Filme româneşti, în programul Festivalului „Les Films de Cannes a Bucarest”
Cea de-a 10-a ediție a festivalului Les Films de Cannes à Bucarest a adus, pe lângă cele mai așteptate filme din selecția Festivalului de Film de la Cannes, premiere şi avanpremiere românești, întâlniri cu realizatorii filmelor şi masterclass-uri.
Corina Sabău, 02.11.2019, 14:44
Cea de-a 10-a ediție a festivalului Les Films de
Cannes à Bucarest a adus, pe lângă cele mai așteptate filme din selecția Festivalului
de Film de la Cannes, premiere şi avanpremiere românești, întâlniri cu
realizatorii filmelor şi masterclass-uri. Opt filme româneşti au avut avanpremiere
de gală, în prezenţa echipelor, în cadrul festivalului Les Films de Cannes a
Bucarest. Laureat al unui Palme d´Or pentru Cel mai bun scurtmetraj (‘Trafic’)
şi al Premiului Special al Juriului Un Certain Regard (pentru cea mai bună
actriţă, Dorotheea Petre, în ‘Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii’), Cătălin
Mitulescu revine pe marele ecran cu noua sa peliculă, ‘Heidi’, prezentă recent
în competiţia Festivalului de la Sarajevo.
Documentarul ‘Omul care a vrut să
fie liber’, regia Mihai Mincan şi George Chiper-Lillemark, spune povestea unui
tânăr rebel care a hotărât să trăiască liber în anii comunismului într-o ţară
măcinată de sărăcie şi teroare. ‘Jurnalul familiei Escu’, de Şerban Georgescu,
propune, tot într-o formulă de documentar, o trecere intens personală de la
întâmplările mici, individuale, la marile evenimente la care am luat parte cu
toţii, în cei 100 de ani de la Unire încoace. ‘Ivana cea Groaznică’, film
inclus în secţiunea Cineasti del presente a Festivalului de la Locarno, unde a
obţinut Premiul Special al Juriului, este o istorie neconvenţională despre
oameni şi locuri, despre apartenenţă şi dor, spusă cu umor şi tandreţe.
Familia
și prietenii sunt invitați să aducă pe ecran propriile emoții și să se
interpreteze pe ei înșiși într-o poveste cinematografică despre o femeie care
nu își poate găsi locul pe niciunul dintre cele două maluri ale Dunării. Ivana
Mladenović, regizoare, coscenaristă şi interpretă în ‘Ivana cea Groaznică’.Anteriorul meu film, Soldaţii,
Poveste din Ferentari, este ecranizarea cărţii lui Adrian Schiop, pe care l-am
ales să interpreteze rolul principal. În ‘Ivana cea Groaznică’ am ales să merg
un pic mai departe, ecranizând propria mea experienţă, propria mea poveste,
ficţionalizând-o, evident, dar alegând să-i pun pe prieteni şi pe cei din
familia mea să interpreteze propriile roluri.
Am ales această formulă care duce
spre comedie şi care totodată te forţează să te expui pentru că mi se pare că
de prea multe ori tindem să ne luăm în serios. ‘Ivana cea Groaznică’ a fost dificil de făcut pentru că a e un film
care porneşte de la experienţa mea, de la lucruri care s-au întâmplat şi care
nu au fost neapărat plăcute. Pe scurt, este vorba de un moment de criză care a
avut loc acum doi ani, iar filmul vorbeşte şi despre sănătate, atât mintală cât
şi corporală, despre relaţia între două ţări , despre o fată care a ales să
plece în România şi s-a întors în Serbia, despre ciocnici între generaţii. Nu e
simplu să faci un film despre aceste lucruri, nu este uşor să le pui într-un film.
Actorul Vlad Ivanov şi
regizorul Adi Voicu, doi dintre reprezentanţii României la Cannes anul acesta,
au fost prezenţi la mai multe ediţii Les Films de Cannes din ţară. Regizorul
Adi Voicu a mers la Cluj, Braşov şi Suceava cu scurtmetrajul Ultimul drum spre
mare, inclus în acest an în selecţia secţiunii La Semaine de la Critique.Ultimul drum spre mare
este al doilea film de scurtmetraj ficțiune din cariera regizorului Adi Voicu,
după Ceața, premiat la Angers si la Sankt Petersburg. Actiunea filmului se petrece într-un
compartiment al unui tren care merge spre litoral. Cei șase pasageri fac
conversație, dar la un moment dat o suspiciune face ca lucrurile să scape de
sub control.
Distribuția scurtmetrajului
Ultimul drum spre mare
este alcătuită din cunoscuta poetă Angela Marcovici (Marinescu), Ana Ciontea,
Cristina Juncu, Silviu Debu, actorul turc Salih Yildirim, Alina Vior. Doi dintre actorii pe care îi reîntâlnim în Ultimul
drum spre mare, Ana Ciontea şi Silviu Debu, ne-au vorbit despre colaborarea lor cu
regizorul Adi Voicu. Ana Ciontea: «A fost o experiență
foarte plăcută să joc în Ultimul drum spre mare, m-a cucerit imediat
scenariul, deşi pe parcurs Adi a făcut multe modificări. Tot de
la început m-a cucerit și atenția lui Adi pentru detalii. Și repetițiile m-au
convins că va fi un film foarte bun. Și, foarte important, m-a ajutat mult că
Adi Voicu ne-a dat nouă, actorilor, încredere. Asta m-a mișcat și ajutat foarte
mult.
Silviu
Debu: Filmul prezintă
cumva lumea în care trăim. Într-un compartiment de tren se întâlnesc şase
persoane de vârste, religii şi categorii sociale diferite. Din păcate, pentru
unul dintre personaje este chiar ultimul drum. Cumva este o metaforă frumoasă care acoperă
lumea în care trăim. Asta mi-a plăcut foarte mult, că filmul rezumă lumea
noastră, în plus, am observat de la primele întâlniri că Adi Voicu este un
regizor care ştie ce vrea şi asta mi-a dat foarte multă încredere, aşa că am
acceptat fără ezitare rolul.
Filmul
Maria, Regina Romaniei, de Alexis Sweet Cahill, a primit premiul
publicului la finalul celei de-a zecea ediţii a festivalului Les Films de
Cannes a Bucarest. Filmul, o poveste bazată pe fapte reale care are în prim plan
figura Reginei Maria, va intra în cinematografe pe data de 8 noiembrie.