Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Festivalul Internaţional de Teatru Interferenţe – „Odiseea străinului”

În urmă cu 10 ani, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj lansa Festivalul Internaţional de Teatru Interferenţe, cu scopul de a prezenta publicului şi specialiştilor unele dintre cele mai noi tendinţe din teatrul mondial.

Festivalul Internaţional de Teatru Interferenţe – „Odiseea străinului”
Festivalul Internaţional de Teatru Interferenţe – „Odiseea străinului”

, 24.12.2016, 10:38

În urmă cu 10 ani, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj lansa Festivalul Internaţional de Teatru Interferenţe, cu scopul de a prezenta publicului şi specialiştilor unele dintre cele mai noi tendinţe din teatrul mondial. Organizat o dată la doi ani, deci ajuns la a cincea ediţie, festivalul reuşeşte să se situeze printre cele mai importante din România.



Regizorul Gabor Tompa, directorul Teatrului Maghiar din Cluj, despre impactul Festivalului Interferenţe asupra comunităţii locale: „În urmă cu 10 ani, nu era teatru internaţional la Cluj. În afară de câteva spectacole venite din ţări vecine, acest fenomen nu a existat. Publicul clujean, în general, a fost un public foarte conservator, care voia, pe de o parte, să vadă „marile drame naţionale”, pe de altă parte, genurile de teatru de divertisment, de la operetă până la comediile muzicale sau piesele populare. Asta revendicau. Odată confruntaţi cu fenomenele teatrului european şi mondial, cred că lucrurile s-au mai schimbat. Acum, faptul că teatrul internaţional este prezent la Cluj este un lucru firesc. S-au mai născut şi alte festivaluri care îmbogăţesc paleta teatrală clujeană, care ne inspiră şi ne îndeamnă să ne autodefinim continuu, ca festivalul să îşi păstreze un profil aparte, dar care este deschis tuturor tendinţelor. Şi atunci, cred că cel mai important impact este faptul că, în timpul şi chiar şi după încheierea festivalului, se discută, se creează dispute, dialoguri, evocări, amintiri… Cred că cel mai important lucru e această întâlnire a oamenilor, pentru că, fără dialogul direct, nu putem soluţiona nimic. Teatrul ne poate ajuta să scăpăm de prejudecăţi. Ieşim de la teatru şi spunem şi ceva se schimbă”.



Cele 22 de spectacole invitate la ediţia 2016 a festivalului au abordat, din diverse perspective, tema propusă anul acesta: „Odiseea străinului”. „Breaking the waves”, o producţie a Teatrului Maghiar din Cluj, în regia lui Tom Dugdale, din SUA, are la bază scenariul celebrului film cu acelaşi titlu, regizat de Lars von Trier în 1996. Dacă la început străinul este Jan, nou venit într-o micuţă comunitate scoţiană, treptat Bess, membră a acelei comunităţi, devine străina, şi acest lucru se întâmplă din dragoste, naivitate şi credinţă. Bess este interpretată de Anikó Pethő, care a câştigat pentru acest rol premiul pentru interpretare feminină la Festivalul Teatrelor Maghiare din Kisvárda. Anikó Pethő declară că speră că a reuşit să adauge ceva din ea personajului Bess: „Bess are o credinţă foarte puternică. Ea crede foarte serios că nu are altă posibilitate şi se salvează în felul ei. Mi-e foarte drag personajul şi e foarte personal. Am găsit multe puncte comune între Anikó şi Bess şi e greu după spectacol. Ies de pe scenă, dar nu pot să ies imediat din personaj. E interesant, pentru că noi suntem preocupaţi cum să intrăm într-un rol, dar nimeni nu spune cum să ieşi. Ce am în comun cu Bess este credinţa. Şi nu mă gândesc la religie, ci credinţa în dragoste, într-o relaţie cu cineva… Asta are o forţă enormă pentru mine. Credinţa este ceva foarte personal pentru mine şi, înainte de spectacolul „Breaking the waves” nu m-am gândit la posibilitatea de a comunica cu Dumnezeu, cum face Bess, pentru că mi se pare puţin schizofrenic. Deci, mi-am pus întrebarea asta, dacă poate exista comunicarea cu divinitatea. Şi altă întrebare: dacă dragostea chiar poate fi aşa de puternică şi de serioasă încât ea moare ca să îl salveze pe Jan”.



Invitat la Interferenţe a fost şi „Omul cel bun din Seciuan”, o producţie a Teatrului Bulandra, în regia lui Andrei Şerban, care a avut patru nominalizări la Premiile UNITER şi un câştigător, Vlad Ivanov, la categoria Cel mai bun actor în rol principal. Vlad Ivanov, despre propunerea regizorală inedită, ce a provocat chiar controverse printre oamenii de teatru şi spectatori: „Ţin minte că Andrei Şerban tatona stilul în care să fie piesa. Şi nu ne puneam de acord. La un moment dat, a fost foarte decis să meargă pe ceva oarecum absurd din punctul de vedere al spectatorului, şi anume, ca actorul să se uite direct spre public, foarte rar spre partener şi doar atunci când regizorul indica asta. Practic stai de vorbă, dar nu te uiţi la partener, te uiţi în faţă. Prin asta a vrut să scoată în evidenţă mesajul piesei lui Brecht. Piesa are trimiteri foarte clare spre ceea ce se întâmplă în ziua de azi. Andrei Şerban, fiind plecat, este foarte conectat la tot ceea ce se întâmplă în România. Şi, în general, asta se întâmplă cu toţi artiştii care sunt plecaţi. Şi, de fiecare dată când vin în România şi au ocazia să îndrepte printr-un act artistic ceea ce se întâmplă rău la noi, o fac. Asta a făcut şi Andrei. A pus în această piesă toate părerile, ideile de schimbare care vizează societatea românească de astăzi”.



În opinia lui Vlad Ivanov, personajul principal din piesă reflectă cel mai bine tema festivalului, „Odiseea străinului”: „Shen Te se transformă în Shui Ta tocmai pentru a reuşi să existe, să trăiască normal într-o societate bolnavă. Ea se dedublează, se înstrăinează de sufletul ei, de ceea ce este cu adevărat, intră într-un alt personaj ca să poată să îşi salveze copilul, să îşi salveze existenţa. Ea nu poate să trăiască aşa cum începe, cu toţi acei oameni care vin în casă, îi invadează universul. Şi atunci recurge la această metodă de dedublare, jucând un alt personaj, ca să poată duce până la capăt ceea ce simte. Nu reuşeşte. În final, ea se dezbracă de haina celui de-al doilea personaj şi spune clar de ce a făcut lucrul acesta, într-un monolog foarte frumos. Şi zeii îşi văd opera împlinită. Au veni pe pământ şi au găsit un om bun”.



A cincea ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Interferenţe s-a adresat unui public care devine din ce în ce mai larg, spune directorul Gabor Tompa: „În primul rând, festivalul doreşte să fie, aşa cum a fost încă de la început, festivalul tuturor clujenilor. Este o ocazie ca la acest festival să se întâlnească acele comunităţi care, de regulă, în Cluj sunt separate. Este un fenomen care se întâmplă şi despre care nu se vorbeşte destul: izolarea sau separarea comunităţilor, nu neapărat etnice, ci şi culturale, diferitele generaţii, pături sociale. Cred că acest lucru este boala cronică a Clujului. Apoi, sigur, festivalul este şi al oamenilor de teatru – invitaţi din ţară şi străini, artişti care vin cu spectacole şi doresc să mai vadă şi celelalte spectacole prezentate în festival. De asemenea, am încercat să avem grijă ca fiecare spectacol prezent aici să poată fi văzut, să nu existe suprapuneri în program. Nu dorim să devenim un festival supradimensionat, în care lumea trebuie să aleagă şi apoi să regrete că s-a dus la un spectacol şi nu la altul. Deci, festivalul rămâne deschis tuturor”.


Sursa foto: Muzeul Municipiului București
Club Cultura sâmbătă, 25 ianuarie 2025

Primii Cantacuzini în patrimoniul Muzeului Municipiului București

O nouă expoziție documentară este adusă în fața publicului de către Muzeul Municipiului București (MMB) în cadrul sediului din Palatul Suțu...

Primii Cantacuzini în patrimoniul Muzeului Municipiului București
Foto: Celula de Artă
Club Cultura sâmbătă, 18 ianuarie 2025

Book.art.est

Anul 2025 începe cu lansarea proiectului cultural „Book.art.est” – o expoziție internațională și multidisciplinară dedicată cărții ca...

Book.art.est
“Vis. Viață”, un documentar de Ruxandra Gubernat
Club Cultura sâmbătă, 11 ianuarie 2025

“Vis. Viață”, un documentar de Ruxandra Gubernat

Cu experiență în proiecte sociale și cinematografice de impact, regizoarea Ruxandra Gubernat reușește să surprindă cu empatie felul în care...

“Vis. Viață”, un documentar de Ruxandra Gubernat
Afiş Moromeții 3
Club Cultura sâmbătă, 04 ianuarie 2025

Moromeții 3, finalul trilogiei inspirate de Marin Preda

Moromeții 3, în regia lui Stere Gulea, a fost unul dintre cele mai așteptate filme românești ale anului trecut și a încheiat o trilogie unică...

Moromeții 3, finalul trilogiei inspirate de Marin Preda
Club Cultura sâmbătă, 28 decembrie 2024

Expoziția „Eikon” la MNIR

Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) prezintă începând cu finalul lunii noiembrie expoziția „EIKON. Conservare-restaurare pictură pe...

Expoziția „Eikon” la MNIR
Club Cultura sâmbătă, 21 decembrie 2024

Universul restaurării ceramicii

Obiectele din material ceramic create de meșterii olari nu sunt simple recipiente utile, funcționale, ci piese distincte, ce prin formă, decor și...

Universul restaurării ceramicii
Club Cultura sâmbătă, 14 decembrie 2024

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus

Unică pe piaţa de carte din România, Editura Casa Radio valorifică principalul patrimoniu de bunuri media din spaţiul autohton, indiferent că...

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus
Club Cultura sâmbătă, 07 decembrie 2024

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy

Prestigiosul premiu i-a fost acordat pentru machiajul realizat pentru serialul Wednesday, regizat de Tim Burton, produs de Netflix și filmat în...

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company