Making Waves, cel mai longeviv eveniment dedicat filmului românesc în America
Making Waves, cel mai longeviv eveniment dedicat filmului românesc în America, ajuns la a 15-a ediție, a propus, între 18 și 24 februarie, un eveniment de top cu o selecție de noi filme românești pe care publicul american le-a putut vedea online.
Corina Sabău, 06.03.2021, 15:35
Making
Waves, cel mai longeviv eveniment dedicat filmului românesc în America, anul
acesta ajuns la a 15-a ediție, a propus, între 18 și 24 februarie, un eveniment
de top cu o selecție de noi filme românești pe care publicul american le-a
putut vedea online. Festivalul, deja cu tradiție în New York, este produs și
curatoriat de Corina Șuteu, Mihai Chirilov și Oana Radu – nucleul echipei care
a inițiat și organizat evenimentul începând din 2006. Mihai Chirilov, director artistic al Making
Waves:
La această ediție a trebuit să reconfigurăm festivalul. În fiecare an
Making Waves aducea regizori și actori la întâlnirea cu publicul american și existau
discuții după proiecții, dar și anul acesta a fost o ediție de calibru,
asemănătoare cu edițiile anterioare. Festivalul se întinde de-a lungul unei săptămâni în care
sunt proiectate în jur de șapte filme românești, uneori și scurtmetraje. Anul
acesta, tocmai pentru că formatul online permite o extindere a ofertei, am
inclus pe lângă cele 7 lungmetraje din program și un pachet de șase
scurtmetraje. Avantajul proiecțiilor online este că filmele românești au fost
disponibile nu doar comunitării newyorkeze, cum s-a întâmplat la celelalte
ediții, ci întregii comunități americane.
Chiar vorbeam zilele trecute cu
partenerii noștri de la Jacob Burns Film Center, partener tradițional al Making
Waves, care au fost
surprinși să vadă câte vizualizări au avut filmele. La această ediție, festivalul a funcționat pe baza unui abonament
valabil pentru toate proiecțiile și concluzia este că atât noi, cât și
partenerii noștri de la Jacob Burns Film Center suntem foarte mulțumiți că
filmele au ajuns la atâția spectatori americani. Festivalul a reușit să
fidelizeze un public, vorbim mai ales de un public newyorkez, compus atât din
public american iubitor de film românesc, cât și români din diaspora care
doresc să vadă ultimele noutăți în materie de film autohton. Cheia succesului a
fost constanța.
Making Waves a traversat perioade foarte sinuoase, s-a recalibrat
la un moment dat, devenind o instituție pur independentă, funcționând cu
donații. Iar donațiile venite din partea publicului american nu fac decât să
fidelizeze un public pe care l-am crescut și care dorește să se întâlnească cu
festivalul. Anul aceasta, această
deschidere geografică din America s-a dovedit a fi benefică. Pentru că până la
această ediție, Making Waves se întâmpla în New York, în diverse spații foarte
cunoscute de proiecție. Doar în 2019, la ediția în care s-au împlinit 30 de ani de la Revoluția din
1989, am avut un program extins, cu 30 de filme care au făcut istorie în acești
30 de ani, și acela a fost un program itinerant, care s-a plimbat în mai multe
orașe din America.
Malmkrog de Cristi Puiu, Urma de Dorian Boguţă, Campania de Marian Crişan,
Ivana cea teribilă de Ivana Mladenovic, Casa cu păpuşi de Tudor Platon, Acasă
de Radu Ciorniciuc și colectiv de Alexander Nanau au fost filmele de lungmetraj
incluse în festivalul Making Waves anul acesta.
A fost un an grozav pentru
documentarul românesc, în special pentru cel cu tentă socială, atât Colectiv,
cât și Acasă (regia Radu Ciorniciuc) dobândind o impresionantă recunoaștere
internațională – de unde și plasarea lor binemeritată în deschiderea, respectiv
închiderea ediției actuale a Making Waves. Între aceste coperte, noul opus al
lui Cristi Puiu, Malmkrog, revine pe teritoriul virtual american, după premiera
online de la New York Film Festival de anul trecut, pentru a agita și mai mult
spiritele scrie criticul Mihai Chirilov, director artistic al Making Waves.
Pe lângă includerea pe lista scurtă la două categorii ale premiilor Oscar
din acest an, colectiv, documentarul regizat de Alexander Nanau, a
fost considerat de presa internațională drept unul dintre cele mai bune filme
despre jurnalism făcute vreodată. Publicația Rolling Stone îl consideră drept
cel mai bun film al anului 2020, iar Time Magazine l-a așezat pe locul 2 în topul
celor mai bune documentare realizate anul trecut. IndieWire a scris că
este unul dintre cele mai bune filme despre jurnalism realizate vreodată, iar filmul
lui Alexander Nanau a primit aprecieri și din partea publicațiilor New York
Times, Variety sau The Guardian.
Mihai Chirilov, director artistic al festivalului Making
Waves: În fiecare an încercăm, în momentul în care facem selecția filmelor,
să combinăm filmele și autorii care au deja o rezonanță în spațiul american cu
cineaști și nume noi. Așa am făcut și în acest an. Sigur că alegerea filmului
colectiv regizat de Alexander Nanau pentru a deschide festivalul s-a impus de
la sine. A fost
filmul cel mai sonor, și nu doar în spațiul american, dar în special acolo s-a
bucurat de cronici extrem de favorabile încă din 2019, de când filmul a fost
lansat la festivalul de la Toronto. Sigur, din cauza pandemiei filmul a avut un
traseu accidentat, dar pandemia nu a știrbit absolut deloc reputația și impactul
lui, dovadă această cursă fără obstacole până în momentul anunțării
nominalizărilor pentru premiul Oscar. Astfel că ni s-a părut normal să onorăm
statutul filmului în America, faptul că este pe val, programându-l în
deschiderea festivalului. Și am sperat ca și Making Waves să pună umărul la o
vizibilitate și mai mare a filmului, în momentul în care se apropie decizia
finală a membrilor Academiei Americane de Film.
Pentru a păstra viu spiritul de festival, organizatorii au pregătit pentru
publicul abonat la festival o serie de interviuri inedite cu actrița Irina
Rădulescu și regizorii Marian Crișan, Tudor Platon și Ivana Mladenović.