Festivalul Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova
Ajuns la cea de-a doua ediţie, Festivalul Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova a fost organizat în perioada 16-21 iunie de Societatea Română de Radiodifuziune, sub înaltul patronaj al Alteţei Sale Regale Principesa Moştenitoare Margareta a
Monica Chiorpec, 28.06.2014, 08:58
Ajuns la cea de-a doua ediţie, Festivalul Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova” a fost organizat în perioada 16-21 iunie de Societatea Română de Radiodifuziune, sub înaltul patronaj al Alteţei Sale Regale Principesa Moştenitoare Margareta a României. Anul acesta, au intrat în concurs 44 de spectacole radiofonice din 21 de ţări din întreaga lume, iar obiectivul festivalului a fost acela de a promova inovaţia în domeniul spectacolelor radiofonice, într-o abordare modernă, prin intermediul mijloacelor de expresie oferite de tehnologia audio actuală.
Tot în seara galei Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova” şi tot la Palatul Elisabeta din Bucureşti, Teatrul Naţional Radiofonic a oferit şi trei premii speciale pentru roluri de excepţie în premierele radiofonice ale stagiunii 2013. Attila Vizauer, redactor-şef al redacţiei Teatru: Cred că e o decizie foarte bună a Societăţii Române de Radiodifuziune de a oferi premii actorilor care creează roluri extraordinare la teatrul radiofonic. Aşa cum am mai spus şi o voi spune întotdeauna, breasla teatrală din România, atunci când acordă premiile UNITER, are o secţiune specială pentru Teatrul Naţional Radiofonic. Pentru producţiile naţionale de teatru radiofonic sunt nominalizări, sunt alese cele mai bune producţii ale unui an. Pentru noi, lucrul acesta este onorant. Iată că acum a venit vremea – şi sper să fim la înălţimea intenţiilor şi a dorinţelor noastre – să aducem un omagiu marilor actori care îşi găsesc timp, bucurie şi interes să facă parte din distribuţiile spectacolelor Teatrului Naţional Radiofonic. De aceea, anul acesta am lansat în premieră acest proiect. Am jurizat cele 17 producţii ale anului 2013, iar rezultatul a fost cel pe care lumea deja îl cunoaşte. Cea mai bună interpretare feminină, doamna Rodica Mandache. Cea mai bună interpretare masculină, Vlad Ivanov. Şi un premiu special de debut pentru Ana-Maria Bălescu.”
Actriţa Rodica Mandache, despre Aniţa Nandriş-Cudla, personajul care i-a adus premiul Teatrului Naţional Radiofonic pentru cea mai bună interpretare: Este o lecţie de viaţă, o lecţie de supravieţuire, este vorba de o femeie care spune că poţi trece peste orice greutate, dacă ai credinţă şi iubire. Poţi să supravieţuieşti cu nişte copii mici undeva în câmp, în pustiu. Cele două sentimente, credinţă şi iubire, sunt un combustibil care fac să meargă această maşină a vieţii. Nu cred să existe spectator care să afle povestea ei şi să nu fie modificat. Este un personaj care schimbă obiceiuri, mentalităţi, este un personaj foarte puternic, foarte frumos. Am avut o şansă extraordinară, nu credeam să mi se acorde. Gândindu-mă la acest personaj, sunt bucuroasă ca şi cum mi-aş fi făcut datoria luând premiul acesta pentru ea.”
Juriul Festivalului Internaţional de Teatru Grand Prix Nova” a fost format din personalităţi şi profesionişti de renume: scriitorul şi regizorul italian Idalberto Fei, preşedintele juriului, Alison Hindell, redactor-şef al Departamentului Teatru al BBC, Marina Bagdasaryan, producător Radio Cultura din Rusia, Cristina Modreanu, critic de teatru, şi Domnica Ţundrea, realizator la redacţia Teatru a Radio România. Spectacolele câştigătoare au impresionat atât prin poveştile emoţionante, cât şi prin evoluţia actorilor din distribuţie şi datorită tehnicilor de sunet inovatoare. Attila Vizauer: Locul 1 la secţiunea de teatru radiofonic a fost câştigat de o producţie românească, Metamorfoza” lui Ioan Andrei Puican (Radio România). O altă producţie, Numărătoarea inversă” (regia Ioan Andrei Puican, Radio România) a luat locul 2 la secţiunea de teatru scurt. Ambele producţii sunt caracterizate de un limbaj în detaliu, dezvoltat la fiecare secundă, la fiecare sunet, la fiecare element care ţine de emoţie. Ritmul, tăietura de montaj, schimbările de plan, flashback-urile, toate creează un mod foarte modern, interesant şi provocator de a face teatru radiofonic. Tematicile abordate sunt tematici contemporane. De fiecare dată, ascultătorul este profund marcat de surpriza faptului că viaţa lui de zi cu zi este transfigurată artistic în aceste opere. Nu vorbesc doar despre aceste două producţii româneşti, vorbesc despre harul extraordinar al lui Dimitrie Nicolaev (Radio Russia), regizorul rus care a câştigat premiul 1 la secţiunea teatru scurt, cu o scenetă de nouă minute, Happy birthday, darling!” , un spectacol universal. Este vorba de această celebră urare, cântată de două personaje, unul feminin şi altul masculin, în diferite tonuri, în diferite ritmuri. Din felul în care schimbarea de ton şi de ritm evoluează înţelegem o poveste foarte frumoasă a celor două personaje. Este mult dincolo de ceea ce s-ar putea numi o poveste muzicală acest spectacol. De asemenea, producţiile germane de la Berlin şi Baden-Baden au un scenariu de mare rafinament intelectual, unul dintre ele chiar inspirat de James Joyce. Apoi, felul în care construcţia sonoră este făcută pentru a crea o arhitectură amplă şi, în acelaşi timp, suplă, este specifică anului 2014.”
Despre spectacolul câştigător al locului întâi la secţiunea de teatru radiofonic, criticul de teatru Cristina Modreanu: Un spectacol care m-a atins foarte mult şi care avea şi partea aceasta de inovaţie a câştigat premiul 1 la secţiunea de teatru radiofonic. Este vorba de Metamorfoza”, un scenariu de Ioan Puican, vag inspirat de Kafka. Povestea este a unui personaj contemporan, prins în lumea corporaţiilor şi a muncii fără niciun fel de recompensă reală. Este o poveste despre pierderea umanităţii din acest motiv. Este o poveste contemporană inspirată de o operă clasică. Pe lângă faptul că a fost foarte bine realizată din punct de vedere acustic, este un adevărat spectacol, care evocă lumea agresivă de zi cu zi, care sufocă şi terorizează persoanele mai sensibile. Toate aceste stări erau induse sonor, de-a dreptul spectaculos.”
Teatrul radiofonic este una dintre cele mai complexe forme de manifestare artistică, orice spectacol de acest gen reprezentând o adevărată provocare atât pentru profesioniştii scenei, cât şi pentru cei din domeniul radiodifuziunii.