„Între revoluții”/”Between Revolutions” de Vlad Petri, în secțiunea Forum a Berlinalei
Între revoluții/Between Revolutions, filmul regizorului Vlad Petri, va fi prezentat în cadrul secțiunii Forum de la Berlinală, eveniment care are loc în perioada 16 - 26 februarie.
Corina Sabău, 18.02.2023, 16:25
„Între revoluții”/”Between Revolutions”, filmul regizorului Vlad Petri, va fi prezentat în cadrul secțiunii Forum de la Berlinală, eveniment care are loc în perioada 16 – 26 februarie. Realizat din arhive, filmul pune în oglindă viețile și destinele a două femei, Maria și Zahra, una din România, cealaltă din Iran, prietene și colege de facultate la Universitatea de Medicină din București în anii 70. În 1979, când posibilitatea unei schimbări politice în Iran devine o certitudine, Zahra se întoarce în țara ei, luând parte la revoluția de acolo, departe de prietena sa. Pentru următorii 10 ani, singurul lor mod de a comunica e prin intermediul scrisorilor. Încadrate de două revoluții, cuvinte lor descriu lupta femeilor pentru a fi auzite, societăți trecând prin schimbări radicale și o prietenie care nu poate fi destrămată.
Regizorul Vlad Petri a folosit imagini și documente de arhivă, dar și elemente de ficțiune, ceea ce a dus la realizarea unui lungmetraj hibrid, în care documentarul și ficțiunea se îmbină. „Pentru mine e un film despre un trecut recent, care reverberează foarte puternic cu realitatea imediată. Este un film care prezintă o istorie subiectivă, la feminin, despre două țări și societăți aflate la mii de kilometri distanță care au experimentat sisteme politice inedite, în care oamenii treptat au fost striviți de către aparate politice represive. Este un film actual, care intră în dialog cu protestele din ultimele luni din Iran, unde femeile luptă pentru drepturi și unde își doresc o societate echitabilă, la fel cum și-au dorit-o și în 1979”, spune regizorul Vlad Petri.
„Aș începe de la ceea ce am spus legat de protestele actuale din Iran. De fapt, am început lucrul la acest film în urmă cu trei ani, într-un moment în care nu aveau loc prea multe proteste. Este o coincidență faptul că acum, în momentul în care lansăm filmul, au loc poate cele mai impresionante proteste din Iran de după Revoluția Islamică din 1979, totodată, poate cele mai impresionante proteste din întreg Orientul Mijlociu. Mă refer și la faptul că are loc o primă revoluție condusă de femei în momentul acesta în Iran, un lucru incredibil pentru regiunea respectivă. În ceea ce privește interesul pe care-l am pentru subiecte politice, este adevărat, mă pasionează Estul Europei și Orientul Mijlociu, am și călătorit în Iran și în alte țări din regiune, și filmul s-a construit așa, din mai multe direcții. Au avut un rol important și discuțiile pe care le-am avut cu mama mea, care a fost studentă la Medicină și care mi-a povestit despre studenți din Orient care veneau la studii în România. Eu m-am născut în 1979, anul Revoluției Islamice. Cumva pe mai multe straturi s-a construit povestea asta și am găsit legături, similitudini, dar și diferențe între Revoluția Islamică și Revoluția anticomunistă, care a avut loc în 1989 în România. Și mi s-a părut cumva interesant de testat terenul ăsta și de discutat despre speranțe, optimism, despre dorința unei schimbări radicale. Pentru că ambele revoluții au dus la niște schimbări radicale și cred, în continuare, că sunt poate cele mai importante revoluții din secolul trecut.”
Scrisorile prezente în film sunt scrise de Lavinia Braniște și au ca inspirație scrisori din arhivele Securității și poeziile a două importante scriitoare din România și Iran: Nina Cassian și Forugh Farrokhzad. Scriitoarea Lavinia Braniște. „Când am început lucrul la proiect, Vlad avea destul de clar în minte povestea, care includea și un schimb de scrisori între cele două personaje, așa că mi-a dat destule date. Noi nu ne cunoșteam, astfel că propunerea lui a venit așa, ca o surpriză totală pentru mine, a fost ceva care m-a scos din zona de confort, cum se spune, pentru că nu mai lucrasem la un proiect de genul ăsta până acum. Am fost flatată și în același timp speriată de această propunere, dar am acceptat-o cu mare, mare bucurie. A trebuit să trec printr-o perioadă destul de lungă de documentare înainte de a începe să scriu, pentru că Revoluția Islamică era o temă despre care eu nu știam aproape nimic. Am ținut permament legătura cu Vlad și ne-am consultat foarte mult în toate etapele proiectului. Întâmplarea face că și mama mea a terminat facultatea la sfârșitul anilor 70, astfel că mai aveam și eu niște povești de la ea, legate de perioada respectivă. Iar din anii 80 mai am niște amintiri ale mele, așa că am avut și puncte comune cu Vlad și am construit împreună povestea asta, din care, la final, a rămas destul de puțin din text. Dar, per total, lucrul la film a fost un proces continuu și o experiență foarte interesantă pentru mine.”
Lungmetrajul românesc „Între revoluții”/”Between Revolutions”, este unul dintre cele 28 de titluri selectate pentru programul principal al secțiunii Forum a Festivalului Internațional de Film de la Berlin din peste 2.000 de filme din întreaga lume. În aceeași secțiune, a fost selectat și Mammalia, debutul în lungmetraj de ficțiune al lui Sebastian Mihăilescu. De altfel, mulți cineaști și multe proiecte din România participă anul acesta la Berlinală. Actrița Judith State a fost selectată în programul European Shooting Stars, iar Atelierul Berlinale Talents, organizat anual pe durata festivalului, găzduiește patru tinere cineaste și un tânăr cineast: regizoarea și actrița Alina Șerban, actrița Ioana Chițu, distribuitoarea Oana Furdea, criticul de film Dora Leu și sunetistul Marian Bălan. De asemenea, proiectul Export Only al producătoarelor Ada Solomon și Carla Fotea este prezent în Berlinale Market, Spy/Master, o serie HBO scrisă de Adina Sădeanu, a fost selectată în noul program Berlinale Series, monteurul Cătălin Cristuțiu se află în juriu la scurtmetraje, iar Radu Jude în juriul competiției oficiale.