Muzică în salinele României
Salinele din România sunt spaţii spectaculoase, fiind unele dintre obiectivele preferate ale turiştilor.
Luana Pleşea, 19.01.2013, 02:46
Salinele din România sunt spaţii spectaculoase, fiind unele dintre obiectivele preferate ale turiştilor. Este şi motivul pentru care sunt transformate, nu de puţine ori, în săli de concerte.
Turneul Romania Underground – Muzica în Salinele României” a fost un astfel de proiect, organizat în august 2012 de Radio România Cultural. O săptămână, 5 concerte şi 3 tineri muzicieni valoroşi, reuniţi în Icon Arts Trio. Cum s-a născut ideea acestui turneu, aflăm de la jurnalistul Sebastian Crăciun, coordonatorul proiectului: Timp de doi ani am făcut un turneu Muzica în palatele României” şi, la un moment dat, întorcându-mă de la Cluj, m-am oprit într-o vizită turistică la Turda. Acolo exista un amfiteatru special amenajat pentru astfel de manifestări şi atunci mi-a venit ideea ca următorul turneu să se numească România Underground – Muzica în salinele României”, ceea ce s-a şi întâmplat, dar, din păcate, nu am ajuns şi la Turda, locul care m-a inspirat. Am descoperit apoi că Societatea Naţională a Sării are în subordine 6 saline vizitabile, extrem de spectaculoase, extrem de diferite, locuri care nu trebuie ratate – Slănic Prahova, cea mai cunoscută, ne-a impresionat prin spaţiile extrem de ample; Cacica este, de fapt, o mină, te strecori prin galerii ca să ajungi în Sala Balului din adâncuri la peste 200 de metri; Praid are cele mai moderne dotări, există şi o biserică în subteran, spaţii de recreere; Târgu Ocna, de la Bacău, este o mină în care se coboară multe sute de metri cu autobuzul până în subteran; foarte frumoasă este Salina Ocnele Mari, de la Râmnicu Vâlcea, este extrem de modernă, aici e cea mai mare biserică din subteran, există restaurante, spaţii de joacă, terenuri de baschet, de tenis, de fotbal. Concertul de la Ocnele Mari cred că a ieşit cel mai bine, pentru că aici ne-au ajutat gazdele sonorizând puţin instrumentele cu care am venit în turneu. Deoarece am avut o mare surpriză – din cauza spaţiilor foarte mari şi pentru că sarea este absorbantă, sunetul nu ne-a ajutat întotdeauna, singurul spaţiu cu rezonanţă naturală fiind Sala Balului de la Cacica”.
Ansamblul Icon Arts Trio este alcătuit din violonistul Simon Csongor, violistul Bogdan Eugen Cristea şi violoncelista Csilla Kecskes Aved, artişti care s-au impus în competiţii naţionale şi internaţionale şi care în prezent se perfecţionează la Academia Gheorghe Dima din Cluj, Universitatea de Arte din Zurich, respectiv la Academia de Muzică din Hamburg. Din program au făcut parte lucrări de Telemann, Schubert, Mozart, Compagnoli, Swan Hannessy, Vladimir Cosma. Sebastian Crăciun explică: Ne-am gândit la această necunoscută care era publicul aflat în vacanţe şi am mers pe un program cu mai multe miniaturi, mai spumos, mai dinamic, pentru un public care putea să fie pentru prima dată la un concert de o asemenea factură”.
Şi violoncelistul Răzvan Suma, unul dintre cei mai activi muzicieni români, a susţinut anul trecut, în timpul turneului Vă place Bach?”, un concert în Salina Ocnele Mari, debutul său într-o salină, după cum recunoaşte chiar muzicianul: A fost extraordinar, pentru că atmosfera a fost destinsă. Nu pot să spun că m-am simţit ca într-o sală de concerte, dar m-am simţit fantastic pentru că lângă mine se juca fotbal, mai încolo se juca baschet, erau copii care mai strigau. La un moment dat, organizatorii au luat iniţiativa şi au oprit meciul de fotbal şi le-am spus să nu o facă, pentru că, dacă nu aş fi avut concert, aş fi jucat şi eu. Sunt obişnuit să cânt în locuri neuzuale, deosebite. Am cântat şi în şcoli care nu erau de specialitate, adică licee de muzică, în turneele noastre cu Trio am ajuns în locuri în care nu ajunsese niciodată muzica clasică şi am avut experienţe mult mai neplăcute decât o salină. O salină este un loc în care lumea se duce pentru turism. Nu trebuie să constrângi lumea să stea într-un loc, să piardă, practic, locul pentru care au venit, adică salina. E adevărat, au fost şi persoane care au venit special pentru concert, dar mi-a plăcut că, după începerea concertului, s-a mărit foarte mult grupul ascultătorilor. Stăteau şi în picioare, erau şi copii care ascultau cu foarte mare atenţie”.
Răzvan Suma cântă la un violoncel creat în 1849 de lutierul Maucotel şi primit în dar de la Fundaţia Musicha din San Sebastian, Spania.
Nu doar muzica clasică răsună în salinele din România. Aceste spaţii i-au atras, printre alţii, şi pe celebrul naist Gheorghe Zamfir, care a susţinut un concert de muzică sacră sau trupa de rock Byron, care a înregistrat un concert integral în salină. Iar Salina Turda a fost unul dintre spaţiile în care au avut loc concertele festivalului internaţional de jazz „Transilvania Jazz Festival”.