Festivalul Național de Teatru
Cea de-a 34-a ediție a Festivalul Național de Teatru s-a desfășurat în săli de teatru și în diverse spații neconvenționale din București, constituindu-se într-un adevărat maraton, cu spectacole și multe alte evenimente.
Corina Sabău, 02.11.2024, 15:05
Ediția s-a aflat sub semnul „Dramaturgiilor posibilului” și a fost curatoriată de Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu.
Celor 31 de spectacole selectate din țară – unele dintre cele mai reprezentative creații teatrale contemporane românești – li s-au alăturat evenimente conexe, precum trei instalații performative și vizuale, 12 spectacole de teatru independent, zece spectacole educaționale, cinci conferințe și dezbateri, ateliere de profesionalizare, module dedicate unor artiști consacrați, lansări de carte, spectacole de teatru radiofonic, dar și un bogat eveniment-partener – Bienala de Scenografie (Bucharest Scenography Biennale).
La invitația Festivalului Național de Teatru și a UNITER – Uniunea Teatrală din România-, Forumul Cultural Austriac și partenerii săi au oferit un program complex offline și online, care a propuns noi abordări ale temei ediției cu numărul 34 a FNT –„Dramaturgiile posibilului”. Ce au în comun expoziția – „Doar viorile au rămas – Alma și Arnold Rosé”, însoțită de prezentarea extinsă a dezvoltării proiectului VR HUMAN VIOLINS PRELUDE, scris și regizat de Ioana Mischie, spectacolul UNION PLACE – O SCURTĂ TRILOGIE, performance-ul HOLY HYDRA @TIMIȘOARA și cele două dezbateri despre proiecte performative, ne spune Andrei Popov, director adjunct al Forumului Cultural Austriac.
„Contribuția Forumului Cultural Austriac la Festivalul Național de Teatru a crescut cu fiecare ediție și anul acesta avem un program extrem de complex. Toate aceste producții pe care le-am propus sunt legate de un mod contemporan, inovator și extrem de implicat social de a face arte performative, spectacol sau teatru, și, nu în ultimul rând, realitate virtuală, pentru că realiatea virtuală este unul dintre modurile în care ne-am apropiat de artele spectacolului.
Întotdeauna, în colaborarea noastră cu Festivalul Național de Teatru, ținem cont în primul rând de tema pe care curatorii festivalului o aleg. Anul acesta ne-am propus să răspundem la tema respectivă, Dramaturgiile posibilului, propusă de cei trei curatori- Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu.
Ceea ce ne-a interesat cel mai mult a fost deschiderea către interdisciplinaritate, dar și modul în care dramaturgia devine element decisiv al spectacolului.
În plus, ne-am dorit să scoatem în evidență dialogul existent între artiștii români și cei austrieci din domeniul artelor spectacolului, un domeniu în care există foarte, foarte multă colaborare. A fost dorința noastră de a arăta public, având în vedere vizibilitatea festivalului, câtă creativitate există și cât de mult au evoluat și continuă să evolueze lucrurile în acest domeniu al teatrului și al artelor spectacolului în dialogul dintre Austria și România.”
Proiectul artistei Ioana Mischie ”Human Violins: Prelude (Multi-Users Version)”, prezentat în cadrul Festivalul Național de Teatru a avut premiera mondială anul acesta la Festivalul de la Cannes în competiţia imersivă (Immersive Competition), dedicată proiectelor din zona realităţii virtuale şi introdusă pentru prima oară în istoria evenimentului.
”Human Violins: Prelude (Multi-Users Version)” este o experienţă VR (realitate virtuală) extinsă, inspirată de o poveste adevărată, care ne invită să reflectăm asupra modului în care putem păstra cea mai creativă dintre moştenirile umane de-a lungul generaţiilor.
Spectatorii urmăresc povestea fictivă a Almei, o iubitoare de vioară, oferindu-li-se şansa de a cânta şi de a prelungi moştenirea muzicii sale.
Ioana Mischie: “Proiectul nostru a reprezentat prima coproducție România-Franța în domeniul VR și sperăm ca această participare la Cannes să reprezinte și o invitație deschisă pentru decidenții din domeniul culturii de a investi în acest domeniu.
Este un domeniu absolut minunat care poate să devină un brand de țară, pentru că în România avem artiști foarte, foarte talentați ,o comunitate tehnologică foarte avansată și o infrastructură tehnologică foarte avansată. Ca atare, putem excela în acest domeniu dacă investim pe măsură.
Am fost încântați să constatăm că această formă de artă este recunoscută și celebrată și totodată să cunoaștem, la rândul nostru, noi posibili colaboratori din acest domeniu. Așa că sperăm ca veștile bune să continue și acesta să fie doar un început. Dar acest început vine după 12 ani de muncă în acest domeniu, de aceea sperăm să folosim această experiență și să o dezvoltăm de acum înainte.”
Festivalul Național de Teatru (FNT) a propus publicului și modulul Spectacole-lectură, care a valorizat formule dramaturgice variate, în acord cu transformările lumii de azi, prin dezbaterea unor texte din Germania, Spania, Portugalia și România.