Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Microistoria. Poveşti adevărate, spuse pe viu

Cine suntem noi azi, după 100 de ani? Cine sunt cetăţenii României, cu ce probleme se confruntă ei după trecerea prin războaie mondiale, peste 40 de ani de comunism şi aproape 30 de ani de tranziţie spre capitalism?

Microistoria. Poveşti adevărate, spuse pe viu
Microistoria. Poveşti adevărate, spuse pe viu

, 10.03.2018, 12:34

Cine suntem noi azi, după 100 de ani? Cine sunt cetăţenii României, cu ce probleme se confruntă ei după trecerea prin războaie mondiale, peste 40 de ani de comunism şi aproape 30 de ani de tranziţie spre capitalism? Ce urme au lăsat aceste evenimente asupra oamenilor din diferite generaţii şi provenind din diferite minorităţi? Şi, nu mai puţin, ce fel de viitor visează ei? Sunt întrebări la care se caută răspuns prin proiectul Microistoria. Poveşti adevărate, spuse pe viu”, produs de Asociaţia Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului, în parteneriat cu Teatrul Naţional Radiofonic. Lansat în octombrie 2017 sub titlul România 100. Poveşti adevărate spuse pe viu”, proiectul a ajuns la a doua ediţie, desfăşurată la începutul lunii martie. Microistoria” are ambiţia realizării unei arhive vii, alcătuite din poveştile unor oameni obişnuiţi. Concret, se organizează un casting sub forma unor interviuri cu persoanele care au acceptat invitaţia de a spune pe scenă o poveste personală, în faţa a o sută de oameni străini. La fiecare dintre cele două ediţii s-au ales câte 13 poveşti, care au fost spuse în public şi care sunt arhivate pe website-ul www.microistoria.ro .



De selecţia participanţilor la casting s-a ocupat directoarea de casting Florentina Bratfanof, care povesteşte şi despre alegerea finaliştilor: Sunt oameni pe care i-am găsit organic, din recomandările oamenilor de lângă mine şi de lângă membrii echipei de proiect. De pe 15 ianuarie am început să lansez aceste invitaţii şi să vorbesc cu diferiţi oameni. Pe cei mai mulţi nu îi cunoşteam. Şi am avut întâlniri care uneori durau şi trei – patru ore, foarte interesante, în care am depănat poveşti. Iar tipul de comunicare a fost ca o îmbrăţişare, pentru că ei îmi spuneau poveşti de-ale lor şi eu spuneam poveşti de-ale mele, tocmai din dorinţa de a şti cât mai multe despre un om despre care în principiu nu ştii mai nimic. Criteriile au fost de genul masculin – feminin, diferite vârste … Dar sunt unele poveşti care sunt cumva relevante. De exemplu, a fost povestea unei adolescente de 18 ani care mi se pare relevantă şi pentru mine, care am dublul vârstei ei. Au primat poveştile şi prezenţa scenică, felul în care au spus poveştile”.



La ambele ediţii ale proiectului, regizorul Peter Kerek a avut responsabilitatea de a-i pregăti pe finalişti pentru scenă, pentru public: Le-am oferit posibilitatea de a sta în faţa publicului – în cazul acesta, erau ceilalţi din grup – şi să nu facă nimic, să nu spună nimic, să se gândească la ce vor ei. Aceste tăceri au durat câte cinci minute şi apoi am început să le combinăm cu piese, cu muzică şi tăceau şi în grup, tăceau individual şi în diferite feluri, încât am închis, practic, poarta vorbitului şi s-a redeschis abia în faţa publicului. Am urmărit în primul rând să îşi asculte propria poveste şi să vadă ce îi interesează cu adevărat, ce îi mişcă cu adevărat în acea poveste şi să o lucreze ei, să vadă povestea în felul lor şi să devină ascultătorii propriilor poveşti”.



La a doua ediţie a Microistoriei, tema a fost să povestească cum au supravieţuit tranziţiei de la comunism la capitalism”. La casting a venit şi Dana Vlăsceanu. În vârstă de 36 de ani, de etnie romă, a povestit cum dintr-o consumatoare de droguri, a ajuns să aibă un centru comunitar şi să ajute locuitorii din cartierul Ferentari. A dorit să participe la proiect deoarece crede în puterea exemplului, crede că povestea ei poate să motiveze, să îndrume pe cineva: Eu m-am schimbat foarte mult. Oamenii care mă cunosc de opt ani ştiu asta. Am rămas acelaşi om, dar am evoluat. Am vrut să învăţ mai mult, şi am învăţat şi învăţ în continuare. Mi-am reluat studiile, pentru că aveam doar şapte clase. Şi am vrut să fiu un exemplu pentru copiii mei. Iar apropiaţii mei se bucură pentru mine şi pentru realizările mele. La centru am început să lucrăm cu copiii din comunitate. Am organizat tot felul de ateliere, de activităţi, serbări de Crăciun… Ne-am implicat în comunitate. Oamenii care au nevoie de ceva anume în cartier şi nu ştiu încotro să o apuce, apelează de obicei la noi. Ei ştiu că pot să îi îndrum”.



Thomas Mendel are 39 de ani şi este medic stomatolog. În 1988 a plecat din România cu familia, în Israel şi a revenit în ţară în 2003. Crede că poveştile ne pot inspira. Din multele întâmplări care i-au schimbat viaţa, a ales să povestească una din copilărie: În 1989, bunica mea a venit în vizită în Israel. Dimineaţa, am mers cu ea la alimentara din cartier, ca să cumpărăm lucruri pentru micul dejun. Avea pe atunci cincizeci şi ceva de ani şi s-a blocat în mijlocul alimentarei şi a apucat-o plânsul. Copil fiind, pentru mine a fost incredibil, pentru că e o femeie puternică, a făcut faţă la tot aici, dar probabil că a fost primul moment când mi-am dat seama cât de rău a fost aici şi cât de chinuiţi au fost aceşti oameni. Cred că contrastul dintre cele două lumi este important. Trebuie să înţelegem unde suntem şi unde putem fi. Adevărul şi dreptatea uneori au un preţ mare, la fel şi libertatea, dar merită să tragi pentru ele. Şi, dacă te implici şi sacrifici şi iei decizii curajoase, atunci ai şansa să ajungi într-o lume mai bună”.




Iniţiatoarea proiectului Microistoria” şi, totodată, curatoarea acestuia este criticul de teatru Cristina Modreanu, care remarca la finalul acestei a doua ediţii că începe să se adune o frescă foarte diversă de întâmplări foarte personale, venite din colţuri diferite ale ţării, din categorii sociale diferite, din categorii de vârstă şi de gen diferite. Cum se vede România contemporană prin poveştile oamenilor obişnuiţi care trăiesc aici? Răspunde Cristina Modreanu: Se vede destul de traumatizată de această perioadă de tranziţie de aproape 30 de ani de la Revoluţie. Spun asta şi pentru că tema noastră de data asta a fost Cum am supravieţuit tranziţiei?”. Dar se înscriu în această zonă şi poveştile de la prima ediţie. Deci, se vede o Românie foarte tulburată de evenimente istorice, o Românie în care oamenii au încercat să-şi regăsească drumul sau, crescând, au încercat să-şi caute repere, o Românie ca un şantier în lucru, aş putea să-i spun, dar şi plină de speranţă cumva, plină de optimism şi de puterea de a renaşte, indiferent prin ce tragedie trece”.

Expoziția tematică „Universul restaurării ceramicii”, la Palatul Suțu (sursa foto: Muzeul Municipiului București)
Club Cultura sâmbătă, 21 decembrie 2024

Universul restaurării ceramicii

Obiectele din material ceramic create de meșterii olari nu sunt simple recipiente utile, funcționale, ci piese distincte, ce prin formă, decor și...

Universul restaurării ceramicii
Mădălina Pașol - Algo-Ritm -coperta
Club Cultura sâmbătă, 14 decembrie 2024

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus

Unică pe piaţa de carte din România, Editura Casa Radio valorifică principalul patrimoniu de bunuri media din spaţiul autohton, indiferent că...

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus
Bianca Boeroiu (sursa foto: Facebook /Bianca Boeroiu
Club Cultura sâmbătă, 07 decembrie 2024

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy

Prestigiosul premiu i-a fost acordat pentru machiajul realizat pentru serialul Wednesday, regizat de Tim Burton, produs de Netflix și filmat în...

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy
Sursa foto: MMB (muzeulbucurestiului.ro)
Club Cultura sâmbătă, 30 noiembrie 2024

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX

Expoziția „Gust, rafinament și sociabilitate în Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX” de la Casa Filipescu-Cesianu din capitală,...

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX
Club Cultura sâmbătă, 23 noiembrie 2024

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București

Producția este realizată de către un grup de artiști europeni condus de regizoarea Ioana Păun. Ioana Păun este o regizoare ce își centrează...

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București
Club Cultura sâmbătă, 16 noiembrie 2024

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi

Un nou film românesc de impact, despre un subiect major și necesar, a fost lansat recent în cinematografele din țară. „Clara”, lungmetrajul...

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi
Club Cultura sâmbătă, 09 noiembrie 2024

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu

„Anul Nou care n-a fost”, scris și regizat de Bogdan Mureșanu, a fost propus pe lista filmelor ce vor fi luate în considerare pentru...

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu
Club Cultura sâmbătă, 02 noiembrie 2024

Festivalul Național de Teatru

Ediția s-a aflat sub semnul „Dramaturgiilor posibilului” și a fost curatoriată de Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu. Celor...

Festivalul Național de Teatru

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company