Festivalul Internaţional de Film NexT, ultima ediţie
Cea de-a 12-a și ultima ediție a Festivalului Internațional de Film NexT a avut loc în perioada 14-17 decembrie, la Cinema Muzeul Țăranului din București, și marchează încheierea unui capitol important din povestea filmului românesc.
Corina Sabău, 05.01.2019, 12:00
Cea de-a 12-a și ultima ediție a Festivalului Internațional
de Film NexT a avut loc în perioada 14-17 decembrie, la Cinema Muzeul Țăranului
din București, și marchează încheierea unui capitol important din povestea
filmului românesc. Festivalul Internațional de Film NexT a fost înființat în
2007, de către Societatea Culturală NexT, în memoria regizorului de film
Cristian Nemescu și a sound-designerului și compozitorului Andrei Toncu.
Fondată de producătorul Ada Solomon și un grup de prieteni apropiați ai celor
doi cineaști, Societatea Culturală NexT și-a propus ca prin proiectele sale să
păstreze vie amintirea lor, să descopere și să promoveze cinemaul imaginativ și
inovator din întreaga lume și cineaștii talentați aflați la începutul carierei
lor și să educe publicul tânăr. Primul și cel mai de amploare proiect al
Societății Culturale NexT a fost Festivalul Internațional de Film NexT, care
s-a impus rapid ca cel mai important festival de scurtmetraje din România și
unul dintre cele mai cunoscute festivaluri de film românești peste hotare. De-a
lungul celor 11 ediții de până acum, Festivalul NexT a prezentat peste 1.200 de
filme de scurtmetraj unui număr de peste 60.000 de spectatori și a adus la
București nume importante din cinematografia mondială, precum Walter Murch,
Peter Webber sau Claire Denis.
Mulți dintre tinerii cineaști din competiția
NexT au fost mai apoi selecționați și premiați în festivaluri de categorie A
din lume (Cannes, Berlin, Veneția etc.). Dintre aceștia poate fi amintit László
Nemes – prezent în competiția Festivalului NexT în 2010 și 2011, ulterior
selecționat cu lungmetrajul său de debut în competiția Festivalului de la
Cannes și câștigător al Premiului Oscar pentru cel mai bun film străin în 2016.
Chiar dacă Festivalul Internațional de Film NexT s-a încheiat, Societatea
Culturală NexT își continuă misiunea atât prin proiecte deja existente, precum
Caravana Filmelor NexT sau NexT Film Education, cât și prin proiecte noi
dedicate cineaștilor aflați la început de drum.
Am invitat-o pe Yvonne Irimescu,
directorul festivalului, pentru a vorbi despre un festival aflat la ultima sa
ediţie dar care îşi va continua misiunea începută prin alte proiecte. Ne cheamă NexT, aşa că ne
gândim la ce facem mai departe. Nu cred că este ceva negativ faptul că
festivalul nu va mai exista în această formulă, pentru că vom continua
celelalte proiecte pe care le-am iniţiat. Mă refer în primul rând la caravana
NexT, un eveniment care durează aproape o lună, cu proiecţii itinerante în aer
liber prin oraşe din ţară. În 2019, vom include, în cadrul caravanei NexT, şi
proiecţii în Bucureşti, vor fi tot scurtmetraje, pentru a nu pierde contactul
cu publicul nostru. În afară de caravana NexT, mai avem două programe de
educaţie cinematografică pentru elevi şi profesori, ambele în parteneriat cu
Ambasada Franţei şi Institutul Francez. Unul dintre ele se numeşte Education a
l’image, este destinat profesorilor şi elevilor, şi se desfăşoară doar în
Bucureşti. Programul există din 2009 iar din 2015 colaborăm într-un program de
dimensiune europeană coordonat de Institutul Francez din Paris care în acest
moment formează un parteneriat cu 10 ţări, parteneriat intitulat CinEd. Respectivul program se desfăşoară în mai multe
oraşe din România şi îşi propune să ofere acces la cinematografia europeană
prin educarea tinerilor privind diversitatea culturală.
Cum se
desfăşoară cele două programe de educaţie cinematografică ne spune Yvonne
Irimescu, directorul festivalului. Cele două programe sunt
destul de asemănătoare. Ideea este că propunem o serie de filme, cele mai multe
europene. Printre ele se numără şi româneşti, evident. Urmează o etapă de
pregătire cu profesorii interesaţi, aceştia vizionează filmele împreună cu
elevii lor, iar la sfârşitul proiecţiilor, elevii au întâlniri cu cineaşti cu
care dezbat filmele respective din punct de vedere al limbajului
cinematografic. Avem materiale pedagogice pentru fiecare dintre filmele incluse
în aceste programe care să le servească profesorilor pentru discuţii mai
detaliate cu elevii lor, dar care pot funţiona şi independent. De exemplu, în cadrul programului
L’ education a l’image de câţiva ani elaborăm câte un studiu critic despre un
film românesc important. Până acum am strâns 8 asemenea studii care pot fi găsite
pe site-ul Liternet. Sunt studii pe care le-am dezvoltat cu o serie de
colaboratori, o să-i amintesc pe criticii de film Andrei Gorzo, Cătălin Olaru
şi Ionuţ Mareş. Iar aceste studii pot servi ca nişte documente de amploare
despre filmele româneşti despre care se scrie mai degrabă treacat dar nu li se
dedică asemenea studii detaliate.
Viitoarele
evenimente NexT îşi propun să adune comunitatea creată în toți acești ani şi să
marcheze finalul unui capitol, dar și începutul unuia nou, spune Yvonne
Irimescu, directorul festivalului. Avem în plan două evenimente anuale, un eveniment în prima jumătate a
anului, iar pe al doilea în cea de-a doua parte. Un eveniment va fi dedicat
regiei, iar cel de-al doilea dedicat sound designului, pentru că acestea sunt
şi cele două direcţii pe care a fost construit Festivalul NexT, el fiind
iniţiat în memoria regizorului Cristian Nemescu şi a sound designerului Andrei
Toncu. Iar la aceste două evenimente preconizăm să aducem de fiecare dată câte
un invitat important, un regizor sau un sound designer de renume internaţional,
care să susţină un masterclass pentru un public larg şi să aibă şi un workshop
intensiv cu un grup mai restrâns, de 15-20 de tineri cineaşti. Cred că în
continuare este nevoie de pregătire profesională în România şi de schimb de
experienţă de acest tip.