Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Festivalul Temps d’Images

Temps dImages – Timpul imaginilor, dar şi imaginea timpului nostru. Teatru. Dans.Video într-un festival concentrat pe menirea socială a artei.

Festivalul Temps d’Images
Festivalul Temps d’Images

, 30.11.2013, 07:08

Temps d’Images – Timpul imaginilor, dar şi imaginea timpului nostru. Teatru. Dans.Video într-un festival concentrat pe menirea socială a artei.


Festivalul a început uşor diferit în 2008 şi simt că direcţia aceasta s-a creat în timp. Am avut nevoie de trei ediţii ca să ne dăm seama unde ne poziţionăm exact. În 2011, am avut eu un declic. Am fost foarte impresionată de mişcările sociale care începeau în lumea arabă, de exemplu. Mi-am dat seama că trăim nişte timpuri foarte importante şi că schimbările care se produceau atunci vor marca foarte mult istoria de acum încolo. Şi ceea ce facem noi, prin artiştii pe care îi invităm în festival, ar trebui să reflecte acest moment de importanţă maximă pentru viitorul nostru. De aceea, temele pe care am început să le abordăm erau mai mult legate de social, de schimbările economico-politice, care ne afectează pe toţi. Cred că arta poate să aducă o perspectivă nouă asupra a ceea ce în mod curent ni se pare o muncă de Sisif”.



Ne-a mărturisit Miki Branişte, preşedinta Asociaţiei ColectivA şi directoarea Festivalului Temps d’Images. Desfăşurat în prima jumătate a lui noiembrie la Cluj, evenimentul a ajuns la a şasea ediţie în România, dar istoria lui e mai veche şi europeană. Creat în anul 2002 de către canalul de televiziune ARTE şi de La Ferme du Buisson – Scena Naţională Marne la Valée din Franţa, proiectul TEMPS D’IMAGES, festival de teatru, dans şi imagine foto/video, s-a dezvoltat la nivel european, desfăşurându-se acum în zece ţări: Belgia, Estonia, Franţa, Germania, Italia, Portugalia, Polonia, România, Ungaria şi Turcia.



Fiecare ediţie a festivalului organizat în România a însemnat o altă temă, inspirată din social. Iar aceste teme sunt legate de un fir roşu. Miki Branişte: Dacă anul trecut am vorbit despre viitor, anul acesta despre solidaritate, pentru că ne-am dat seama din discuţiile cu publicul şi artiştii la ediţia anterioară că nu putem face nimic singuri în această lume, că avem nevoie să fim împreună cu ceilalţi, îmi dau seama că trebuie să căutăm mai departe de conceptul solidarităţii şi să vedem cauzele pentru care am putea fi solidari. Aş fi foarte interesată să invit, de exemplu, artişti din Japonia, care se confruntă acum cu probleme legate de ecologie. Cred că această tematică a ecologiei, care apare foarte puţin în artă, va fi un subiect foarte important de acum încolo pentru noi toţi”.



Aşadar, la ediţia de anul acesta Festivalului Temps d’Images, tema solidarităţii s-a regăsit, sub o formă sau alta, în toate evenimentele organizate. Directoarea Miki Branişte exemplifică: Am avut şi foarte multe dezbateri, la care au participat artişti români, artişti străini, producători de festivaluri din străinătate, directori de festivaluri… Cu toate că fiecare prezenta situaţia lui de acasă, ne-am dat seama că este o problemă globală şi că avem cu toţii nevoie de solidaritate. E o temă care preocupă şi publicul, din partea căruia am avut multe feedbackuri. Există o mare nevoie de a comunica între noi, parcă niciodată nu ne ajungea timpul la dezbateri. Putem continua aceste dezbateri şi după festival, aici în Cluj, să încercăm să vedem ce soluţii putem găsi şi cum să facem oamenii să fie implicaţi în rolul lor de cetăţeni.



Despre solidaritate vorbeşte şi spectacolul de dans Parallel”, creat de Ferenc Sinkó şi Leta Popescu şi performat de Lucia Mărneanu şi Kata Bodoki-Halmen, unul dintre spectacolele care au impresionat-o cel mai mult pe criticul de teatru Oana Stoica: Este un performance care începe ca dans contemporan şi se termină ca teatru. Este un spectacol care vizează problemele identităţii de gen, respectiv lesbianismul şi pune faţă în faţă modul în care bărbaţii şi femeile se privesc reciproc şi modul în care societatea evoluează în clişee de prejudecată. De fapt, vorbeşte despre clişeele prin care îl privim pe celălalt, de la senzualitate la sexualitate, la diferenţe de orice gen. Este un spectacol extrem de puternic, cu două artiste care performează într-un mod foarte diferit de cum se întâmplă pe scena spectacolului din România. Ele integrează dansul, textul, care este poetic şi social în acelaşi timp, în fizic. Adică, în timp ce performează fizic, au şi o puternică acţiune pe text. Cele două fete care performează în paralel în spaţii diferite trec pe parcursul spectacolului de la identitatea feminină la identitatea masculină. Şi acest lucru se întâmplă la un moment dat într-un mod traumatizant. De exemplu, legatul sânilor cu scotch pentru a-ţi anula feminitatea este o imagine foarte dură şi foarte penetrantă pentru spectator.



Selecţia programului Festivalului Temps d’Images a fost extrem de aplicată pe specificul din prezent al teatrului românesc: este vorba despre textele cu mare implicare socială, extrase din realitatea cotidiană”, a comentat criticul Oana Stoica, ale cărei impresii de final de festival sintetizează foarte bine ce are special proiectul Temps d’Images şi de ce este nevoie, de ce comunitatea are nevoie de acest festival. Oana Stoica: Modul în care problemele sociale apar reflectate în artă este un mod interogativ, în sensul că artistul ridică nişte probleme şi arată nişte vicii ale societăţii. Ridică probleme, nu oferă neapărat soluţii. Pentru că nu e treaba artistului să le ofere, treaba lui este să arate care e rana. Cred că publicul are nevoie de asta, pentru că se regăseşte într-o formă verbalizată, pe care el însuşi nu se gândeşte să o exprime. Cred că arta, teatrul în România ar trebui să vorbească mult mai mult despre problemele oamenilor de astăzi şi să o facă mai puţin prin metafore, şi mai mult direct.

Expoziția tematică „Universul restaurării ceramicii”, la Palatul Suțu (sursa foto: Muzeul Municipiului București)
Club Cultura sâmbătă, 21 decembrie 2024

Universul restaurării ceramicii

Obiectele din material ceramic create de meșterii olari nu sunt simple recipiente utile, funcționale, ci piese distincte, ce prin formă, decor și...

Universul restaurării ceramicii
Mădălina Pașol - Algo-Ritm -coperta
Club Cultura sâmbătă, 14 decembrie 2024

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus

Unică pe piaţa de carte din România, Editura Casa Radio valorifică principalul patrimoniu de bunuri media din spaţiul autohton, indiferent că...

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus
Bianca Boeroiu (sursa foto: Facebook /Bianca Boeroiu
Club Cultura sâmbătă, 07 decembrie 2024

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy

Prestigiosul premiu i-a fost acordat pentru machiajul realizat pentru serialul Wednesday, regizat de Tim Burton, produs de Netflix și filmat în...

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy
Sursa foto: MMB (muzeulbucurestiului.ro)
Club Cultura sâmbătă, 30 noiembrie 2024

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX

Expoziția „Gust, rafinament și sociabilitate în Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX” de la Casa Filipescu-Cesianu din capitală,...

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX
Club Cultura sâmbătă, 23 noiembrie 2024

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București

Producția este realizată de către un grup de artiști europeni condus de regizoarea Ioana Păun. Ioana Păun este o regizoare ce își centrează...

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București
Club Cultura sâmbătă, 16 noiembrie 2024

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi

Un nou film românesc de impact, despre un subiect major și necesar, a fost lansat recent în cinematografele din țară. „Clara”, lungmetrajul...

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi
Club Cultura sâmbătă, 09 noiembrie 2024

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu

„Anul Nou care n-a fost”, scris și regizat de Bogdan Mureșanu, a fost propus pe lista filmelor ce vor fi luate în considerare pentru...

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu
Club Cultura sâmbătă, 02 noiembrie 2024

Festivalul Național de Teatru

Ediția s-a aflat sub semnul „Dramaturgiilor posibilului” și a fost curatoriată de Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu. Celor...

Festivalul Național de Teatru

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company