Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF
Cea de-a 10-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF, prima din istoria evenimentului organizată într-o formulă hibrid, online și offline, s-a încheiat duminică, pe 29 noiembrie.
Corina Sabău, 05.12.2020, 12:53
Cea de-a 10-a ediție a Festivalului
Internațional de Film Experimental București BIEFF, prima din istoria
evenimentului organizată într-o formulă hibrid, online și offline, s-a încheiat
duminică, pe 29 noiembrie. Prin intermediul platformei de streaming BIEFF,
spectatorii din întreaga țară au avut ocazia să urmărească, de-a lungul celor 6
zile de festival, cele mai noi și mai curajoase experimente cinematografice ale
anului, în vreme ce iubitorii de film din București au acceptat invitația de a
explora o amplă selecție de scurtmetraje în galeriile de artă partenere.
Am
vorbit cu Oana Ghera, noul director artistic al Festivalului Internațional de
Film Experimental București BIEFF, despre cum a prins contur această ediție, în
plină pandemie:
Este un an
special, în care noi am lucrat la selecție foarte mult în mijlocul
lockdown-ului și cumva am descoperit acolo o mulțime de teme care păreau să ne
preocupe și pe noi, curatorii, dar și pe regizorii cu ale căror filme ne-am
întâlnit în perioada aceea. Și ne-am dat
seama că ideea aceasta de utopie, distopie, de minunată lume nouă în care ne
găseam în mijlocul perioadei de izolare, a fost precedată de o căutare și a
regizorilor.
Vorbim de o căutare a unor viitoruri alternative, a unor forme noi
în care putem să ne reînchipuim societatea în care trăim, pornind de la
problemele pe care le întâlnim în contemporaneitate. 1 58 Noi lucrăm
curatorial, nu avem un apel la înscrieri, căutăm în lumea largă filmele pe care
le arătăm mai apoi în selecția festivalului.
De obicei căutăm și alegem filmele
din cataloagele distribuitorilor cu care lucrăm de la începutul festivalului,
dar și în selecția unor festivaluri internaționale, care dau tonul în lumea
filmului de scurtmetraj și de film experimental. În felul acesta urmărim să
aducem cele mai interesante producții și în fața publicului românesc. Nu plecăm
cu un criteriu gata stabilit, cu o temă de-a gata, ci încercăm să sondăm temele
recurente, temele care ni se par cele mai interesante, ideile care se leagă
între mai mulți regizori.
Așa se nasc temele curatoriale ale
Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF.
Oana Ghera,
noul director artistic al Festivalului Internațional de Film Experimental
București BIEFF:
Anul acesta au fost șapte teme curatoriale,
șapte programe care au format competiția internațională cuprinsă din 39 de
titluri. Sub acestă umbrelă mai mare, A brave new world /Minunata lume nouă,
care a inclus două programe care vorbesc despre utopie și distopie, Embracing
Utopia și The Spectre of Dystopia, am propus și alte probleme care discută teme
pe care noi le considerăm foarte importante pentru momentul actual.
Una dintre
aceste teme este reprezentarea rolurilor de gen și a femeilor în film într-un
program care reunește 6 scurtmetraje regizate de femei, The Map is not The Territory/ Harta nu
este teritoriul, un program care vorbește despre migrație în lumea
contemporană, o temă care tot revine pe agenda BIEFF de câțiva ani pentru că
există un interes real al regizorilor pentru acest subiect care a marcat cu
siguranță ultimul deceniu. An act of violence/ Un act de violență, o altă temă
din cadrul BIEFF 10, tratează reprezentările violenței, de la
război și atacuri teroriste până la micile acte de violență cu care ne întâlnim
din ce în ce mai mult.
Am inclus, tot la această ediție, Sublime bodies/
Corpuri sublime, care vorbește despre reprezentarea și politicile corpurilor,
despre locul pe care îl are sau nu corpul în spațiul public, și A State of
Grace, care, la fel ca programul Imbrace your utopia, urmărește în ce mod ne
putem căuta refugiul într-o lume destul de tulburată, o lume similară celei în
care trăim astăzi. Nouă ne place să spunem că BIEFF este
un spațiu de reflecție și dezbatere, nu doar un spațiu în care pot fi vizionate
cele mai noi producții din lumea cinematografică.
Sperăm, anul acesta mai mult
ca oricând, ca filmele pe care le-am ales să invite oamenii să reflecteze
asupra vremurilor pe care le trăim și poate în felul acesta, pornind de la noi
moduri de a imagina viitorul și de la noi moduri de a discuta ceea ce ni se
întâmplă, să găsim un moment de a ne reinventa încet, încet, ca societate.
Acesta este și motivul pentru care am dublat programele de scurtmetraje de un
set de dezbateri în care încercăm să discutăm cu regizorii acestor filme, dar
și cu invitații speciali despre temele pe care le abordează fiecare dintre
aceste programe competiționale.
They parlaient idéale, o puternică
odă închinată visării la forme alternative de existență și comuniune, a
câștigat Marele Premiu BIEFF 2020.They
parlaient idéale, în regia lui Laure Prouvost, s-a remarcat printre cele 39 de
scurtmetraje incluse în Competiția Internațională și a câștigat Marele Premiu
BIEFF, aducând ,,îndrăzneală, sensibilitate politică și voioșie în timpurile
noastre sumbre. O producție Franța-Belgia-Italia, They parlaient idéale ne
poartă într-o călătorie cinematografică vioaie și plină de resurse, sărind
peste granițe formale și iconografice, dincolo de limitările vârstei, națiunii,
rasei sau speciei. Filmul se inspiră din tropi suprarealiști, magie de stradă,
fantezii excentrice și nu numai.”, a apreciat juriul BIEFF, format la această
ediție din Charlotte Serrand – directoarea artistică a Festivalului
Internațional de Film La Roche-sur-Yon și consultant artistic al Quinzaine des
Réalisateurs de la Cannes, Irina Trocan – lector universitar la Facultatea de
Film din cadrul UNATC București și artista Maha Maamoon, membru al echipei
curatoriale a Forum Expanded din cadrul Berlinalei.