Festivalul Internaţional de Documentar şi Drepturile Omului One World Romania la a 10-a ediţie
Un film autist normal/Normal Autistic Film, documentar realizat de regizorul ceh Miroslav Janek, este filmul câştigător al Festivalului Internaţional de Documentar şi Drepturile Omului One World Romania, care şi-a încheiat recent cea de-a 10 ediţie.
Corina Sabău, 01.04.2017, 13:34
„Un film autist normal”/”Normal Autistic Film”, documentar realizat de regizorul ceh Miroslav Janek, este filmul câştigător al Festivalului Internaţional de Documentar şi Drepturile Omului One World Romania, care şi-a încheiat recent cea de-a 10 ediţie. „Credem că filmul ales nu se limitează doar la lumea copiilor autişti, ci ni se adresează tuturor. Ce putem învăţa de la ei este să ne preţuim unicitatea. Alegând acest film am ales, de fapt, curajul de a fi cine suntem cu adevărat. Normalitatea fiecăruia se dovedeşte a fi diferită. Prin cadrele şi personajele diverse, filmul arată că nu există o singură realitate, ci doar mai multe interpretări.” Este motivaţia juriul de liceeni care a decernat premiul după vizionarea celor 10 filme din competiţie. Regizorul Miroslav Janek, prezent în Bucureşti doar la începutul festivalului, le-a transmis publicului şi juraţilor o înregistrare video de mulţumire. La cea de-a 10-a ediţie a festivalului One World Romania, tema centrală a fost frica.
„Trăim într-o lume globală şi totuşi tindem să ne întoarcem la trecut, să trasăm noi graniţe, să ne închidem între ziduri. Politicieni corupţi din toată lumea profită de slăbiciunile şi temerile noastre şi ajung la putere exploatându-le. Câţiva mai hotărâţi merg împotriva curentului, sacrificând tot ce au. Filmele One World Romania explorează originile temerilor noastre şi cum putem trece peste ele”.
Alexandru Solomon, director One World Romania. „La această ediţie, frica s-a detaşat dintre toate celelalte teme care erau legate de politică, de toată atmosfera generală, care, de când am început noi selecţia, s-a înrăutăţit în toată lumea. Şi este vorba, în primul rând, de frica legată de curentele populiste, naţionaliste, homofobe. Dar, totodată, este vorba şi de teme mai punctuale, ca problemele legate de disfuncţionalităţile legate de sistemul medical în România dar şi în alte state, probleme care la rândul lor ne alimentează teama.”
Dezbaterile între public şi invitaţii festivalului au fost ca la celelalte ediţii extrem de interesante, iar unele dintre ele s-au încheiat doar din cauza proiecţiei ce urma. Festivalul a crescut odată cu societatea civilă, după cum au crescut şi preocuparea pentru statul de drept, pentru combaterea corupţiei şi pentru libertatea de expresie. Alexandru Solomon, director One World Romania. „Direcţia Festivalului s-a definit în această direcţie pe parcursul anilor şi mizăm pe participarea ong-urilor şi asociaţiilor care pot adopta un documentar, documentar care să răspundă cauzei lor, un film care poate vorbi despre problemele pe care le ridică ei. Astfel că filmul documentar poate fi văzut şi ca un fel de piaţă, o piaţă de idei , unde se întâlnesc şi cineaşti, şi ong-urile, şi societatea civilă. Cu toate acestea, rolul filmului documentar nu este să rezolve diverse probleme. Ceea ce face filmul documentar faţă de media mainstream este prezentarea unei imagini mai aprofundate şi dintr-o perspectivă mai empatică a societăţii în care trăim, pentru că documentariştii sunt oameni care petrec mult timp cu subiectele lor şi se apropie într-un mod particular de oamenii pe care îi filmează. Şi tot comparativ cu media, regizorii de documentar sunt mai puţin presaţi şi de timp, şi de necesităţi. Faptul că la One World Romania am reuşit să creăm un dialog este vizibil, şi tot vizibil este şi faptul că publicul a devenit mai deschis în timp, mai capabil să-şi exprime opiniile, comparativ cu ceea ce se întâmpla în urmă cu 9 ani, când am început festivalul.”
Cea de-a 10-a ediţie a Festivalului Internaţional de Documentar şi Drepturile Omului One World România a avut în selecţia de anul acesta 6 producţii româneşti: 3 dintre ele în secţiunea „Romania On the Move” şi alte 3 proiecte aflate încă în producţie în secţiunea „Romania Work-in-progress”. Claudiu Mitcu şi Ileana Bîrsan au prezentat, în cadrul Festivalului, un fragment de montaj din documentarul „Procesul”, film care urmăreşte cazul lui Mihai Moldoveanu, fost ofiţer al armatei române, condamnat la 25 de ani de închisoare pentru o crimă pe care susţine că nu a comis-o.
Ileana Bârsan: „Ideea noastră a fost să vedem dacă subiectul interesează pe cineva şi dacă acest decupaj realizat din viitorul film funcţionează şi cum anume funcţionează. Încercăm să prezentăm acest caz într-un mod cât mai echilibrat. Am dorit un feedback şi pentru că filmul nostru are un singur personaj, pentru că noi n-am putut avea acces la alte voci, nu din vina noastră, ci pentru că ei ne-au refuzat, şi mă refer la oameni din sistem, procurori, judecători, implicaţi în procesele mai vechi sau în cel nou. Partea cea mai dificilă a fost să gândim un film într-un singur personaj şi să nu interpretăm. Am încercat în cele 20 de minute pe care le-am prezentat să alegem un material care să fie şi coerent, să şi intrige, dar să nu furnizeze toate informaţiile, de asemenea, să nu fie părtinitor cu personajul. A fost un exerciţiu util, această încercare ne-a ajutat şi la decupajul final.”
Peste 11.000 de spectatori au fost anul acesta la One World Romania, cifră care nu ne lasă să uităm că urmează ediţia a 11-a din 2018, spun organizatorii. Câteva dintre filmele celei de-a zecea ediţii şi câteva dintre documentarele prezentate în anii trecuţi la One World Romania se regăsesc în 2017 în selectţia programului de distribuţie alternativă KineDok.