Fest(in) pe Bulevard la „Nottara”, la final
Teatrul Nottara din Bucureşti a organizat în luna octombrie prima ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard.
Luana Pleşea, 02.11.2013, 05:08
Teatrul Nottara din Bucureşti a organizat în luna octombrie prima ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard. Evenimentul s-a desfăşurat pe două secţiuni: prima, cea competitivă, intitulată Criză teribilă, monşer!”, iar a doua, Bulevardul Comediei”.
Spectacolele intrate în competiţie, venite din Franţa, Serbia, Bulgaria, Austria şi România au ilustrat criza de orice tip: economică, socială, politică, sexuală sau identitară. Câştigătorul secţiunii competitive a fost Candid”, adaptare liberă după Voltaire, în regia lui Cristian Pepino, un spectacol de păpuşi şi marionete pentru adulţi, care a avut premiera în 2007, la Teatrul Ţăndărică din Bucureşti. Ce i-a convins pe membrii juriului să îl premieze? Aflăm de la cel mai tânăr dintre ei, regizorul Radu Alexandru Nica: În primul rând, a avut, din punctul de vedere al tuturor membrilor juriului, o înaltă ţinută artistică. Pe de altă parte, nu a fost un spectacol cuminte, ci mai degrabă unul obraznic. Mă încântă foarte tare să văd că şi altora le vine să facă cu păpuşile ce mi-ar fi venit şi mie, dacă aş fi lucrat în domeniu, şi anume să le violentez”, să le tratez cu mult umor, cu cinism… Zona aceasta de umor negru ne-a fascinat pe toţi membrii juriului, genul acesta de raportare foarte lucidă la acest text iluminist. Imaginaţia debordantă a regizorului şi a actorilor ne-a cucerit definitiv. Ce înseamnă un spectacol obraznic? Este un spectacol care provoacă, inclusiv din punct de vedere moral. Felul în care este tratată dragostea, felul în care ea este demistificată, felul în care e arătată şi în zona ei nătângă şi grotescă. Şi nu numai asta. Inclusiv felul în care erau mânuite păpuşile, îmbinarea între zona de video şi zona de mânuire, între coregrafie şi zona de actorie conţineau foarte mult cinism”.
Un alt spectacol care a participat la Secţiunea Competitivă a venit din Viena, dar regizorul său este român. Este vorba despre Woyzeck”, montat de Geirun Ţino la Teatrul Pygmalion. Originar din Brăila, Geirun Ţino s-a stabilit la Viena în 1985, iar 10 ani mai târziu şi-a înfiinţat propriul teatru: Pygmalion Theatre. Anul acesta, artistul a primit distincţia Crucea de Aur a oraşului Viena pentru merite culturale – Teatru”, pentru inovaţie în spaţiul teatral. Celebra piesă Woyzeck”, scrisă de Georg Büchner, este unul dintre cele mai montate texte din spaţiul german. Regizorul Geirun Ţino ne-a vorbit despre propria viziune asupra acestui text:
Woyzeck este primul erou din dramaturgia universală care este un fel de anti-erou. Până la Woyzeck, mai toţi eroii principali ai literaturii dramatice erau nobili, regi, împăraţi… Woyzeck este primul om de nimic, un nimeni, un om fără personalitate accentuată, un om fără o situaţie socială bine precizată… M-a interesat în ce măsură un asemenea om, un asemenea caracter poate dezvolta acelaşi apetit pentru dragostea faţă de semeni, pentru iubire. Există vreo deosebire între felul în care un asemenea om iubeşte şi alţii? Şi vedem că nu e nicio deosebire. Şi dacă în zona aceasta nu e nicio deosebire, atunci nu mai contează în celelalte zone”.
Fest(in)ul pe Bulevard a fost deschis oficial cu un eveniment inedit, intitulat “Teatru pe pâine”. Iniţiativa i-a aparţinut regizorului Mihai Lungeanu, iar scopul a fost de a atrage atenţia trecătorilor asupra teatrului. La finalul festivalului, criticul Marinela Ţepuş, directorul Teatrului Nottara, şi-a manifestat dorinţa de a continua aceste întâlniri cu publicul dincolo de scenă.
Cred că menirea unui festival este să adune laolaltă cât mai multe spectacole de calitate din ţară şi din străinătate. Şi atunci, dorinţa mea cea mai mare este ca ambele secţiuni să cuprindă foarte multe spectacole din ţară şi din străinătate, să facem un eveniment stradal propriu-zis, să nu ne limităm la trotuarul din faţa teatrului, ci să traversăm strada, dacă se poate, sau chiar să mergem în Centrul Vechi, pe urmele unui festival iniţiat de Primăria Capitalei, Bucureştii lui Caragiale”, şi care are loc toată vara. Acesta se încheie pe 15 septembrie, iar noi începem pe 15 octombrie, deci am putea prelua ştafeta de la acel festival. Pentru că vremea este frumoasă în octombrie şi am putea mobiliza lumea să vină pentru un moment, astfel încât să fim cât mai aproape de comunitate, pentru că un festival e un festin pentru comunitate”.
Prin crearea secţiunii Bulevardul Comediei”, care va fi permanentă în festival, s-a dorit şi oficializarea” noii strategii a Teatrului Nottara. Sala mare a teatrului va deveni permanent Bulevardul comediei, pentru că acolo se va monta doar comedie, iar sala studio George Constantin” va fi rezervată spectacolelor experimentale. Mesajul pe care vrea să îl transmită Teatrul Nottara este că genul comic nu e unul minor şi că există şi comedie de calitate.