Moromeții 3, finalul trilogiei inspirate de Marin Preda
Moromeții 3, în regia lui Stere Gulea, a fost unul dintre cele mai așteptate filme românești ale anului trecut și a încheiat o trilogie unică în cinematografia română, bazată pe romanele şi viaţa scriitorului Marin Preda.
Corina Sabău, 04.01.2025, 16:59
Moromeții 3, în regia lui Stere Gulea, a fost unul dintre cele mai așteptate filme românești ale anului trecut și a încheiat o trilogie unică în cinematografia română, bazată pe romanele şi viaţa scriitorului Marin Preda. Dacă primul film, lansat în 1988, a fost o adaptare destul de fidelă a primului volum al celebrului roman Moromeții, continuarea, Moromeții 2 (2018), s-a inspirat din cel de-al doilea volum, romanul “Viața ca o pradă” și publicistica lui Marin Preda.
Utima parte a trilogiei, având un scenariu scris tot de Stere Gulea este inspirat de jurnalele lui Marin Preda, dar și de documente și arhive care reconstituie atmosfera anilor 50, perioadă de maximă tensiune socială și ideologică, marcată de ascensiunea Partidului Comunist, devenit singurul partid politic oficial din România.
Filmul continuă povestea lui Niculae, fiul cel mic al lui Ilie Moromete, devenit un tânăr scriitor de succes, alter ego al scriitorului Marin Preda, dezamăgit de convingerile sale politice și de breasla literară, obligată să se supună constrângerilor ideologice. Pelicula surprinde și rolul important pe care l-au avut două importante artiste în viața lui Marin Preda: Nina Cassian și Aurora Cornu.
„Este o imagine care acoperă comportarea și atitudinea lui Marin Preda în epocă, în situații politice. Am încercat să înțeleg, să intuiesc itinerariul său și am încercat să ilustrez această călătorie esențială, dar folosind ficțiunea. Mi-a plăcut ideea de a face un film despre acele vremuri care acum sunt în mare parte ignorate”, spune regizorul Stere Gulea despre Moromeții 3.
Am invitat-o la RRI pe actrița Olimpia Melinte, care în film dă naștere Verei Solomon, un personaj inspirat de Nina Cassian. Am vorbit cu ea despre transformările pe care le-a suferit scenariul scris de Stere Gulea și despre cum a documentat personajul pe care-l interpretează, Nina Cassian fiind o artistă extrem de complexă, simultan complice şi problematică pentru regimul stalinist.
”Totul a început cu un casting. Întâlnindu-mă însă cu domnul Stere Gulea, cunoscând mai îndeaproape scenariul și aștepările dumnealui, am ajuns la final la concluzia că, de fapt, destinul a ales să interpretez eu acest personaj. Dacă facem o comparație la nivel fizic și ne uităm la fizionomia mea și la cea a Ninei Cassian, nu prea avem multe în comun. Ceea ce cred însă că ne leagă este pasiunea.
Nina Cassian era foarte pasionată și de poezie, și de muzică, și de desen și pictură, era atrasă de toate artele frumoase. Era o artistă completă și cred că această pasiune pentru arte a susținut-o și în perioada aceea foarte complicată, când o lungă perioadă de timp a ales să facă muzică și nu să publice, pentru că sistemul era cumplit. Pasiunea asta pentru arte a fost cea care m-a legat foarte puternic de personaj. Cât despre documentarea perioadei respective, anii 50, și a personajului, au fost niște luni de discuții și repetiții alături de domnul Stere Gulea.
Am citit jurnalele Ninei, interviurile, tot ce am găsit online despre ea. Bineînțeles, si documentarul cu Nina Cassian, „Distanța dintre mine și mine”, regizat de Mona Nicoară și Dana Bunescu, m-a ajutat foarte mult. În plus, m-a ajutat s-o înțeleg mai bine pe această artistă pentru că exista și în ceea ce mă privește un fel de prejudecată în privința ei. Însă și cele mai mici preconcepții au dispărut în momentul în care am început efectiv lucrul pentru că îmi doream s-o înțeleg pe Nina în intimitatea și profunzimea ei, așa cum nu o au văzut-o alții, așa cum poate fi văzută spre finalul vieții în documentarul pe care l-am menționat.
Erau momentele în care Nina Cassian își lăsa masca socială deoparte, momentele în care și-a permis să trăiască această poveste de dragoste cu Marin Preda, o iubire greu de explicat în cuvinte.”
Olimpia Melinte ne-a spus și cum a fost recreată cinematografic relația dintre Marin Preda și Nina Cassian.
“Nu ne-am dorit să explicăm, pentru că în viață nu ajung să explici. Sau poate după mulți ani, când doi oameni se reîntâlnesc, ajung să-și explice niște lucruri. În ceea ce-i privește pe protagoniștii noștri, am încercat să reconstruim relația dintre ei ajutându-ne de jurnalele lor și am dorit să fie cât mai aproape de cum au decurs lucrurile în realitate.
A fost o muncă colosală pentru noi toți, pentru că scenariul s-a schimbat de foarte, foarte multe ori, au apărut secvențe noi pe parcurs pentru că domnul Stere Gulea a lucrat continuu. Uneori ne trezeam chiar în ziua de filmare că a introdus o secvență nouă.
De exemplu, povestea dintre Marin Preda și Nina Cassian nu era una principală în scenariul inițial, când am început noi repetițiile. Cred însă că s-a conturat tot mai mult pe măsură ce am avansat cu lucrul și mă bucur pentru că în viețile lor a contat foarte mult.”
În afară de Olimpia Melinte, distribuția reunește câțiva dintre cei mai apreciați actori români. Actorul Alex Călin dă viaţă personajului Niculae Moromete și Horaţiu Mălăele îl joacă pentru a doua oară în cariera sa pe Ilie Moromete. În Moromeții 3, spectatorii îi mai pot vedea pe Mara Bugarin, Răzvan Vasilescu, Iulian Postelnicu, Cătălin Herlo, Dana Dogaru, Toma Cuzin, Ana Ciontea, Laurențiu Bănescu, Conrad Mericoffer, Ioan Andrei Ionescu, Andreea Bibiri, Ilinca Hărnuț, Dorina Chiriac și Oana Pellea. Scenografia este semnată de Cristian Niculescu, în timp ce Dana Păpăruz este creatoarea costumelor.
Directorul de imagine este Vivi Drăgan Vasile, montajul filmului poartă amprenta Alexandrei Gulea, de sunet s-au ocupat Ioan Filip și Dan-Ștefan Rucăreanu, iar muzica filmului este creația lui Cristian Lolea.
Laureat cu Premiul Publicului la TIFF/ Festivalul Internațional de Film Transilvania 2024, Moromeții 3 a fost prezent și în cadrul mai multor festivaluri de film naționale (TIFF, TIFF Chișinău, Serile Filmului Românesc – Iași, Film în Sat – Peștișani, TIFF Timișoara).