Festivalul Internaţional George Enescu
Ediţia a XXII-a a Festivalului Internaţional George Enescu s-a încheiat pe 20 septembrie 2015 la Bucureşti, lăsând în urmă aprecieri la superlativ, atât din partea publicului, cât şi din partea specialiştilor.
Olivia Sima, 26.09.2015, 09:53
Ediţia a XXII-a a Festivalului Internaţional
George Enescu s-a încheiat pe 20 septembrie 2015 la Bucureşti, lăsând în urmă
aprecieri la superlativ, atât din partea publicului, cât şi din partea
specialiştilor. Evenimentul a avut loc
în Capitală, între 30 august şi 20 septembrie 2015, sub înaltul patronaj al
Preşedintelui României şi a fost produs de Guvernul României prin Ministerul
Culturii, coproducători fiind Radio România şi Televiziunea Română, organizator
ARTEXIM, iar coorganizator ArCuB. George
Enescu a fost cel mai important muzician şi totodată om de cultură român, iar
Festivalul care îi poartă numele din 1958 încoace este cel mai bun şi eficient
prilej de a-l face cunoscut lumii, prin intermediul marilor artişti invitaţi la
Bucureşti. De câteva ediţii încoace, directorul artistic al Festivalului a fost domnul
Ioan Holender, situaţia urmând să se schimbe din 2017. Nu se ştie sigur cine va prelua mandatuld e
director artistic, dar vestea bună este că Preşedinte onorific va fi maestrul
Zubin Mehta, care în pofida stării de sănătate delicate, nu a renunţat la
concertele susţinute în festival împreună cu Orchestra Simfonică a Filarmonicii
din Israel.
Dintre prezenţele strălucite în Festivalul ENESCU
– ediţia 2015, amintim câteva: Orchestra Filarmonicii berlineze, dirijată de Sir Simon Rattle,
ansamblu pentru aducerea căruia s-a negociat timp de 15
ani, London Symphony Orchestra şi Ion Marin, Orchestra Filarmonicii din Sankt
Petersburg cu Yuri Temirkanov la pupitru, ansamblul de coarde Tharice Virtuosi, formaţie
alcătuită din solişti excepţionali de diverse naţionalităţi, în frunte cu
violonistul Liviu Prunaru, Konzerthausorchester
Berlin cu dirijorul Horia Andreescu, Orchestra de Cameră din Paris şi Sir Roger
Norrington, violonistele de origine românã Deborah şi Sarah Nemţanu,
clavecinistul şi organistul englez Laurence Cummings, împreună cu Orchestra şi
corul Age of Enlightenment, apreciatul Cvartet Belcea fondat de violonista română
Corina Belcea în 1994 la Londra, împreună cu violistul polonez Krzysztof
Chorzelski, New European Strings
Chamber Orchestra, sub conducerea valorosului violonist şi dirijor Dmitri Sitkovetsky, Orchestra Filarmonicii din
Viena cu Semion Bichkov la pupitru, Orchestra Naţională Radio / cea a Filarmonicii bucureştene, Orchestra Regală Concertgebouw Amsterdam,
cu Andris Nelsons dirijor, etc. Un eveniment a fost prezentarea variantei de concert a operei Wozzeck de Alban Berg, în
interpretarea Corului şi Orchestrei Filarmonicii George Enescu, conduse de
Leo Hussain, ca şi capodopera enesciană Oedipe, în regia Andei
Tăbăcaru-Hogea, scenografia Vioricăi Petrovici şi cu Davide Damiani invitat în
rolul titular. Evenimentele conexe, Piaţa Festivalului,
expoziţiile
nu au lipsit nici ele; pe scena teatrului Bulandra s-a jucat spectacolul Dosarele Bach, pe muzica lui Adrian
Enescu, bazată pe anumite teme sau fragmente sonore din creaţia marelui
compozitor preclasic, cu formula Zoli TOTH Project şi în regia lui Alexandru
Darie, la teatrul Mic Gigi Căciuleanu a imaginat Un minut de dans sau UF,
Copilăria lui Enescu a fost prezentată la teatrul Odeon în cadrul proiectului
Clasic e fantastic, iubitorilor de carte le-a fost oferit unui produs de
calitate – PRESS PASS, cu interviuri şi însemnări de jurnal din ediţiile 2011 şi
2013 ale Festivalului Internaţional George Enescu, apariţie datorată
realizatorului de televiziune Marius Constantinescu, etc.
Au avut loc recitaluri excepţionale: Murray
Perrahia, Christian Zaccharias, Elisabeth Leonskaja, Fazil Say – toţi pianişti, au impresionat prin prezenţele lor tinerele artiste Valentina Naforniţă – soprană şi respectiv
pianista Alexandra Dăriescu.
La toate
ediţiile de până acum ale Festivalului, ca şi în 2015 de altfel, Radio România
a transmis, dar a şi înregistrat majoritatea concertelor. Alexandra Dăriescu, aflată la a doua invitaţie în festival, prima fiind la ediţia precedentă, din 2013: Le sunt foarte
recunoscătoare organizatorilor, mă bucur extrem de mult să fiu aici, în
companii onorante precum Alexandru Tomescu şi cvartetul Ad libitum – de-acasă,
din Iaşi. A fost un public fantastic, s-a ridicat toată sala în picioare şi am
înţeles că cvintetul de Elgar
s-a cântat în primă audiţie la Bucureşti, aşa că mă bucur că am adus ceva de la Londra
aici. De altfel, Bucureştiul mă primeşte tot
timpul cu braţele deschise,
sunt fericită pentru acest lucru, aici este ca acasă, de aceea revin de fiecare
dată cu mare emoţie şi bucurie.
Singurul român din
celebra Orchestră Regală Concertgebouw Amsterdam este chiar concert maestrul
acesteia, violonistul Liviu Prunaru: Noi,
cei din Concertgebouw considerăm mereu o mare onoare să fim invitaţi, răspunderea oricum există, mai ales în România,
simt cum colegii mei abia aşteaptă
să revină aici, că suntem programaţi la început, la mijloc sau la finalul
festivalului, nu asta contează ci faptul că suntem la Bucureşti, la mine acasă,
ei participă, se bucură pentru mine, în fond sunt singurul român
din orchestră. Noi suntem ca o familie, sunt deja de 9 ani în acest ansamblu şi de fiecare dată la repetiţie sau la concert mă
minunez de cât de frumos pot cânta aceşti oameni, nu mă pot obişnui niciodată.
Persoana care ştie ce aduce ediţia din 2017 a Festivalului
Internaţional George Enescu este directorul ARTEXIM, Mihai Constantinescu: Festivalul din 2017 continuă tradiţia celor de până acum, chiar dacă anumite
elemente din conducere se vor schimba, noi ne continuăm treaba la fel. Ne-am
propus să aducem primii zece pianişti din lume, primii zece violonişti, primii
zece violocelişti în festivalul nostru: la pian începem cu Lang Lang, continuăm
cu Martha Argerich, Boris Berezovski, Khatia Buniatishvili, la violonişti Maxim
Vengerov, Joshua Bell, Vadim Repin, Laonidas Kavakos, Renaud Capuçon, ca violocelişti celălalt Capuçon (Gautier), Misha Maiski şi alţi artişti pe care
îi confirmăm pe parcurs.