Gala HOP 2015
Actriţa Maia Morgenstern, actorul Tudor Chirilă, regizorul de film Radu Jude, scenografa Iuliana Vîlsan şi muziciana Luiza Zan s-au lăsat pentru câteva zile prinşi de energia şi emoţia unor tineri actori, după care au decis cine merită Marele Premiu.
Luana Pleşea, 19.09.2015, 10:33
Actriţa Maia Morgenstern, actorul Tudor Chirilă,
regizorul de film Radu Jude, scenografa Iuliana Vîlsan şi muziciana Luiza Zan
s-au lăsat pentru câteva zile prinşi de energia şi emoţia unor tineri actori,
după care au decis cine merită Marele Premiu, cine este Cea mai bună actriţă,
Cel mai bun actor, cui să dea un premiu special… Totul s-a întâmplat la
Costineşti, între 8 şi 11 septembrie, la cea de-a 18-a ediţie a Galei Tânărului
Actor – HOP, eveniment cultural organizat de UNITER şi coordonat artistic de
regizorul Radu Afrim.
Scenografa Iuliana Vîlsan a venit pentru prima
dată la Gala HOP în calitate de membru al juriului: Am o exigenţă şi o
rigurozitate foarte mare şi ajung să evaluez de multe ori crud lucrurile şi
destul de dur. Ca prim impact ca
jurat, m-am speriat un pic, dar am încercat apoi să mă las în energia vârstei
de 20-30 de ani, care are o intensitate şi o disponibilitate şi o bogăţie
aparte. Astfel, lucrurile s-au relaxat şi am reuşit să evaluez cu mai multă
empatie. La secţiunea Individual, băieţi şi fete, am mers mai mult pe un
feeling autentic, pe cei care au reuşit cel mai bine în acel moment să-şi învingă
emoţiile şi să transmită mesajul pe care şi l-au propus. Ce a reuşit să ridice
ştacheta a fost un număr al unui Dada
extrem de bine asimilat şi exprimat, iar el a făcut diferenţa între marele
premiu şi restul. Această putere de exprimare a temei, extrem de bine asimilată
şi documentată. O felicit pe marea câştigătoare Dana Marineci.
Câştigătoare a Premiului Ştefan Iordache -
Marele Premiu al Galei Tânărului Actor HOP, Dana Marineci a absolvit UNATC în
urmă cu trei ani. În ciuda faptului că nu este deloc uşor pentru un tânăr actor
în 2015 să-şi găsească un loc al său, să fie cunoscut de regizori şi directori
de teatre, ea a avut încredere în sine şi a participat la toate audiţiile şi
concursurile posibile. Cât despre tema dadaismului, cu care a impresionat
juriul HOP, povesteşte: A fost foarte grea, pentru că trebuia, cred
eu, să ai o structură. Chiar dacă totul pare în dadaism total dezorganizat, tu
totuşi trebuie să ştii că în momentul acela eşti pe o scenă şi te raportezi la
un public. Oamenii aceia sunt acolo ca să te vadă pe tine. Tu trebuie să îi
faci să plece cu ceva de acolo, să plece uşor modificaţi. Am stat vreo două
săptămâni, am citit despre dadaism, am căutat pe youtube performance-uri
dadaiste… Mi-a apărut acest performance al unui neamţ, care se numea Ursonate/
Sonata sunetelor primordiale. Am
găsit textul. Are 15 pagini de sunete. Este al lui Kurt Schwitters, un dadaist.
Am reuşit să-l învăţ şi mi-am dat seama că nu este suficient. Şi am luat-o aşa:
ce este primordial? Primordială e iubirea. Şi am zis că va fi foarte uşor
pentru mine şi uşor pentru public dacă fac o poveste de iubire în spatele
acestui moment.
Cunoscut nu doar prin creaţia sa, ci şi prin
faptul că este un susţinător al tinerilor artişti, regizorul Radu Afrim a fost
pentru al treilea an consecutiv directorul artistic al Galei Tânărului Actor
HOP. La ediţia 2015, conceptul a fost acela că trebuie să se vadă foarte
puternic actorul şi nu textul, cele două teme propuse părând la prima vedere
oarecum dezechilibrate – Dada şi Vacanţă la mare. Am constatat în
primii doi ani că lumea e foarte impresionată de texte. Dacă textul e foarte
puternic, foarte emoţionant, foarte comic, actorul trece cumva în plan secund.
Sigur că actorul e cel care îl dă bine sau prost. Însă, dacă unii aveau un text
excepţional, erau candidaţi din start la premii. Şi am zis: ia să le dau
actorilor nişte texte aproape imposibile, adică dadaiste, ca să văd cine luptă
mai puternic şi iese învingător în competiţie cu textul. Cei care făceau faţă
acestei lupte, şi spaţiului, şi condiţiilor erau învingători. Şi au fost câţiva
foarte buni pe această temă. Deci,
anul acesta au fost nişte non-texte. Şi la proba impusă, de trei minute, în
care concurenţii trebuiau să spună un text al unei melodii de muzică uşoară,
texte în general stupide, dacă se poate, să nu le parodieze şi să vedem câtă
actorie pot extrage din acele texte ridicole spre stupide.
Premiul Cornel Todea – Premiul pentru cea mai
bună trupă de actori nu s-a acordat anul acesta, juriul considerând că a fost o
discrepanţă mult prea mare între secţiunea Grup şi secţiunea Individual. Cu
toate acestea, jurata Iuliana Vîlsan a fost impresionată de tânăra generaţie de
actori, aşa cum s-a văzut ea la Gala HOP:
Cu multe vulnerabilităţi, cu o
sensibilitate aparte, cu un bagaj emoţional care merită exploatat, pentru că
are o energie şi un inefabil care poate aduce un plus de firesc în ceea ce se
întâmplă la noi pe scenă. Mie mi-a plăcut foarte mult… ca disponibilitate mi-a
plăcut foarte mult.