară, deocamdată, când Orchestra Naţională Radio a ajuns acolo din 1928, de când s-a înfiinţat. La Shanghai am fost pentru a doua oară – acum am fost la Festivalul de Primăvară de acolo, un festival foarte important, un echivalent, mai mic, al Festivalului Enescu, dar cu tradiţie şi cu o participare prestigioasă. Iar acum, vara, vom avea o scurtă incursiune în ţara vecină (N.a. – Bulgaria), din fericire într-un spaţiu foarte ofertant, pe malul Mării Negre, la Balcic, într-un loc atât de iubit de Regina Maria, la Balcic Classic Days, un concert cu Horia Mihail, Gabriel Croitoru, Tiberiu Soare şi Orchestra Naţională Radio”.
În anul în care întreaga lume sărbătoreşte 200 de ani de la naşterea lui Verdi, Orchestra Naţională Radio a închis stagiunea Sălii Radio pe 21 iunie cu “Recviemul” lui Verdi. Revine pe scenele bucureştene, mai precis, la Sala Palatului, în septembrie, la cea de-a XXI-a ediţie a Festivalului Internaţional “George Enescu”.