Festivalul Internaţional Astra Film de la Sibiu
Între 14 şi 20 octombrie 2019, la Festivalul Internaţional Astra Film de la Sibiu, ajuns la cea de-a 26-a ediţie, rulează pe marile ecrane 20 de filme legate de România fie prin subiect, fie prin autor.
Corina Sabău, 19.10.2019, 14:38
Între 14 şi 20
octombrie 2019, la Festivalul Internaţional Astra Film de la Sibiu, ajuns la
cea de-a 26-a ediţie, rulează pe marile ecrane 20 de filme legate de România fie
prin subiect, fie prin autor. 13 dintre ele au fost incluse în competiţia
România şi acoperă atât istoria mică, intimă, cât şi istoria scrisă cu I mare,
iar prin temele abordate, regizorii ating cele mai sensibile corzi ale
societăţii româneşti. Filmele respective provoacă spectatorii la o înţelegere
mai profundă a ţării, de la construcţia ei începând cu 1918, până la anii grei
ai dictaturii şi fenomene care au luat amploare în cei 30 de ani de la
Revoluţie, precum migraţia sau corupţia spun organizatorii.
Cu filmul Profu/Teach, Alex Brendea, care are o bogată experienţă ca
director de imagine, îşi face debutul ca regizor de documentar. Alex Brendea. Îmi place documentarul pentru că îţi oferă, comparativ cu
filmul de ficţiune, mai multă libertate. Adică ai mai mult timp pentru
personajele tale, echipa e mai mică decât în cazul unui film de ficţiune, totul
e mai intim şi cumva poţi să fii mai spontan şi mai creativ. Ca să dau un
exemplu, în timpul lucrului la un film de ficţiune nu poţi face la fel de multe
schimbări ca în cazul unui documentar. În cazul documentarului poţi face
schimbări majore chiar de la o zi la alta, poţi decide să schimbi încadratura,
să filmezi ceva ce aveai în plan. Pe când, în cazul ficţiunii, ai stabilite cadrele
dinainte, ştii că urmează să filmezi un plan mediu sau un plan larg. La
documentar e mult mai spontan, nu ştii ce urmează să facă personajul, ce poate
interveni în poveste.
Documentarul
regizat de Alex Brendea spune povestea unui profesor de matematică din Bistriţa care se retrage
din sistemul de învăţământ convenţional şi îşi deschide o şcoală privată în
propriul apartament. Alex Brendea. Pe profu îl cheamă de fapt
Dorin Ioniţă, dar toată lumea, toţi elevii i-au spus Profu’ şi aşa i-a rămas numele.
Eu l-am cunoscut în clasa a XI-a, când eram elev de liceu, a fost profesorul
meu de matematică în afara şcolii, adică mergeam la el la meditaţii, cu toate
că încă de pe atunci îmi doaream să fac Facultatea de Film. Mi-amintesc că am
fost impresionat de el de la început, când am intrat la el în casă am văzut că
transformase o cameră în sală de clasă, într-o alta era o motocicletă
dezasamblată, ale cărei părţi erau aranjate pe jos foarte meticulos şi mi-am
dat seama că am de-a face cu un om aparte, aşa am început să tatonez ideea de a
face un documentar. Şi l-am apreciat foarte mult pentru că şi-a dat demisia din
sistemul educaţional pentru a-şi face propria clasă de matematică şi că s-a
dedicat acestei idei.
Fata de aur/The Golden Girl, un documentar realizat de
Denisa Morariu Tamaş, Adrian Robe şi filmat de Cristian Tamaş explorează un
moment dramatic din istoria gimnasticii româneşti, Sydney 2000, şi lupta
Andreei Răducan în încercarea de a-şi recupera medalia de aur. Denisa Morariu Tamaş Toţi trei venim din presă, suntem
jurnalişti. Astfel că filmul nostru se apropie mai degrabă de documentarul TV,
un gen pe care îl practicăm din 2011. Este un documentar axat pe informaţie, care
combină investigaţia cu povestea. Iar din momentul în care am început
colaborarea şi cu HBO Europe, de la care am avut o susţinere importantă, am
fost mai atenţi şi la aspectul observaţional, care presupune să-ţi urmăreşti cu
mare atenţie personajul. Filmul documentar este pentru noi a doua natură şi îmi
place nesiguranţa asta pe care ţi-o oferă genul, nu ştii niciodată ce se va
întâmpla.
Andreea Răducan, una
dintre cele mai bune gimnaste ale României, a câştigat titlul de campioană
olimpică, la Jocurile Olimpice Sydney 2000, însă acesta i-a fost retras trei zile mai târziu,
din cauza unei substanţe interzisă depistată la un test de dopaj, substanţă
provenită dintr-o banală tabletă pentru răceală pe care i-o administrase
doctorul lotului naţional de gimnastică. Denisa Morariu Tamaş
despre intenţia documentarului Fata
de aur/ The Golden Girl. În ceea ce priveşte documentarul nostru, Fata de aur, noi am pornit
cu gândul acesta, de a recupera medalia Andreei. Am avut şi avocaţi care au
susţinut-o pe Andreea, care au studiat dosarul din Elveţia, dar din păcate nu
s-a mai putut face nimic, fapta s-au prescris, trecuseră mai mult de 10 ani. Un
aspect interesant al documentarului realizat de noi este că ne-am ales un
personaj care pare perfect în faţa camerei şi dificultatea pentru noi a fost să
găsim momentele de slăbiciune ale Andreei, să găsim omul din spatele
campionului. Am intenţionat să facem un film despre această traumă a pierderii
medaliei pe care ea n-o conştientizează încă. Documentarul spune si povestea
unei generaţii în gimnastică. Faţă de momentul acela – Sidney 2000 – situaţia
s-a schimbat foarte mult, dacă ne uităm la rezultatele recente, România a
terminat pe locul 22 calificările la Mondiale.
Festivalul
Internaţional Astra Film de la Sibiu include la această ediţie o selecție a celor mai recente 126 de filme realizate în 45 de țări ale
lumii. 47 de titluri din 4 secțiuni competiționale intră în cursa pentru
premiile Astra Film Festival 2019. Programul e completat de zeci de filme de
excepție, grupate după subiectele abordate în 12 programe tematice speciale,
care aduc pe marele ecran subiecte care ne frământă pe toți în aceste zile,
indiferent de sex, naționalitate sau vârstă.