Festivalul Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania
Cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania se desfăşoară la Bucureşti în perioada 15 și 24 martie.
Corina Sabău, 16.03.2019, 13:11
Cea
de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile
Omului One World Romania se desfăşoară la Bucureşti în perioada 15 și 24
martie. Anul acesta, OWR sărbătorește 30 de ani de la Revoluție și de la căderea
Zidului Berlinului, precum și de la primele alegeri libere din Cehoslovacia și
Polonia. Filmele selectate pentru această ediție explorează teme precum totalitarismul,
postsocialismul și tranziția la democrație. Cele aproximativ 80 de documentare
selectate pentru ediţia din 2019 a One World Romania sunt împărţite în mai
multe secţiuni tematice, în completarea temei principale. Filme din întreaga
lume despre justiţie, refugiaţi, migranţi, familii ‘netradiţionale’, drepturile
femeilor, ale persoanelor cu dizabilităţi sau despre condiţiile de muncă ale
lucrătorilor din întreaga lume.
Festivalul Internațional de Documentar și
Drepturile Omului One World Romania are şi la această ediţie retrospective
dedicate unor renumiţi cineaşti internaţionali: austriaca Ruth Beckermann,
israelianul Avi Mograbi şi palestinianul Michel Khleifi. Cei trei realizatori de documentare vor fi prezenţi la Bucureşti pentru a
discuta cu publicul român, la sfârşitul fiecărei proiecţii, despre miza temelor
tratate şi impactul social şi istoric al filmelor lor.Vanina Vignal, regizoare de origine franceză,
care a realizat selecția filmelor ediției actuale a Festivalului Internațional
de Documentar și Drepturile Omului One World Romania alături de criticul Andrei
Rus, ne-a vorbit despre filmul din deschidere.
Este
vorba de filmul regizorului chinez Wan Bing, de fapt cel mai recent documentar
al lui, de opt ore şi jumătate, Suflete moarte/Dead Souls. Wang Bing realizează
un nou film despre represiunea declanșată în China de Mao Zedong în anii ’50,
când acesta i-a aruncat în închisori pe toţi cei consideraţi de dreapta, mai
ales pe tineri și profesori – definiți ca intelectuali. Cei mai mulţi dintre
aceştia au murit în centrele de reeducare aflate în deșertul Gobi, care s-au
dovedit veritabile centre ale morții. Un film care ne aduce aminte de situaţia
anilor 50 din România, după instalarea regimului stalinist în fruntea căruia
s-a aflat Gheorghe Gheorghiu-Dej, care trimitea dușmanii de clasă la Canal.
Am ales acest film în deschiderea festivalului gândindu-mă că, de obicei,
filmele de deschidere din festivaluri sunt mai degrabă uşurele, nu sunt gândite
pentru nişte fani ai cinema-ului, ci pentru marele public. Aşa că,
raportându-mă la experienţa mea de spectator, eu ocolesc mai întotdeauna acest
filme de deschidere. Şi vorbesc şi din experienţa mea de cineast, la una din
proiecţiile în Franţa cu filmele mele documentare, a venit la mine un ţăran de
90 de ani, care nu văzuse prea multe filme în viaţa lui, dar a fost foarte
mişcat de filmul meu şi l-a înţeles perfect. Şi de atunci mi-am dat seama că
oamenii sunt foarte inteligenţi şi că ar fi păcat să-i subestimezi şi să nu le
dai filme inteligente.
11
proiecte documentare realizate în România în ultimii doi ani vor fi prezentate
în cadrul festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului
One World Romania. Filmul Adinei Pintilie Touch Me
Not, distins anul trecut cu Ursul de Aur la Berlinală, va fi lansat oficial în
cinematografele din România în cadrul festivalului One World Romania. Lansarea
va fi însoţită şi de o serie de evenimente speciale legate de acest film
neconvenţional, la graniţa fluidă dintre realitate şi ficţiune, care invită
privitorul să-şi pună sub semnul întrebării ideile preconcepute despre
intimitate, sexualitate, corp. Tot în cadrul acestei ediţii One World Romania,
va fi proiectat şi un fragment din filmul la care lucrează Andrei Ujică -
Things We Said Today. Proiectul lui Ujică reconstituie weekendul 13-15 august
1965, în New York, când The Beatles au dat primul lor concert pe Shea Stadium,
în timp ce la Los Angeles avea loc revolta din cartierul de culoare Watts.
Festivalul prezintă în 2019 şi filme ale unor realizatori aflaţi la început de
carieră. Unul dintre aceştia este Victor Bulat, cu proiectul Casa noastră, povestea
unei familii din Bălţi, Republica Moldova. Victor Bulat Am început să exersez filmând
oameni în diverse contexte pentru că la UNATC aveam de făcut un astfel de
exerciţiu. Era vorba de nişte filmări pe care noi le numeam observaţionale. Aşa
am ajuns să filmez şi acasă, pentru că mi-era cel mai la îndemână, nu riscam să
mă tragă cineva la răspundere când mă vedea cu camera. Am filmat timp de doi
ani, dar filmul acesta la care încă mai am de lucru este făcut din material
filmat în vacanţa de iarnă 2016-2017. După ce am revăzut materialul, mi s-a
părut că poate ieşi ceva, şi atunci am început să montez şi să-i caut o
structură. În cazul acestui film, pentru mine au fost foarte importante
reacţiile familiei, aşa că i-am întrebat dacă sunt de acord să arăt ce am
filmat şi altora, dacă sunt de acord să trimit ce am filmat în festivaluri. Au
fost de acord, dar mă tot întrebau ce e atât de interesant în cazul lor. Dar
acum, recent, am vorbit cu sora mea mai mare, care apare şi ea în documentar.
Şi-a adus aminte cum mă ironiza când filmam, dar acum mi-a spus că îi place să
vadă filmul, cu toate momentele pe care le-am surprins.
Evenimentele din cadrul
festivalului vor avea loc în cinci locaţii principale – Cinema Elvire Popesco -
Institutul Francez, ARCUB, Cinemateca Eforie, POINT şi #Pavilion 32 -
Goethe-Institut Bucureşti şi POINT, care va fi locaţia principală şi locul unde
vor avea loc întâlnirile informale de dimineaţă cu cineaştii, dezbaterile pe
tema principală a ediţiei, workshop-uri şi proiecţii. (