Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Festivalul Naţional de Teatru

Spectacolul care a deschis a 23-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru şi care a avut, de altfel, şi cele mai multe reprezentaţii în festival a purtat semnătura regizorului Andrei Şerban.

Festivalul Naţional de Teatru
Festivalul Naţional de Teatru

, 09.11.2013, 05:46

Spectacolul care a deschis a 23-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru şi care a avut, de altfel, şi cele mai multe reprezentaţii în festival a purtat semnătura regizorului Andrei Şerban. Este vorba despre Troienele”, după Euripide, spectacol realizat, pentru prima dată, de Andrei Şerban în 1974, la New York, pe scena teatrului La MaMa”. În 1990 a fost pus în scenă cu actorii Naţionalului bucureştean, ca parte de mijloc a ”Trilogiei antice”, care a marcat simbolic momentul renaşterii teatrului românesc. În 2012, Andrei Şerban a reluat, Troienele”, de data aceasta cu cântăreţii Operei Naţionale Iaşi. De ce? La această întrebare răspunde chiar regizorul: Beatrice Rancea, numită la direcţia Operei din Iaşi, a fost în ’90 membră a colectivului Teatrului Naţional, unde am pus în scenă prima dată Trilogia greacă. Şi ea a rămas cu această nostalgie a Trilogiei, pe care vroia într-un fel să o reia. De ce la Operă? Pentru că Troienele este un fel de operă, care a fost jucată şi cântată de actori. Iar de data aceasta sunt cântăreţi de operă profesionişti – corul şi soliştii Operei din Iaşi, care au fost extrem de încântaţi să aibă o experienţă cu totul diferită de ceea ce fac de obicei. A fost o experienţă şi pentru tinerii spectatori, pentru că cei care au acum 20 de ani nici nu erau născuţi în ’90. Unii dintre ei învaţă în şcoli despre ceea ce a însemnat Trilogia şi aici, şi în Statele Unite, a intrat în istoria teatrului, dar nu au văzut-o. Şi, dacă este posibil să o vadă, sigur că este o experienţă şi un fel de educaţie a tânărului public, faţă de care m-am simţit obligat să reconstruiesc acest spectacol”.



De asemenea, Andrei Şerban consideră că şi în contextul social al acestei perioade, Euripidele” îşi găsesc locul: O tragedie care a fost scrisă acum 2.500 de ani este universal valabilă. Cred că în orice timp sunt tensiuni, în orice moment putea aveam referiri la ceea ce se întâmplă pe scenă, la ceea ce înseamnă închisoare şi libertate pe plan social sau ceea ce înseamnă închisoare şi libertate pe plan pur uman – există în noi înşine o închisoare şi o dorinţă de libertate. Aceste două cuvinte sunt extrem de prezente în spectacol şi spectatorii care au văzut acum 20 de ani şi au revenit să vadă acum au spus, spre bucuria mea, că are aceeaşi forţă, aceeaşi putere şi aceeaşi vitalitate şi prospeţime ca atunci”.



Publicul ediţiei 2013 a FNT, încheiată pe 3 noiembrie, a putut vedea şi spectacolul românesc care va fi prezentat în 2014, în secţiunea oficială a Festivalului de la Avignon, fiind inclus în stagiunea Teatrului naţional din Bruxelles. Spectacolul Solitaritate”, realizat de Gianina Cărbunariu, este o co-producţie Teatrul Naţional Radu Stanca” din Sibiu şi Teatrul Naţional al Comunităţii Franceze Bruxelles, în colaborare cu Festivalul de Teatru de la Avignon 2014, în cadrul proiectului european Cities on stage/ Oraşe pe scenă. Solitaritate” este inspirat din realitatea românească, dar aceste simboluri se regăsesc, într-o formă sau alta, în orice spaţiu al secolului nostru.



Gianina Cărbunariu: Sunt simboluri locale, dar cred că astăzi întreaga lume se confruntă cam cu aceleaşi probleme. Şi problemele sunt globale: naţionalism, închistarea în nişte valori tradiţionale, probleme de identitate. Cred că aceste simboluri locale vorbesc internaţional. Nu mi-am propus să arăt România neapărat. Eu mi-am propus să arăt un spectacol pornind de la lucruri pe care le cunosc. Mi se pare că toată această problemă cu naţionalismul vine din dorinţa de a afirma o identitate şi de a o afirma uneori mult prea puternic şi deranjant, şi agresiv, şi perdant pe termen scurt, mediu şi lung. M-a interesat mai degrabă lipsa de solidaritate şi nu doar în România. Din cauza crizei, există, poate nu afirmat, dar există ideea supravieţuieşte cine poate”. Întotdeauna a fost aşa, dar criza a acutizat acest sentiment. Îmi doresc să pun nişte întrebări şi publicului, şi mie, şi actorilor: De ce nu suntem capabili să ne solidarizăm? De ce nu suntem capabili să obţinem împreună lucruri? Sau de ce momentele de solidaritate sunt atât de rare? Pentru că ele există. Dar ne trebuie prea mult timp să ne dăm seama că putem face lucruri dacă ne unim forţele la un moment dat”.



Secţiunea Actorii, în prim-plan”, din cadrul Festivalului Naţional de Teatru, a inclus şi un spectacol pe care nu îl poţi uita, cel puţin datorită textului. O poveste despre viaţă extrem de realist scrisă, şi spusă. Iluzii”, pe text scris de dramaturgul rus contemporan Ivan Vîrîpaev, în regia lui Cristi Juncu, este o şansă şi o provocare pentru orice actor. Din distribuţie face parte şi Andi Vasluianu, pe care l-am întrebat cum a fost întâlnirea cu textul lui Vîrîpaev: Atunci când Cristi Juncu mi l-a trimis să-l citesc, m-a emoţionat extrem de tare, dar în acelaşi timp i-am spus că mi se pare îngrozitor de greu de făcut. Şi nu numai din punct de vedere actoricesc. Mi-am pus destul de multe întrebări legate de public: cât de pregătit va fi publicul să primească acest text. Spectacolul acesta ţine foarte mult de public. La alte genuri de texte, ţine foarte mult de actori sau de regie, dar aici ţine foarte mult şi de capacitatea publicului de a se însoţi cu această poveste. M-a emoţionat la această poveste iluzia vieţii. Şi de câte ori cădem noi în această iluzie, de câte ori avem impresia că ştim cum stau lucrurile şi, de fapt, o frază ne poate modifica viaţa. O frază care poate fi o iluzie, o minciună. Asta e acest text: de la o mică frază, se schimbă viaţa unor oameni. Asta m-a fascinat la acest text: că este extrem de asemănător cu noi înşine. Cum suntem noi, ce facem noi şi cât de mult ne iluzionăm”.



În cadrul ceremoniei de închidere a celei de-a 23-a ediţii a Festivalului Naţional de Teatru, organizat de UNITER între 25 octombrie şi 3 noiembrie, Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru a acordat Premiul “Teatrul de mâine” spectacolului Un tramvai numit Dorinţă” de Tennessee Williams, regizat de Andrei şi Andreea Grosu, o producţie UNTEATRU Bucureşti. Originalitatea creaţiei scenice, folosirea ingenioasă a spaţiului şi exemplificarea fericită a ideii efect maxim cu minimum de mijloace”, rafinamentul şi calitatea interpretării actoriceşti, precum şi subtila artă de a crea relaţii pe scenă au fost, conform motivaţiei juriului, calităţile care i-au impresionat pe cei trei membri ai AICT care au urmărit competiţia – Monica Andronescu (România), Ivan Medenica (Serbia) şi Michel Vaïs (Canada).

Expoziția tematică „Universul restaurării ceramicii”, la Palatul Suțu (sursa foto: Muzeul Municipiului București)
Club Cultura sâmbătă, 21 decembrie 2024

Universul restaurării ceramicii

Obiectele din material ceramic create de meșterii olari nu sunt simple recipiente utile, funcționale, ci piese distincte, ce prin formă, decor și...

Universul restaurării ceramicii
Mădălina Pașol - Algo-Ritm -coperta
Club Cultura sâmbătă, 14 decembrie 2024

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus

Unică pe piaţa de carte din România, Editura Casa Radio valorifică principalul patrimoniu de bunuri media din spaţiul autohton, indiferent că...

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus
Bianca Boeroiu (sursa foto: Facebook /Bianca Boeroiu
Club Cultura sâmbătă, 07 decembrie 2024

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy

Prestigiosul premiu i-a fost acordat pentru machiajul realizat pentru serialul Wednesday, regizat de Tim Burton, produs de Netflix și filmat în...

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy
Sursa foto: MMB (muzeulbucurestiului.ro)
Club Cultura sâmbătă, 30 noiembrie 2024

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX

Expoziția „Gust, rafinament și sociabilitate în Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX” de la Casa Filipescu-Cesianu din capitală,...

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX
Club Cultura sâmbătă, 23 noiembrie 2024

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București

Producția este realizată de către un grup de artiști europeni condus de regizoarea Ioana Păun. Ioana Păun este o regizoare ce își centrează...

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București
Club Cultura sâmbătă, 16 noiembrie 2024

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi

Un nou film românesc de impact, despre un subiect major și necesar, a fost lansat recent în cinematografele din țară. „Clara”, lungmetrajul...

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi
Club Cultura sâmbătă, 09 noiembrie 2024

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu

„Anul Nou care n-a fost”, scris și regizat de Bogdan Mureșanu, a fost propus pe lista filmelor ce vor fi luate în considerare pentru...

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu
Club Cultura sâmbătă, 02 noiembrie 2024

Festivalul Național de Teatru

Ediția s-a aflat sub semnul „Dramaturgiilor posibilului” și a fost curatoriată de Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu. Celor...

Festivalul Național de Teatru

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company