Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

FNT 2017 – teatrul schimbă lumea

Desfăşurată în perioada 20 - 30 octombrie, a 27-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru şi-a propus să transmită mesajul teatrul schimbă lumea. Tema a deschis o adevărată dezbatere între artiştii invitaţi la festival.

FNT 2017 – teatrul schimbă lumea
FNT 2017 – teatrul schimbă lumea

, 11.11.2017, 13:56

Desfăşurată în perioada 20 – 30
octombrie, a 27-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru şi-a propus să
transmită mesajul teatrul schimbă lumea. Tema a deschis o adevărată dezbatere
între artiştii invitaţi la festival. Despre spectacolele prezente în festival
şi despre schimbarea pe care teatrul ar putea-o produce asupra lumii discutăm
cu Mihai Măniuţiu şi Radu Afrim, regizorii cu cele mai multe spectacole în
programul FNT 2017.


Regizor de teatru, scriitor, director
al Teatrului Naţional din Cluj-Napoca, Mihai Măniuţiu a fost prezent în
Festivalul Naţional de Teatru în toate cele trei calităţi, fiind singurul
artist cu o reprezentare atât de completă. Mihai Măniuţiu şi-a lansat în
festival o culegere de proze şi un volum de poeme, iar teatrul pe care îl
conduce a fost invitat cu două producţii, semnate de tineri regizori:
Procesul după Franz Kafka, regia Mihaela Panainte şi Playlist, povestea
unei familii româno-maghiare, urmărită între anii 1989 şi 2008, pusă în scenă
de Tudor Lucanu. Şi mai mult, Mihai Măniuţiu este regizorul cu cele mai multe
spectacole selectate pentru ediţia din acest an a FNT: două spectacole montate
la Bucureşti: Jurnalul lui Robinson Crusoe după Gellu Naum, la Odeon şi
Iarna de Jon Fosse, la Nottara, un spectacol pus în scenă la Teatrul Regina
Maria din Oradea, Cafeneaua Pirandello, şi, cel mai recent, Rambuku, tot
de Jon Fosse, creat cu trupa Teatrului Naţional din Timişoara. Sunt spectacole
care arată preocuparea regizorului spre ceea ce este dincolo de realitatea
imediată. Mihai Măniuţiu Jon Fosse mă atrage tocmai pentru că îmi dă
prilejul să intru în lumi paralele sau, cum spun eu, să privesc lumea într-o
oglindă prin care intru, la un moment dat, şi ajung dincolo de oglindă. Nu
practic un teatru realist. După părerea mea, nu există realism. Dar eu
accentuez acest nerealism al teatrului. Cred că este meditaţie, un mod de
reflecţie şi, cum am spus, un mod de a intra în lumi paralele, şi de a trece
dincolo de oglindă şi, cu un ochi nou, vei vedea în felul acesta realitatea.
Asta cred că face teatrul şi de aceea e important pentru oameni.


Cât despre mesajul teatrul schimbă
lumea, Mihai Măniuţiu preferă să spună că teatrul le dă energie oamenilor Teatrul îmi dă energie, îmi dă chef de viaţă. Deci, pe mine mă schimbă,
în sensul că mă scoate din posibile depresii, este un act exorcistic,
cathartic. Şi, dacă spectacolele mele au acest efect asupra spectatorilor, cum
au asupra mea, adică exorcistic, cathartic, energetic, atunci e foarte bine,
sunt convins. Am spus întotdeauna că spectacolul bun este cel de la care ieşi
cu mai multă energie decât ai intrat. Deci, primeşti energie de la spectacol şi
atunci poţi spune da, acesta a fost un spectacol bun. Dacă ţi-ai consumat
energia privind spectacolul, spectacolul nu e bun.


În selecţia realizată anul acesta de
criticul Marina Constantinescu s-au aflat şi trei spectacole montate de
regizorul Radu Afrim în stagiunea trecută. Pus în scenă la Teatrul Naţional
Târgu-Mureş – Compania Tompa Miklos, Pasărea retro se loveşte de bloc şi
cade pe asfaltul fierbinte este o evocare a României anilor ’70, a copilăriei
regizorului, care este şi autorul textului. Al doilea spectacol, Măcelăria lui
Iov de Fausto Paravidino, montat la Teatrul Naţional Vasile Alecsandri din
Iaşi, vorbeşte despre dragoste, religie, capitalism, iar Dacă am gândi cu voce
tare de Adnan Lugonic, o producţie a Teatrului Naţional Marin Sorescu din
Craiova, abordează dramele omului contemporan. L-am întrebat pe Radu Afrim dacă
crede că aceste spectacole pot schimba lumea măcar puţin Lumea din sală
probabil parţial, da. Pasărea retro… nu şi-a propus neapărat să schimbe
omenirea. Este un spectacol nostalgic, despre copilăria noastră, în care noi
ne-am format. Spectacolul de la Craiova da, ar putea deschide nişte minţi.
Dacă am gândi cu voce tare… Este vorba acolo despre nişte probleme ale unor
minorităţi din categorii sociale diverse. M-am întors puţin la marginali, m-am
întors la bătrâni, la oameni pe care societatea îi acceptă mai puţin. Eu sper
să empatizeze sala cu ei. E un program al meu pe care îl urmez, acesta de
deschidere a minţilor. Eu asta pot să fac. Măcelăria lui Iov e mai focalizat
pe o familie. Acolo e problema băncilor… Dar nu se ştie. Fiecare spectacol
poate să conţină ceva în urma căruia să se producă un declic în mintea omului
care este în sală. Aceste trei spectacole spun nişte probleme, schimbă ceva în
oameni. Sunt adeptul teoriei conform căreia teatrul schimbă lumea.


Radu Afrim nu a fost doar regizor
invitat al ediţiei 2017 a Festivalului Naţional de Teatru. A fost şi un
spectator, conştiincios s-ar putea spune, al spectacolelor din programul FNT.
Aşa că încheiem această discuţie despre teatru, despre schimbarea lumii, cu o
imagine a teatrului din România văzută prin ochii unui regizor care a schimbat
teatrul românesc Jumătate este tradiţionalism în continuare.
Când e bine făcut, nu e rău. Dar pe mine nu mă prea provoacă. Există şi o
tendinţă, a independenţilor mai mult, politică, socială… Mă bucur că există,
chiar dacă nu gust toate producţiile. Este necesar. Este o schimbare. Există o
şcoală tânără, oarecum, de regie bucureşteană, care nu mă şochează prea tare şi
nu mă provoacă prea tare să le văd spectacolele. Îmi ajunge să văd nişte
fotografii şi îmi dau seama că nu este o revoluţie teatrală. Deci, ce nu este
experiment şi revoluţie şi nu duce teatrul înainte cu câţiva paşi pe mine nu
m-a interesat niciodată.

Expoziția tematică „Universul restaurării ceramicii”, la Palatul Suțu (sursa foto: Muzeul Municipiului București)
Club Cultura sâmbătă, 21 decembrie 2024

Universul restaurării ceramicii

Obiectele din material ceramic create de meșterii olari nu sunt simple recipiente utile, funcționale, ci piese distincte, ce prin formă, decor și...

Universul restaurării ceramicii
Mădălina Pașol - Algo-Ritm -coperta
Club Cultura sâmbătă, 14 decembrie 2024

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus

Unică pe piaţa de carte din România, Editura Casa Radio valorifică principalul patrimoniu de bunuri media din spaţiul autohton, indiferent că...

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus
Bianca Boeroiu (sursa foto: Facebook /Bianca Boeroiu
Club Cultura sâmbătă, 07 decembrie 2024

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy

Prestigiosul premiu i-a fost acordat pentru machiajul realizat pentru serialul Wednesday, regizat de Tim Burton, produs de Netflix și filmat în...

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy
Sursa foto: MMB (muzeulbucurestiului.ro)
Club Cultura sâmbătă, 30 noiembrie 2024

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX

Expoziția „Gust, rafinament și sociabilitate în Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX” de la Casa Filipescu-Cesianu din capitală,...

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX
Club Cultura sâmbătă, 23 noiembrie 2024

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București

Producția este realizată de către un grup de artiști europeni condus de regizoarea Ioana Păun. Ioana Păun este o regizoare ce își centrează...

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București
Club Cultura sâmbătă, 16 noiembrie 2024

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi

Un nou film românesc de impact, despre un subiect major și necesar, a fost lansat recent în cinematografele din țară. „Clara”, lungmetrajul...

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi
Club Cultura sâmbătă, 09 noiembrie 2024

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu

„Anul Nou care n-a fost”, scris și regizat de Bogdan Mureșanu, a fost propus pe lista filmelor ce vor fi luate în considerare pentru...

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu
Club Cultura sâmbătă, 02 noiembrie 2024

Festivalul Național de Teatru

Ediția s-a aflat sub semnul „Dramaturgiilor posibilului” și a fost curatoriată de Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu. Celor...

Festivalul Național de Teatru

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company