MoBU 2024
A doua ediție a Târgului Internațional de Artă Contemporană din București, MoBU, a fost organizată în perioada 29 mai – 2 iunie la Pavilionul Central de la Romexpo din capitală.
Eugen Cojocariu și Ion Puican, 22.06.2024, 10:10
A doua ediție a Târgului Internațional de Artă Contemporană din București, MoBU, a fost organizată în perioada 29 mai – 2 iunie la Pavilionul Central de la Romexpo din capitală. Această ediție a adus pentru publicul vizitator un pavilion expozițional complex, multifuncțional, cu 22.000 de metri pătrați la interior și exterior dedicați artei contemporane. Programul a inclus toate activitățile specifice unui târg de artă, de la expoziții la mediere culturală, tururi ghidate sau evenimente colaterale, MoBU prezentând o ofertă culturală diversă și inedită, aducând laolaltă galerii din România și din străinătate.
Despre ediția MoBU 2024 am stat de vorbă cu Ambasadorul MoBU 2024, Mihai Zgondoiu:
„Față de anul trecut, evident că este o ediție mult mai mare, mai cuprinzătoare. Adică aproape s-au dublat numărul standurilor. Sunt 50 de standuri de artă contemporană, de artă, de patrimoniu. Putem întâlni aici de la Tonitza la Luchian, până la artiști emergenți. Cifrele stau bine. Sperăm că atât cifrele acestea care au crescut, cât și calitatea să rămână într-un echilibru constant și așa ne dorim și la edițiile viitoare. Primele feedback-uri au fost foarte bune. Lumea clar vede un progres în bine în cea de-a doua ediție. Știm cu toții că primele ediții, la toate târgurile sau la toate evenimentele, fie festivaluri, fie ele anuale, bienale, întâlnesc și probleme sau nepotriviri, dar ne dăm interesul să creăm pentru vizitatori și pentru colecționari un mediu cât mai bun și mai primitor, tocmai pentru a se întâmpla ceea ce își propune târgul, vânzări cât mai multe, pentru că doar așa putem să susținem arta contemporană.”
Petru Lucaci, președintele Uniunii Artiștilor Plastici din România, ne-a vorbit despre cât de minunat este ce se întâmplă în peisajul artei contemporane din România:
„Minunat este și faptul că sunt din ce în ce mai multe inițiative care încearcă să aducă în scenă arta contemporană, mișcări de toate genurile, din toate generațiile și implică chiar și scena internațională, chiar artiști din spațiul internațional. Este minunat că se întâmplă un dialog al faptelor, pentru că, indiferent de conceptul unui târg sau a unei bienale, publicul are șansa să se întâlnească cu realizările artiștilor contemporani. Asta spun din toate generațiile, din toate zonele de exprimare, ideea că coexistă pe scenă diverse manifestări în diverse formate, cu provocări diferite, care vin și dinspre zona experimentală, cum văd și aicea, este alianța micilor galerii sau galeriilor de tip artist run space, care, reunite, demonstrează un potențial de exprimare foarte interesant și care schimbă peisajul contemporan aproape radical, să zic așa, pentru că sunt energii tinere, sunt artiști cu informație la zi, care sunt extrem de competitivi. În afară de aceste galerii tinere, mai sunt în târg școlile de artă, școli care aduc pe piață tot timpul surprize, înnoiesc spațiul contemporan, de exprimare contemporană și ăsta iar este un lucru extraordinar.”
Unul dintre artiștii contemporani importanți prezenți cu o expoziție în cadrul MoBU, artistul vizual Francisc Chiuariu, ne-a făcut câteva dezvăluiri despre expoziția sa și însemnătatea din spatele lucrărilor sale din cadrul MoBU:
„Sunt în interiorul târgului de la MoBU, ediția a doua, cu un proiect absolut nou. Se numește „No Limit”. E un proiect în care am început să introduc o veche pasiune de-a mea, geometria și spațiile reduse la geometrie, figura umană și planurile foarte curate de culoare, formele geometrice, paralelipipede, cercuri și raportul acesta al resetării unei lumi, o necesitate care e foarte stridentă, după părerea mea. Societatea are nevoie de resetări de genul ăsta și exact asta fac, am încercat să fac în această în acest proiect nou. E ca un fel de spațiu virtual care lasă loc de metafizică. Fiecare privitor poate să-și găsească căutările interioare, filozofice, să facă tot felul de interpretări pe lucrările din acest proiect.”
Francisc Chiuariu a recunoscut importanța existenței MoBU pentru publicul iubitor de artă contemporană:
„Cred că publicul e în formare. Maturitatea publicului lasă, încă, îi trebuie timp. Dar aparițiile acestor târguri cumva îi forțează, forțează ochiul consumatorului de artă să își distribuie o anumită cultură vizuală. Și aici includ și consumatorii care sunt avizați și consumatorii care nu sunt avizați, dar care pot deveni colecționari de artă.”
O altă prezență expozițională este cea a artistei vizuale ATOMA. Ea ne vorbește despre lucrările sale expuse în cadrul MoBU. De asemenea, ATOMA ne-a spus câteva cuvinte și despre expoziția sa „Sevrajă 2.0” care se desfășoară la Brașov (centrul României):
„O parte din lucrările care au fost expuse în expoziția „Sevrajă”, care vorbesc despre tema dependențelor, despre relația noastră cu tehnologia, sentimentele pe care le trăim în această dependență. Aici sunt o parte din lucrări, iar o parte mai mare din lucrări se află la Brașov, la Muzeul de Artă din Brașov, unde e o expoziție personală temporară la parterul muzeului. Aceasta „Sevrajă 2.0” eu o văd călătorind și explorând publicul și transmițând mesajul mai departe. Tocmai din acest motiv am început să fac street art, pentru că lucrarea în spațiul public comunică foarte direct cu publicul. Asta îmi doresc și de la lucrările mele, să comunice cu un public cât mai larg, să ajungă la, mesajul să ajungă mai departe. Și 2.0 cuprinde o etapă a doua, intermediară, a proiectului cu dependențe. Sunt trei lucrări noi expuse la Brașov. Un experiment pe care am început să îl fac cu pastile cu rășină, cumva explorez din ce în ce mai adânc zona asta și vreau să mă pregătesc cumva pentru următoarea expoziție, care va fi mult mai detaliată.”