„Oameni de treabă”, cel mai recent lungmetraj semnat de Paul Negoescu
Oameni de treabă- Distins recent cu Marele Premiu Golden Atlas la Festivalul Internațional de Film de la Arras (Franța) și cu Premiul special al Juriului la Festivalul Internațional al Filmului Francofon de la Namur (Belgia)
Corina Sabău, 17.12.2022, 17:17
Distins recent cu Marele
Premiu Golden Atlas la Festivalul Internațional de Film de la Arras (Franța)
și cu Premiul special al Juriului la Festivalul Internațional al Filmului
Francofon de la Namur (Belgia), Oameni de treabă,cel mai recent film
în regia lui Paul Negoescu, a avut premiera internațională la
Festivalul de Film de la Sarajevo.
Comedia neagră regizată de Paul
Negoescu a fost selectată în peste 17 festivaluri, Iulian Postelnicu, actorul din rolul principal, a
primit deja două premii pentru interpretare:la
Festivalul Internațional de Film de la Cottbus (Germania) și Festivalul
Internațional al Filmului Francofon de la Namur (Belgia).
În cinematografele
din România filmul a putut fi văzut din 25 noiembrie, iar echipa filmului a
fost prezentă la proiecții în mai multe orașe a-și întâlni spectatorii: București,
Bacău, Botoșani, Brașov, Cluj, Iași, Focșani și Piatra Neamț. Cu Iulian
Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, Oameni
de treabă spune povestea unui polițist de la țară care visează la o
livadă și o viață liniștită, într-un loc în care doar cei cu influență fac
legea, iar o serie de evenimente neprevăzute îl conduc spre o situație fără
scăpare. Scris de Radu Romaniuc și Oana Tudor, Oameni de treabă a fost
filmat anul trecut în județul Botoșani și îl are ca protagonist pe Iulian
Postelnicu în rolul lui Ilie, polițistul aflat la jumătatea vieții, având în
față niște decizii importante.
Am vorbit cu Paul Negoescu despre provocarea de
a regiza un scenariu care nu-i aparține, cu o poveste plasată într-un sat din
nordul țării:
M-am
lăsat foarte greu convins, pentru că scenariul părea foarte departe de zona mea
de interes, în primul rând pentru că acțiunea se petrece undeva în nordul Moldovei,
într-un sat, iar eu nu am ajuns în Moldova decât foarte puțin. ca turist. În
plus, nu am avut nici rude la țară, n-am trăit la țară. Dar pentru că Radu
Romaniuc a tot insistat să citesc și să regizez scenariul, la a doua lectură
mi-am dat seama că, de fapt, ce mă interesează pe mine în film este personajul.
Mi-am dat seama că mă interesează povestea acestui personaj, felul în care este
el construit, și că tot background-ul poveștii, locul în care se petrece
acțiunea, este de fapt un simplu decor pe care pot să-l documentez. Așa că am
acceptat până la urmă să lucrez pe scenariul scris de Oana Tudor și Radu
Romaniuc pentru că mi-am dat seama ce mă interesează la acest personaj și că pot
să vorbesc despre el chiar dacă acțiunea se petrece într-un univers care mi-era
necunoscut. Iar polițistul Ilie, personajul interpretat de Iulian Postelnicu nu este neapărat un
personaj negativ, cât foarte nuanțat, un personaj cu bune și cu rele, în care e
destul de ușor să te regăsești ca om, pentru că are această calitate, este
foarte uman.
Apreciat
deopotrivă de public și critici, Oameni
de treabă a adunat reacții pozitive din partea presei
internaționale: Ilie nu este portretizat în mod banal, ca un om bun într-un
sistem prost, și nici măcar ca un răufăcător. Mai degrabă, el este o victimă,
un om ridicol de înnodat într-o cultură a corupției încât este greu de spus
unde încep și unde se termină propriile impulsuri și principii. Doar un film românesc poate face din asta o
poveste amuzantă. scrie Variety.
Asemenea fraților Coen și lui Tarantino,
Negoescu îndreaptă cursul acțiunii pe teritoriul unui western în ultimele etape
– Ilie devenind echivalentul șerifului care îndreaptă cu întârziere armele
împotriva răufăcătorilor., notează Screen International.
Paul Negoescu: Instinctiv, primul film pe care l-am revăzut în perioada în care am
lucrat la Oameni de treabă, după ce am acceptat să regizez scenariul, a fost Fargo al fraților
Coen, deși nu mi-am propus să mă inspir din filmul lor. Lucrurile s-au aranjat
așa mai mult din scenariu, scenariul m-a împins în zona asta, tocmai pentru că
nu cunoșteam locurile unde urma să filmez. Cum am mai spus, nefiind din
Moldova, am încercat să-mi imaginez un univers ideal și, da, multe din reperele
mele provin din filmele fraților Coen și probabil că și aceste referințe au
contribuit la felul în care am văzut lucrurile. Cred că meritul meu a
fost, în primul rând, faptul că l-am ales pe Iulian Postelnicu să interpreteze
rolul principal în film, pentru că Iulian a adus multă profunzime acestui
personaj și o mulțime de nuanțe. Bineînțeles, și din scenariu puteai să
construiești personajul principal, dar Iulian a reușit să-l facă foarte
credibil și să-l umanizeze în sensul că te poti recunoaște ușor în el. Iar
lucrul cu Iulian a mers foarte ușor și bine de la început, adică n-a fost
nevoie de multe repetiții, de multe duble. Cum spuneam, totul a mers foarte
bine pentru că am văzut lucrurile foarte asemănător de la început, încă de la
casting.
Oameni de treabă este Produs de Papillon Film și Tangaj Production
(România) în co-producție cu Screening Emotions (Bulgaria) și Avanpost
Production (România).