Festivalul European de Teatru Eurothalia 2017 – despre „Limite”
În perioada 6 - 13 octombrie s-a desfăşurat la Timişoara a şaptea ediţie a Festivalului Eurothalia, eveniment organizat de Teatrul German de Stat din Timişoara.
Luana Pleşea, 04.11.2017, 12:01
În perioada 6 – 13 octombrie s-a desfăşurat la Timişoara a şaptea ediţie a Festivalului Eurothalia, eveniment organizat de Teatrul German de Stat din Timişoara, şi apreciat drept unul dintre cele mai curajoase şi profesioniste manifestări de gen din România. Selecţionerul Andreea Andrei a reunit sub tema Limite câteva dintre cele mai provocatoare spectacole şi nume importante ale teatrului european.
Andreea Andrei, despre alegerea temei „Limite” în contextul anului 2017 „Festivalul Eurothalia propune spectacole care nu sunt neapărat de teatru. Sunt spectacole cu estetici foarte diferite şi cred că este important ca noi cu toţii să ne punem întrebarea aceasta – dacă, chiar şi din punct de vedere estetic, în ceea ce priveşte teatrul, există limite, dacă putem depăşi acest elimite, dacă le putem gândi sau accepta sau extinde. Asta pe de-o parte. Iar pe de altă parte, pentru că trăim într-un context în care în jurul nostru se construiesc din ce în ce mai multe ziduri, bariere, garduri… Trăim într-un context destul de conservator uneori, în care refuzăm să acceptăm diferenţele. Şi cred că este foarte important ca, prin spectacolele invitate, să ne chestionăm în permanenţă aceste limite mentale. Cred că această tematică s-a regăsit în ediţia din 2017 în mai multe forme. În toată această săptămână am discutat despre limite fizice, despre limitele corpului, despre graniţe, despre limitele comunicării verbale, despre bariera dintre spectatori şi actori, despre limitele eticii şi moralităţii în teatru…”.
Prin producţiile invitate, Teatrul German de Stat din Timişoara a reuşit şi anul acesta să facă din Eurothalia un „must see” pentru oricine iubeşte teatrul. Şi este suficient să menţionăm că, în închiderea festivalului, artistul belgian Wim Vandekeybus a prezentat, alături de compania sa, Ultima Vez, spectacolul eveniment „In Spite of Wishing and Wanting / În ciuda dorinţei şi a voinţei”. Creat în anul 1999, reprezintă un moment foarte important în opera lui Vandekeybus, care l-a reluat în ianuarie 2016, cu o distribuţie complet nouă, exclusiv masculină. Spectacolul a făcut senzaţie în întreaga lume. Simbolurile cunoscute ale viselor şi dorinţelor sunt dezgolite de clişeele psihanalitice şi transformate în limbajul de dans spectaculos şi poetic al companiei Ultima Vez.
Limitele sunt interesante şi pot fi privite negativ sau pozitiv, crede Vandekeybus, pe care l-am întrebat despre limitele spectacolului său în relaţie cu publicul: „Am încercat să exprimăm ideea că oamenii sunt animale care au dorinţe mari şi care vor să explice totul. De aceea există teatrul. De aceea, furăm, teatrul fură de la viaţă. Şi aici, pe scenă, furăm unul de la altul. Unul spune ceva, celălalt fură acelaşi lucru. Şi apoi, fiecare pretinde că este ceea ce vrea el, este dorinţa lui, sunt cuvintele lui. Nu. Nimic nu este original. Este un pic de show. Este un pic din povestea lui Julio Cortazar, cu un negustor care vinde ultimele cuvinte pe care omul le spune înainte de a muri. Le vinde, ca să ştii ce trebuie să spui la final. Vinde orgasme, vinde insulte, vinde lucruri care, în mod normal, sunt foarte personale. Şi cred că spiritul vremurilor noastre este aşa: ai nevoie de ceva, cumpără! Poţi cumpăra dragoste, poţi cumpăra chiar şi viaţă”.
Programul din acest an al Festivalului European de Teatru Eurothalia a inclus şi seria de evenimente Eurothalia Xtension, organizată împreună cu Asociaţia Timişoara Capitală Culturală Europeană 2021. Chris Torch, directorul artistic al Asociaţiei: „La începuturile pregătirilor pentru proiectul Timişoara 2021, am identificat o parte a programului nostru, pe care o numim „Xtension”. Şi ne-am îndreptat atenţia către evenimente şi instituţii, organizaţii din Timişoara şi i-am întrebat dacă am putea să ne „ataşăm” la programul lor cu ceva ce noi simţeam că era important şi care lipsea în Timişoara. Cu Eurothalia a fost foarte simplu. Am avut o relaţie minunată. În primul rând, este un festival minunat. Şi ceea ce le puteam oferi era să aducem Odin Teatret, care nu a mai fost în Timişoara până acum. Motivul pentru care i-am adus a fost nu doar să le prezentăm munca. Am fost interesaţi de experienţa lor în ceea ce priveşte procesul de învăţare şi, de asemenea, de experienţa lor de lucru în Holstebro cu proiectul Holstebro Fest Week, pe care l-au început în urmă cu 25 de ani. Artiştii implică toată comunitatea într-o săptămână de co-creare, împreună cu poliţia, cu soldaţii, cu cercetaşii, cu imigranţii… cu toată lumea. Odin Teatret coordonează toate aceste activităţi artistice, ca parte a angajării lor în comunitate”.
Odin Teatret, compania care a schimbat direcţia teatrului în a doua jumătate a secolului al XX-lea, sub îndrumarea regizorului Eugenio Barba, şi-a stabilit sediul în provincia daneză Holstebro, unde a iniţiat festivalul ce a devenit model pentru ce înseamnă angajarea comunitară a artiştilor.
„Festivalul Eurothalia are un public extrem de deschis şi de dornic să vizioneze spectacole cu estetici provocatoare, surprinzătoare”, spune teatrologul Andreea Andrei, selecţionerul festivalului. „Am avut aplauze minute în şir la majoritatea spectacolelor, spectatori care au răbdarea şi curiozitatea necesare fie pentru a fi deschişi la subiecte de actualitate, sociale, care ne dor pe toţi în acest moment. Am fost surprinsă în mod plăcut că, deşi Festivalul Eurothalia este axat pe genuri de teatru şi de artele spectacolului foarte diferite, publicul este dornic să le vizioneze. Şi cred că acest lucru contrazice opinia multor directori de teatre, de festivaluri din România care consideră că publicul nostru este foarte conservator”.