Filme românești la Cannes
Două filme românești au premiera mondială în cadrul celei de-a 72-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes (14-25 mai).
Corina Sabău, 18.05.2019, 14:46
Două filme românești au premiera mondială în
cadrul celei de-a 72-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes (14-25 mai).
La Gomera, în regia lui Corneliu Porumboiu, a fost inclus în
competiția oficială, iar scurtmetrajul Ultimul Drum Spre Mare, în regia lui
Adi Voicu, va fi proiectat în cadrul secțiunii Semaine de la Critique.
Filmul La Gomera, al cincilea lungmetraj de
ficţiune al lui Corneliu Porumboiu, a fost filmat în România, Spania şi
Singapore, în 2018, iar din distribuţie fac parte Vlad Ivanov, Catrinel Menghia,
Rodica Lazăr, Sabin Tambrea, Agustí Villaronga, Cristóbal Pinto şi Antonio
Buíl. Cristi, un poliţist român corupt, implicat într-o afacere de 30 de
milioane de euro cu mafia, ajunge pe insula La Gomera, în Spania, pentru a
învăţa El Silbo, un limbaj fluierat folosit de localnici. Limbajul codat îl va
ajuta să îl elibereze pe Zsolt, un traficant aflat în arest la Bucureşti, şi
singurul din bandă care ştie unde sunt ascunşi banii.
Corneliu Porumboiu ne
spune cum a ajuns la povestea respectivă și cum a documentat-o. :”Eram în Franța și am văzut un reportaj tv
despre insulă şi despre limbaj. Asta se
întâmpla acum zece ani, când terminasem Poliţist, adjectiv. Documentarul mi-a
rămas în minte, am început să citesc despre limbajul fluierat şi când am început
să mă gândesc la film l-am văzut în zona de thriller policier. Am scris mai
multe variante până acum patru ani când m-am apucat din nou de film și am
lucrat constant ca, până la urmă, să-l duc în zona film noir. Realizarea
acestui film a presupus o documentare destul de serioasă. M-am documentat mai
întâi folosind internetul, am ajuns şi pe insulă ca să-mi dau seama despre ce
este vorba de fapt.
Pentru că sunt lucruri pe care nu e suficient să le citeşti,
trebuie să ajungi să le vezi ca să-ţi dai seama despre ce este vorba. Pe La
Gomera am fost de trei sau patru ori și am stat câte o săptămână. În plus,
pentru că limbajul este protejat şi se învaţă în şcolile din insulă ca materie
obligatorie, am lucrat tot timpul cu un profesor, şeful catedrei de El Silbo de
pe insulă, care a venit în România şi a făcut lecţii cu actorii din film. Așa
că am avut această oportunitate de a discuta cu cineva specializat.
Corneliu Porumboiu consideră că La Gomera,
film care concurează la Cannes cu pelicule semnate de Pedro Almodovar, Jim
Jarmusch, Quentin Tarantino, Ken Loach, vine ca o continuare firească a
preocupărilor sale de cineast. ”Tematic, filmul are legătură cu două dintre filmele mele anterioare, A
fost sau n-a fost? şi Poliţist, adjectiv, două filme care au în centru limbajul.
În A fost sau n-a fost? o întreagă comunitate încerca să definească un
concept, cel de revoluţie, și să înțeleagă ce a trăit, iar Poliţist, adjectiv
este tot un film despre limbaj, limbaj birocratic, limbaj politic, astfel că
filmul acesta a venit ca o continuare firească, ca un soi de căutare. Cred că
toate filmele mele tratează comunicarea, este o temă recurentă în filmele mele.
Ultimul drum spre mare
– selecționat în Semaine de la Critique, secțiune care se concentrează pe
descoperirea de noi talente în cinema – este al doilea film de scurtmetraj
ficțiune din cariera regizorului Adi Voicu, după Ceața, premiat la Angers si
la Sankt Petersburg. Actiunea filmului
se petrece într-un compartiment al unui tren care merge spre litoral. Cei șase
pasageri fac conversație, dar la un moment dat o suspiciune face ca lucrurile
sa scape de sub control. Înainte de a trece la ficțiune, Adi Voicu a regizat
sau coregizat filme documentare (Români în Ucraina, Victoria, Metrobranding. O
poveste de dragoste între oameni și obiecte, Chipurile Deltei), însă a declarat
că nu va rămâne la filmul documentar și că nu contează forma în care spui o
poveste.
Adi Voicu. ”Filmul de ficțiune este tot
cinema, iar dacă unele povești merg ca
documentar, altele se pretează mai bine la ficțiune. Cred că din acest motiv a
și apărut ficțiunea, din nevoia de a spune niște povești pe care nu le poți
spune apelând la documentar. Ca să dau un exemplu, nu poți să intri într-o dubă
a jandarmeriei și să filmezi, de exemplu, drumul spre secția de poliție. Nu te
lasă nici legea. Așa că dacă vrei să arăți o secvență de genul ăsta trebuie să
recurgi la ficțiune.
Distribuția
scurtmetrajului Ultimul drum spre mare este alcătuită (în ordinea apariției) din
cunoscuta poetă Angela Marcovici (Marinescu), Ana Ciontea, Cristina Juncu,
Silviu Debu, actorul turc Salih Yildirim, Alina Vior. Înainte de premiera de la Cannes,actrița Ana
Ciontea ne-a vorbit despre colaborarea sa cu regizorul Adi Voicu. Track:”Mă bucur foarte mult că
filmul a fost selecționat la Cannes şi îl felicit pe Adi Voicu,
am crezut în filmul lui de la început. A fost o experiență foarte plăcută să
joc în Ultimul drum spre mare, m-a cucerit imediat scenariul, desi pe parcurs
Adi a făcut multe modificări. Tot de la început m-a cucerit și atenția lui Adi
pentru detalii. Și repetițiile m-au convins că va fi un film foarte bun. Și,
foarte important, m-a ajutat mult că Adi Voicu ne-a dat nouă, actorilor,
încredere. Asta m-a mișcat și ajutat foarte mult.