„Framing the Change”, prima retrospectivă de film documentar românesc contemporan din Marea Britanie
Prima retrospectivă de film documentar românesc contemporan din Marea Britanie, organizată de ICR Londra are loc în perioada 26 aprilie - 31 iulie 2021.
Corina Sabău, 05.06.2021, 13:13
Prima retrospectivă de film documentar românesc contemporan din Marea Britanie, organizată de ICR Londra în parteneriat cu festivalurile româneşti Astra Film Sibiu şi One World România şi două dintre cele mai mari şi cunoscute festivaluri britanice, Sheffield Doc Fest şi Open City Doc, are loc în perioada 26 aprilie – 31 iulie 2021. Intitulată „Framing the Change”, retrospectiva cuprinde peste 30 de filme şi evenimente speciale relevante pentru publicul britanic și internaţional, pentru cinefili şi pentru iubitorii festivalurilor de film. Proiectul îşi propune o incursiune în universul românesc al ultimelor două decenii, documentarele sondând teme actuale pentru societatea românească: efectele emigraţiei masive, intersecţia dintre perspectiva religioasă şi seculară, relaţia complicată dintre şcoală şi educaţia la domiciliu, reflecţia asupra istoriei recente a României ca exerciţiu de descoperire, asumare şi înţelegere.
Selecţia include şi o serie de filme care reprezintă introspecţii personale în viaţa regizorilor sau dezvăluie istoria unei comunităţi, reflectând varietatea de stiluri şi estetica diferită a filmelor documentare româneşti. Prima parte a programului retrospectiv a fost realizată de Adina Marin (care face parte din echipa Astra Film Festival de la primele ediții) și prezintă regizori ca Alexandru Petru Bădeliţă, Alex Brendea, Dumitru Budrala, Ionut Carpatorea, Radu Ciorniciuc, Ştefan Constantinescu, Andrei Dăscălescu, Răzvan Georgescu, Oana Giurgiu, Florin Iepan, Alexandru Solomon şi Julio Soto. Adina Marin, selecționeră.
„M-a bucurat foarte tare acest proiect care a pornit de la o inițiativă a Magdei Stroe, coordonator ICR Londra, care a dorit să facă o mică retrospectivă a filmului documentar românesc. Proiectul a crescut datorită eforturilor Magdei Stroe și a ajuns la ceea ce vedem astăzi. Și de fapt a fost natural să se întâmple așa, pentru că odată cu trecerea timpului, documentarul românesc a devenit un subiect tot mai amplu și complicat care n-ar fi putut fi expediat în două trei proiecții de film. În ceeea ce privește selecția, când realizezi o retrospectivă, fie alcătuiești programul din toate filmele documentare făcute în perioada respectivă, ceea ce este imposibil, fie faci o selecție care automat devine subiectivă. Iar subiectivismul meu a constat în a mă uita în urmă, la filmele care au fost selectate la Astra Film Festival și au marcat un moment. Mă refer la proiecţii aparte, emoționante, la filme care au marcat un punct important în cariera regizorului sau la documentare care au spus povești de actualitate la momentul respectiv.
Pot spune că am avut emoții revăzând aceste filme pentru a finaliza selecția, a fost ca atunci când revezi prieteni pe care nu i-ai mai văzut de mult și te întrebi cum va fi. Eram foarte curioasă să văd ce impact mai pot avea aceste filme odată cu trecerea timpului, după atâtia ani. Spre plăcuta mea surpriză, mi-am dat seama că aceasta este una dintre calitățile documentarului, filmul documentar nu se învechește. Adică putem vorbi de evoluția tehnologiei, dar indiferent cât va evolua aceasta, documentarul își va păstra calitatea de a reuși să surprindă momentul acela în care a fost făcut și să aibă felul de conotații pe care le resimțim și astăzi.”
Retrospectiva de film documentar românesc contemporan din Marea Britanie a fost deschisă de o discuţie cu Adina Marin (programator la festivalul Astra Film din Sibiu), Andrei Rus (director artistic One World Romania), Cíntia Gil (director al Sheffield Doc Fest) şi Michael Stewart (director Open City Docs), moderată de jurnalistul Jonathan Romney, care scrie pentru publicaţiile Film Comment, Sight & Sound, The Observer sau Screen Daily. Adina Marin.
„A fost foarte interesantă propunerea ICR Londra de a organiza această discuție pentru că mie și lui Andrei Rus, selecționer pentru partea a doua a propgramului, ne-a dat ocazia să aducem argumente în favoarea selecției pe care am organizat-o. Referindu-mă la invitați, au participat la discuție oameni care într-un fel sau altul au avut contact cu documentarul românesc în toți acești ani. A fost foarte interesantă discuția pentru că au fost prezentate multe perspective, nu numai viziunea noastră de programatori de festival. M-am bucurat că a fost prezent și Jonathan Romney, care este interesat nu numai de documentar, ci de cinema-ul românesc în ansamblu, pe care l-a urmărit cu atenție de mulți ani. Discuția a avut loc cu puțin timp înainte de decernarea premiilor Oscar și în felul ăsta s-a întâmplat să se creeze un arc de la filmul lui Dumitru Budrala, La drum, realizat în 1998, care cumva a dat tonul documentarului observațional în România, la filmul lui Alexander Nanau, Colectiv, dublu nominalizat la Oscar.”
Programul celei de-a doua părţi a retrospectivei (15 iunie – 31 iulie), cuprinde o selecţie realizată de criticul Andrei Rus, directorul artistic One World Romania. Filmele sunt prezentate pe canalele online ale ICR Londra, cu subtitluri în limba engleză, iar unele dintre ele sunt fi disponibile doar în Marea Britanie pentru o scurtă perioadă de timp. Detalii complete se găsesc pe site-ul ICR şi pe site-ul ICR Londra.