Lightwave Theatre, companie de teatru vizual cu păpuşi
În urmă cu doi ani, tânăra regizoare Cristina Andreea Ion şi artistul păpuşar, fost jurnalist, Petru Stratulat, înfiinţau o companie independentă de teatru vizual cu păpuşi în mărime naturală şi supra-dimensionate.
Luana Pleşea, 22.08.2015, 10:25
În urmă cu doi ani, tânăra regizoare Cristina Andreea Ion şi artistul păpuşar, fost jurnalist, Petru Stratulat, înfiinţau o companie independentă de teatru vizual cu păpuşi în mărime naturală şi supra-dimensionate.
Cristina Andreea Ion: Eu am terminat Facultatea de Actorie Păpuşi şi Marionete, apoi am făcut masterul pe Regia Teatrului de Animaţie şi am făcut parte dintr-o trupă care făcea teatru de păpuşi pentru copii, dar şi pentru oameni mari, cum ne place nouă să zicem. Apoi, am avut dorinţa asta, împreună cu Petru, să dezvoltăm treaba asta. Aveam un spectacol cu care mi-am dat examenul de disertaţie şi care fusese selectat la Carnavalul Mondial de Marionete din Indonezia. Era un spectacol despre viaţa lui Vincent van Gogh. Acolo, singura păpuşă din spectacol era Vincent, o păpuşă în mărime naturală. Restul erau actori, era teatru-dans. Nu am putut ajunge la Carnaval pentru că aveam nevoie de bani mulţi pentru drum, dar am zis că trebuie să facem ceva ca să mergem mai departe. Şi uşor, uşor am adunat o echipă în jurul nostru. Ne-a dat curaj faptul că am fost selectaţi cu spectacolul acela în Indonezia. Şi ne-am gândit că, dacă acolo suntem oarecum recunoscuţi, să facem ceva şi aici.
Au numit compania Lightwave Theatre şi au creat, până acum, două spectacole pentru adulţi cu care au fost deja invitaţi la festivaluri internaţionale de gen. Primul spectacol a fost Reflection, o poveste impresionantă spusă fără cuvinte, despre o femeie şi un bărbat care îşi trăiesc a doua tinereţe în grădina casei, încercând să treacă peste experienţa care i-a înstrăinat. Primul spectacol al Lightwave Theatre şi al doilea semnat de Cristina Andreea Ion a fost şi al doilea spectacol al său invitat la Carnavalul Mondial de Marionete din Indonezia. Deşi aceste recunoaşteri le-au dat încredere fondatorilor companiei, totuşi a fost nevoie să se implice foarte mult în promovarea producţiilor lor, pentru că nu există încă un public format al spectacolelor cu marionete pentru adulţi.
Petru Stratulat: Trebuie să le arătăm foarte mult. Trebuie să le arătăm de pe internet filmări, fotografii, după care încep să fie curioşi. Dar, dacă doar le spui hai la un spectacol cu păpuşi în mărime naturală, pentru oameni mari, nu vor şti exact cum să reacţioneze. Practic, în fiecare zi, vreo 4 – 5 ore asudam la promovarea spectacolului – apariţii tv, apariţii radio, articole peste tot… Nu mai spun de Facebook, cel mai la îndemână, dar acolo promovarea merge din ce în ce mai greu. Şi cumva am ajuns la mulţi oameni, şi aceştia au venit mai mult de curiozitate sau “târâţi de prieteni care ştiau deja de la noi. Văzând după spectacole reacţiile lor de uimire, ne-am dat seama că e în regulă, avem o nişă care nu e acoperită, am pornit bine.
Interesant este că nişa pe care o acoperă cuprinde un public de toate vârstele, după cum remarcă regizoarea şi artista păpuşar Cristina Andreea Ion: Iniţial, am crezut că tinerii ar veni în număr mai mare. Dar am văzut oameni mai în vârstă în sală care au fost mult mai încântaţi decât ne aşteptam noi să fie. La spectacole au venit copii, tineri, părinţi… cred că şi bunici… Dar spectacolele noastre oricum sunt pline de sensuri şi fiecare îşi ia din spectacol în funcţie de experienţa lui de viaţă.
Pentru o companie independentă de teatru, un aspect vital aproape îl reprezintă găsirea de sprijin financiar. Ori, când intervine şi necesitatea de a confecţiona păpuşi mari, pot apărea mai multe dificultăţi, pe care însă Cristina şi Petru au reuşit, cel puţin până acum, să le depăşească. Cristina Ion: Primul spectacol, “Reflection, în care sunt patru păpuşi, l-am făcut din banii noştri. Şi au trecut prin mai multe modificări. Am adăugat de fiecare dată câte ceva, atunci când mai făceam rost de nişte bani. Iar pentru “Iubitafizica am făcut un proiect de crowdfunding, pe Internet, printr-o platformă. Din aceşti bani am plătit nişte recompense, pentru că fiecare om care contribuia primea ceva în schimb: unul sau două locuri la spectacol, în funcţie de sumă, cartea “Iubitafizica, a lui Iulian Tănase, cu autograf…
Pentru cei care au contribuit cu 100 de euro, au dat ca premiu trei roluri în spectacolul jucat în avanpremieră, iar aceste premii au fost chiar primele acordate. Prin acest system de crowdfunding, Lightwave Theatre a reuşit să strângă pentru bugetul spectacolului “Iubitafizica 1260 de euro, dintr-un necesar de 3000 de euro. Artiştii s-au adaptat la suma strânsă şi aşa au reuşit în 2014 să participe cu “Iubitafizica la mai multe festivaluri: “Bucharest Fringe Festival, “Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie, organizat de Teatrul Ţăndărică sau “Puppets Occupy Street de la Craiova. Tot cu “Iubitafizica, Lightwave Theatre a fost invitat luna aceasta, în zilele de 15 şi 16 martie, la festivalul internaţional “Izmir Puppet Days, din Turcia, eveniment desfăşurat în perioada 5 – 22 martie. Cu această ocazie, au primit pentruprima dată sprijin din partea statului român: ICR le va finanţa transportul.
Pentru Lightwave Theatre mai urmează o deplasare în Bulgaria, în septembrie. Până atunci, pe 25 aprilie participă, la Sibiu, la festivalul “Respiră teatru – un maraton de 25 de ore de teatru. Iar în 2016, dacă reuşesc să obţină sprijin financiar, vor merge cu “Iubitafizica în Thailanda şi în Indonezia, unde sunt invitaţi, pentru al treilea an la rând, la World Puppet Carnival.