News from Polska – performance polonez la Bucureşti
The Tickler and the Ticklee a fost tema celei de-a treia ediţii a festivalului de arte performative News from Polska, organizat de Institutul Polonez din Bucureşti şi de Centrul Naţional al Dansului în perioada 31 martie - 9 aprilie.
Luana Pleşea, 15.04.2017, 10:26
„The Tickler and the Ticklee” a fost tema celei de-a treia ediţii a festivalului de arte performative „News from Polska”, organizat de Institutul Polonez din Bucureşti şi de Centrul Naţional al Dansului în perioada 31 martie – 9 aprilie. Larisa Crunţeanu, curatoarea evenimentului, explică tema propusă: „The Tickler and the Ticklee”, „Gâdilatul şi gâdilătorul sau cel care gâdilă” e o temă la care m-am gândit pornind de la un concept specific psihologiei dezvoltării de la începutul secolului 20. Ideea este că oamenii nu se pot gâdila singuri. Putem avea această senzaţie odată cu intervenţia altcuiva, dar nu o putem avea atunci când ne autostimulăm. Pornind de la acest paradox, am început să mă gândesc la felul în care funcţionează dialogul interior. Mintea noastră este populată cu vocile altor oameni, dar noi nu le recunoaştem ca atare, nu putem să deosebim dacă ceea ce ne spunem nouă înşine sunt propriile noastre gânduri sau ceea ce ne spun alţii nouă. Pornind de la acest aparent paradox, dar dus în plan mental şi de dialog, am încercat să fac o selecţie de lucrări în al căror concept a fost inclus într-un fel sau altul dialogul interior ca o zonă neutră, în care nu este clar cine sunt interlocutorii. Dacă e un monolog sau e realmente un dialog şi cu cine este acel dialog interior…”.
A fi cel care decide ce spectacole, dintr-o altă cultură, să fie prezentate la tine acasă, presupune o anumită responsabilitate, o argumentare, ce arăţi publicului român, artiştilor români. Larisa Crunţeanu: „Atunci când am selectat aceste lucrări, m-am gândit şi la felul în care ele vor fi percepute, la felul în care ele se pot insera şi crea contraste cu ceea ce se vede în acest moment pe scena românească. Şi m-a interesat felul în care oameni cu background din dans aleg să lucreze cu textul dramaturgic sau să indice nişte proceduri dramaturgice prin lucrările lor. Cred că de aceea am şi ales să le numesc lucrări performative, pentru a nu le plasa neapărat în zona de teatru-dans”.
Temele abordate de performance-urile invitate la a treia ediţie a festivalului „News from Polska” sunt unele apropiate omului contemporan. „Make Yourself”, spectacolul creat de Marta Ziółek, în care aceasta performează alături de alţi cinci coregrafi şi o cântăreaţă, prezintă un univers futurist, undeva între o sală de gimnastică, o biserică şi o corporaţie. „Make Yourself” este un spectacol cu foarte multă vitalitate, în care Marta Ziółek foloseşte la intensitate maximă energiile artiştilor pentru a aborda subiectul identităţii: „Am fost interesată cum, în societatea noastră, identitatea devine un produs, cum putem deveni un obiect. Este genul acesta de ficţiune foarte comună în capitalism. Adică, libertatea devine un fel de minciună. Libertatea individuală este ca o închisoare în care trăim. Vorbim despre consumerism şi despre un anumit mod de a gândi despre noi înşine ca subiecţi liberi. Este acest paradox al lumii contemporane: pe de o parte, se vorbeşte mult despre a te pregăti, a te forma şi a deveni mai liber şi, pe de altă parte, devii, de fapt, un sclav, devii supus anumitor cerinţe, dorinţe. M-a interesat dacă ne putem elibera de genul acesta de luptă şi, pe de altă parte, dacă putem demasca acest mecanism în care trăim. Deci, există o căutare a libertăţii în acest performance şi cred că libertatea vine din a fi uniţi de un anumit flux energetic – o comunitate, de exemplu”.
Marta Ziółek şi-a propus să creeze un spectacol pe care publicul să îl înţeleagă. De altfel, „Make Yourself” este un mare succes în Polonia şi a fost un mare succes şi la Bucureşti.
Ramona Nagabczynska, una dintre coregrafele care au performat în „Make Yourself”, a fost invitată în festival şi cu solo-ul „pURe”, o lucrare care abordează ideea de corp natural, pornind de la conceptul „materie Ur”, creat de renumitul regizor de teatru şi pictor polonez Tadeusz Kantor. Potrivit acestuia, explică Ramona Nagabczynska, materia are o putere în ea însăşi şi ţine de artist să asculte ce spune materia, în contextul de faţă, corpul: „Am un anumit interes pentru corp ca obiect. Foarte des folosesc ce se întâmplă cu performerul în timpul spectacolului ca bază a temei spectacolului. Transformarea este o idee foarte importantă pentru mine. Astfel, folosesc cunoaşterea dobândită ca performer în munca mea de coregraf. De asemenea, sunt interesată în lucrul cu corpul ca instrument mai mult în sens vizual, adică să îndepărtez dansul de teatru şi să îl aduc mai aproape de artele vizuale. Nu vreau să creez ceva foarte intelectual. Într-un final, mă interesează efectul a ceea ce fac asupra oamenilor”.
Festivalul „News from Polska” s-a încheiat cu un performance muzical, „Exit Promises”, susţinut de artista de origine australiană ZONE-L (aka Laura Hunt): „De 8 ani lucrez continuu cu sunetul, în diferite moduri şi mă interesează cum anume îi face pe oameni să reacţioneze. Ce emoţii le trezeşte. Sunetul schimbă vieţile oamenilor. Sunt mulţi cei care îşi concentrează vieţile în jurul diferitelor sunete. Mă interesează sunetul şi din punct de vedere muzical şi, aici, cred că devin puţin politică. Fac comentarii asupra culturii care îţi cere constant să devii mai bun, să faci ceva mai bun. Utilizez sample-uri în care se aud voci care spun că „vei trăi o viaţă mai bună dacă asculţi piesa aceasta timp de 10 minute”. Utilizez voci de pe youtube, voci din cultura Do It Yourself. Mă joc cu ele astfel încât să creez muzică pentru dans”.
Larisa Crunţeanu, curatoarea festivalului News from Polska, argumentează astfel invitarea unei artiste din afara spaţiului polonez: „Laura Hunt este artistă de origine australiană, pe care am ales să o invit tocmai în ideea de a oferi un fel de contrapondere la tendinţele politice tot mai naţionaliste ale Poloniei. Institutul Polonez a fost foarte deschis la ideea de a prezenta o poziţie venind dintr-o zonă aparent exotică. În acelaşi timp, mulţi dintre artiştii din festival sunt, de fapt, în această situaţie, a lucrătorilor precari, care se plimbă dintr-o ţară în alta, care îşi exportă lucrările şi practicile acolo unde există o cât de puţină susţinere”.