Observator Lyceum, un proiect marca Observator Cultural
Observator Lyceum este un proiect inițiat în 2016 de revista Observator Cultural - cu sprijinul Muzeului Național al Literaturii Române - pe modelul prestigiosului premiu francez Goncourt des Lycéens.
Corina Sabău, 12.01.2019, 15:00
Observator Lyceum este un proiect inițiat în
2016 de revista Observator Cultural – cu sprijinul Muzeului Național al
Literaturii Române – pe modelul prestigiosului premiu francez Goncourt des
Lycéens. Scopul proiectului este de a crea o platformă de comunicare între
scriitorii români contemporani și cititorii tineri, din dorința de a-i apropia
de literatura română și de a le cultiva pasiunea pentru lectură. Decernat în
cadrul Galei Premiilor Observator cultural, proiectul a implicat, în 2018,
elevi din nouă licee de top bucureştene, care au acordat Premiul Observator
Lyceum pentru proză, în cadrul Galei Premiilor Observator Cultural. Elevii
primesc cărțile, le citesc și jurizează: în 2016, cîștigător a fost Octavian
Soviany, pentru romanul Moartea lui Siegfried, Editura Cartea Românească, în
2017, Vlad Zografi, cu romanul Efectele secundare ale vieții, Editura
Humanitas, în 2018 a câștigat romanul Vara în care mama a avut ochii verzi,
scris de Tatiana Țîbuleac, publicat la Editura Cartier. Carmen Muşat,
iniţiatoarea Observator Lyceum, consideră că proiectul este o şansă reciprocă
pentru elevi şi pentru scriitorii contemporani. Datorită proiectului, elevii
descoperă literatura actuală şi își dezvoltă spiritul critic, pe care, din
păcate, nici programa şcolară, neschimbată de zeci de ani, nici media, care
acordă tot mai puţin spaţiu evenimentelor culturale, nu-l pot stimula. Carmen
Muşat. Dezbaterile sunt
an de an extraordinare, mie îmi
plac foarte mult. Lăsaţi singuri să gândească asupra textului, tinerii
aceştia dovedesc o creativitate extraordinară. Iar în momentul în care ne
întâlnim şi discutăm cu toţii pe text, opiniile lor nu se repetă. Chiar dacă
aleg acelaşi text, argumentele pe care le aduc pentru a-şi susţine opţiunea
sunt foarte diferite. Şi este fascinant să constaţi că sunt copii cu o minte
deschisă, care se pot exprima coerent şi cu sens în limba română. Or, cred că
acesta este scopul educaţiei. Să formeze nişte oameni capabili să înţeleagă şi
să se exprime. Dacă le ceri doar să reproducă ce spun alţii, nu-i poţi stimula
în nici un fel. Şi nu este vorba doar de literatură, este vorba, până la urmă,
şi de comportamentul lor de cetăţeni. Cum să ai cetăţeni responsabili dacă nu
le acorzi credit, dacă nu îi faci să înţeleagă că opinia lor contează? Din
păcate, şcoala românească îi obligă, de cele mai multe ori, să-şi însuşească
ideile altora. Şi atunci, mai putem avea pretenţia ca aceşti tineri să
gândească critic?
Pentru Dorica Boltaşu Nicolae, profesoară
la Colegiul Naţional Iulia Haşdeu, Bucureşti, Observator Lyceum nu este
primul proiect extrașcolar. A organizat dezbateri și ateliere pentru elevii
săi, le-a recomandat scriitori actuali, care, prin subiectele abordate, să le
stârnească interesul pentru literatură. Am asistat la dezbaterea organizată
înainte de jurizare şi pot spune că atât pentru mine, dar şi pentru celelalte colege de la
liceele participante a fost o surpriză foarte mare să-i vedem în felul acesta.
Să-i vedem cum polemizează, cum se contrazic – pentru că au curajul de a se
contrazice – ceea ce la o oră normală de literatură română nu prea se întâmplă.
E o surpriză să-i vedem cum gândesc, cum se exprimă, cum se raportează la nişte
valori şi aspecte ale vieţii pe care le găsesc în cărţile respective. Şi abia
aşteptam să-i auzim, pentru că ne uitam ca la un spectacol. Observator Lyceum
este o mare șansă pentru ei.
Lorena
Mihăilescu şi Ana Maria Ion, eleve la Colegiul Naţional Iulia Haşdeu, au
făcut parte din juriul Observator Lyceum de la prima ediţie. Observator Lyceum
le-a oferit şansa de-a înţelege că fiecare argument şi opinie contează şi că
literatura actuală te conectează la lumea în care trăieşti. Lorena Mihăilescu. Nu cred că
greşesc dacă afirm că, la prima ediţie, în 2016, toată lumea părea mai
ezitantă, mai timidă, dar în cele din urmă am sfârşit prin a avea o conversaţie
normală. Am trecut peste jena sau timiditatea de a spune ce gândim şi ne-am
susţinut cărţile favorite. Foarte tare m-au impresionat dezbaterile din cel
de-al doilea an, care au fost foarte aprinse şi tensionate. Mi-a plăcut mult
atmosfera aceea în care fiecare şi-a susţinut părerea cu argumente. La cea de-a
treia ediţie Observator Lyceum, care a fost şi ediţia mea preferată, am
participat foarte mulţi, aproape treizeci de elevi, unele licee au avut chiar
patru elevi ca reprezentanţi. Aşa că au foarte multe păreri şi argumente,
fiecare avea un punct de vedere personal. Esenţial este că în toţi aceşti ani am învăţat foarte mult, de la modul de
exprimare la cum se citeşte un text.
Ana Maria Ion. Cel mai mult mi-a plăcut
ultima ediţie pentru că îmi sunt foarte dragi cărţile pe care le-am avut de
jurizat. Un alt avantaj al ultimei ediţii a fost că proiectul s-a extins, în
2018 au fost foarte mulţi participanţi, aşa cum spunea şi Lorena. Aşa
că am avut o dezbatere foarte animată.
Principala calitate a proiectului Observator Lyceum rămâne, cred eu, faptul că
ne-a ajutat să ne conştientizăm diferenţele, să înţelegem că este normal ca
fiecare să aibă o opinie proprie asupra unui text. Şi foarte important este că
se renunţă la a evalua un text în felul acela uniform care ne este impus la
liceu. Acolo, din păcate, încă există o singură opinie asupra unui text
literar, cea din manual.