Festivalul Internaţional de Teatru Nou de la Arad
9 zile. 30 de evenimente - spectacole, întâlniri muzicale, lansări de carte. Aceasta este, potrivit gazdelor, reţeta celui mai important eveniment teatral al primăverii arădene - Festivalul Internaţional de Teatru Nou.
Luana Pleşea, 23.05.2015, 10:01
9 zile. 30 de
evenimente – spectacole, întâlniri muzicale, lansări de carte. Aceasta este,
potrivit gazdelor, reţeta celui mai important eveniment teatral al primăverii
arădene – Festivalul Internaţional de Teatru Nou. Organizat de Teatrul Clasic
Ioan Slavici Arad în prima jumătate a lunii mai, evenimentul a ajuns la a
treia ediţie, desfăşurată atât în spaţiile teatrului, cât şi outdoor, în spaţii
neconvenţionale.
Bogdan Costea,
directorul instituţiei: Festivalul acesta este urmaşul Festivalului de Teatru Eurounderground, care
s-a născut dintr-o necesitate de a crea o variantă la Festivalul de Teatru
Clasic. Era vorba de un patronaj al Casei de Cultură a Municipiului Arad, care
dezvolta în acel moment un proiect exclusiv prin aducerea în reţeta
festivalului a producţiilor companiilor independente atât din ţară, cât şi din
străinătate. Pe măsură ce a trecut timpul, s-a tot dezvoltat şi, iată, a intrat
sub patronajul Teatrului Clasic Ioan Slavici şi, din acel moment, am creat o
parte pereche, oarecum în oglindă cu Festivalul de Teatru Clasic – şi anume,
Festivalul de Teatru Nou.
Teatru nou egal teatru contemporan. În opinia teatrologului Claudiu Groza,
selecţionerul festivalului încă de la prima ediţie, din 2013, teatrul nou
înseamnă… … teatrul care vorbeşte despre problemele
noastre de astăzi pe limba noastră de astăzi. Chiar dacă vedem piese de
Shakespeare sau de Gombrowicz sau de Caragiale, dacă aceste texte reuşesc să
atingă ceva din îngrijorările pe care le avem în ziua de azi, acela e teatru
nou.
De ce şi-ar fi dorit Teatrul Ioan Slavici un astfel de festival? În ce
măsură serveşte instituţiei? Aflăm de la directorul Bogdan Costea:
În primul rând, este o miză legată de acest segment pe care Teatrul Ioan
Slavici, în pofida titulaturii lui, îşi doreşte să îl câştige: publicul tânăr
şi foarte tânăr. Este un drum pe care ni-l asumăm, în ideea în care dorim să
deschidem puţin porţile în ceea ce priveşte oferta de spectacole din teatrele
instituţionalizate, care aleg să includă în repertoriul propriu texte noi şi
foarte noi ale dramaturgiei contemporane, dar şi texte care sunt puse în scenă
de companiile independente. Adică este un mix de participare în ceea ce
priveşte tipuri, stiluri de teatru care să cuprindă o arie cât mai vastă de
teatru contemporan, teatrul care astăzi se manifestă în expresii variate.
A treia ediţie
a Festivalului Internaţional de Teatru Nou a adunat producţii noi şi
reprezentative pentru scena românească. Potrivit selecţionerului Claudiu Groza,
au fost spectacole în toate registrele: comedii savuroase, spectacole
angajate, drame care te izbesc în conştiinţă, poveşti care te pun
pe gânduri, montări spectaculoase, texte clasice jucate cu o prospeţime
fermecătoare, a noului. Producţiilor româneşti li s-a alăturat şi
un spectacol invitat din Ucraina – To meet Prospero, al Teatrului Voskresinnia,
din Liov/ Lviv. Claudiu Groza explică alăturarea acestei dimensiuni
internaţionale: Teatrul
românesc trebuie să fie deschis şi către ce se întâmplă în afară. Deşi înclin
să îi dau dreptate lui George Banu, care spunea la un moment dat că teatrul
românesc nu ar trebui să aibă complexe. Noi practicăm un teatru de tip
sincretic, extrem de dinamic, cu accent extrem de mare pe partea vizuală, spre
deosebire de francezi, care cultivă în continuare textul sau de germani, care
să zicem că merg într-o zonă mai clasică, dar tot pe un format vizual. Deci,
noi nu ar trebui să avem nici un fel de complexe faţă de ceea ce se întâmplă în
afara României, dar, pe de altă parte, e foarte important să avem tangenţe cu
ceea ce se întâmplă în afară. Şi pentru publicul nostru, ca să vadă cum se face
teatru în alte părţi, dar şi pentru profesionişti, ca să se întâlnească şi să
se confrunte profesional. Sunt ca nişte schimburi de experienţă aceste prezenţe
ale unor artişti din afară în România.
Potrivit directorului Bogdan Costea, Teatrul Clasic Ioan Slavici Arad îşi
propune, inclusiv prin acest festival, să atragă publicul tânăr. Astfel încât,
teatru contemporan se poate vedea nu doar în timpul Festivalului Internaţional
de Teatru Nou, ci şi în stagiunea Teatrului Ioan Slavici. Instituţia gazdă a
prezentat în festival propria producţie, Cerc.Oglindă.Transformare, în regia
lui Cristi Juncu. Textul îi aparţine tinerei autoare dramatice Annie Baker,
câştigătoare a unui Premiu Pulitzer. Actriţa Aura Călăraşu, despre spectacolul
Cerc.Oglindă.Transformare.
E o întâlnire foarte frumoasă cu
o scriitoare americană de succes, cu sensibilitate şi cu ureche muzicală, ştim
noi, care am citit textul, cu un regizor extrem de iubit. E plăcut. Acesta e
cuvântul. Să lucrezi plăcut şi onorabil. Este despre cum poate să vindece puţin
teatrul. Cum poat esă ajute teatrul. Pe omul de rând, nu neapărat pe actor.