Festivalul Filmului Francez
Festivalul Filmului Francez 2020, ediţia cu numărul 24, a avut loc între 23 septembrie şi 4 octombrie în aceeaşi perioadă la Bucureşti şi în alte 10 oraşe din ţară
Corina Sabău, 17.10.2020, 15:33
Festivalul Filmului Francez 2020, ediţia cu numărul 24, a avut loc între 23 septembrie şi 4 octombrie în aceeaşi perioadă la Bucureşti şi în alte 10 oraşe din ţară: Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Arad, Braşov, Brăila, Constanţa, Sfântu Gheorghe, Sibiu și Suceava. Cele 94 de proiecţii s-au desfăşurat pe ecrane mari, atât în interior cât şi în aer liber.
Am vorbit cu Ioana Dragomirescu, coordonatoarea sălii de cinema Elvire Popesco și selecționera festivalului, despre această ediție care s-a desfășurat sub deviza “Le film français au féminin”. O ediție care a pus accent pe creaţia cinematografică feminină, de la realizatoare la actriţe şi la personaje feminine remarcabile:
”Motivul pentru care am ales tema este actualitatea ei. În industria cinematografică, la fel ca în alte industrii, poate chiar mai flagrant, există încă inegalitate dacă ne referim la zona de creație, mă refer mai ales la faptul că cei mai mulți regizori și scenariști continuă să fie bărbați. Evident, actrițele sunt vizibile, dar credem că este foarte important ca femeia să fie pusă în valoare și cu potențialul ei creativ, nu doar ca obiect al privirii, ca exponat, așa cum s-a întâmplat până acum. De aceea ne-am dorit ca și prin acest festival organizat anual de Institutul Francez din România să amintim că recunoașterea perspectivei femeilor asupra realităților care ne înconjoară este foarte importantă, și că această perspectivă trebuie să fie cunoscută și văzută de noi toți. Este cunoscută în întreaga lume această polemică care a dus la acțiuni de genul Me Too în SUA, la discuții legate de nominalizările la premiile Oscar sau premiile Cesar, discuții generate de faptul că întotdeauna bărbații sunt super reprezentați. Iar lucrurile acestea le vedem și în industria autohtonă, unde în ultimii zece ani doar 19% din producțiile românești de film au fost regizate sau coregizate de femei. Pentru a ajunge la o reprezentare echitabilă ar fi un drum lung de parcurs și ne-am dorit ca prin acest festival să contribuim și noi la asta și să tragem un semnal de alarmă asupra acestei inegalități. Și sincer n-a fost greu pentru că filmele regizate de femei sau în care femeile ocupă locul principal sunt foarte multe și de foarte bună calitate.”
Am vorbit cu Ioana Dragomirescu și despre cum a fost făcută selecția acestei ediții: ”Filmele au fost împărțite în cele trei categorii deja consacrate. „Focus tineri regizori” este o primă categorie care are drept scop prezentarea tinerelor talente, a regizorilor și regizoarelor care se află la început de drum, cu un prim sau al doilea lungmetraj la activ. „Panorama filmelor franceze ale anului” este o secțiune mai largă și mai vizibilă pentru public, în cadrul căreia încercăm să aducem filmele remarcabile ale anului în curs și de la finalul anului trecut, filme care au avut succes de public sau de critică sau un parcurs festivalier absolut deosebit. Cea de-a treia secțiune a festivalului, poate cea mai de nișă, este realizată împreună cu prestigioasa revistă de critică Cahiers du Cinéma și cu Joachim Lepastier, unul dintre criticii Cahiers du Cinéma, care ne ajută în fiecare an să organizăm o selecție în jurul unei teme.
Anul acesta tema aleasă a fost „Vive les insoumuses!”, un omagiu adus muzelor nesupuse – în franceză „les muses insoumises” – aflate atât în spatele camerei, cât şi în faţa acesteia. Pentru această secțiune, anul acesta am avut o selecție alcătuită în totalitate din filme realizate de femei. Iar aceste filme pun în scenă niște personaje absolut remarcabile, care la timpul lor au revoluționat ceva, fie că vorbim de niște idei preconcepute sau de o industrie întreagă. Din secțiunea asta aș sugera două titluri și aș începe chiar cu cel care dă titlul secțiunii, este vorba de documentarul „Delphine et Carole”, care transpune publicul în miezul feminismului anilor 70. Recomand acest documentar în care le regăsim pe actriţa franceză Delphine Seyrig şi pe cineasta elveţiană Carole Roussopoulos militând cu camera pe umăr pentru ca femeile să aibă dreptul la propriul punct de vedere artistic. Chiar pentru spotul festivalului am împrumutat o frază pe care o auzim la Delphine Seyrig, ea spune în documentar că este timpul ca femeile să înceapă să se filmeze pe ele însele. În plus, anul acesta am mai propus și o selecție de scurmetraje realizate în urmă cu mai bine de un secol de Alice Guy, prima realizatoare din istoria cinematografiei .”
În tematica festivalului – „Le film français au féminin”, s-a înscris şi parteneriatul cu Rezidenţa FemArt, un proiect derulat de Asociaţia Română a Femeilor în Cinema (ARFC). În cadrul Rezidenţei, cinci regizoare din România aflate la început de drum au participat la o săptămână intensivă de lucru cu specialişti, dar şi la o serie de proiecţii de film din cadrul Festivalului, masterclass-uri şi sesiuni de pitching, parţial găzduite de Institutul Francez din România la Bucureşti. Festivalul a adus un omagiu și marii realizatoare Agnès Varda, prin proiecţia ultimului său film, Varda par Agnès.