Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Femeia scriitoare în spaţiul public

O dezbatere având ca temă Femeile în spaţiul public a avut loc în această primăvară, la librăria Humanitas Cişmigiu din capitală, eveniment organizat de PEN Club România.

Femeia scriitoare în spaţiul public
Femeia scriitoare în spaţiul public

, 13.08.2016, 10:41

O dezbatere având ca temă Femeile în spaţiul public a avut loc în această primăvară, la
librăria Humanitas Cişmigiu din capitală, eveniment organizat de PEN Club
România. Invitaţi: Magda Carneci, preşedinte Pen Romania, scriitoarele,
jurnalistele şi traducătoarele Svetlana Cârstean, Adina Diniţoiu, Ioana Bâldea
Constantinescu şi scriitorul, traducătorul şi publicistul Bogdan Ghiu. Pornind
de la dezbaterea propusă de PEN Club le-am invitat pe Svetlana Cârstean şi Adina Diniţoiu să
vorbească despre condiţia şi posibilităţile scriitoarei în spaţiul public
românesc. Svetlana Cârstean este autoarea volumelor de poezie Floarea de
menghină (Editura Cartea Românească, 2008), câştigător al celor mai importante
premii literare româneşti, şi Gravitaţie (Editura Trei, 2015), nominalizat la
Premiile Radio România Cultural şi Observator Cultural. Critic literar,
jurnalist cultural şi traducator din franceză, redactor la Observator cultural,
Adina Diniţoiu colaborează la România literară, Dilema veche, Dilemateca, Radio
Romania Cultural. Este autoarea cărţii Proza lui Mircea Nedelciu.
Puterile literaturii în faţa politicului şi a morţii, Editura Tracus
Arte, 2011. Le-am întrebat pe cele două invitate cum se raportează la condiţia
lor de scriitoare în spaţiul public.

Svetlana Cârstean: Eu am în minte un articol din Scottish Pen citit
recent, care încă mă obsedează pentru că acolo am găsit date. Pe scurt,
folosind date si citate, autoarea articolului ajunge la concluzia că acţiunile
întreprinse de bărbat sunt reprezentative pentru omenire, în timp ce acţiunile
femeii rămân reprezentative pentru femeie. Cu alte cuvinte, tot ce scriu
bărbaţii este reprezentativ pentru întreaga omenire, în timp ce scriem noi,
femeile, rămâne reprezentativ doar pentru femei. Autoarea articolului face
referire şi la un caz concret: o scriitoare care a trimis 100 de emailuri către
diverşi editori, cu acelaşi manuscris al ei. Cincizeci de mesaje au fost
trimise în nume propriu şi 50 în numele unui bărbat. Ca autor femeie a primit
şapte răspunsuri, pentru cea de-a doua situaţie, şaptesprezece răspunsuri. Vă
las să consideraţi dacă este relevantă sau nu această situaţie.



Adina Diniţoiu: În
general, critica literară este o zonă de putere în spaţiul literaturii,
criticii literari, prin discursul lor asupra literaturii, de validare sau
invalidare a unui text, execută şi un act de putere culturală, stabilindu-şi un
anume loc în ierarhia literară. Eu am debutat cu inocenţa omului care scrie
despre literatură, face critică, fără să se gândească la identitatea sa de gen.
Am încercat în acel moment să fac abstracţie de gen, mi s-a părut că aşa este
firesc, este un prim pas spre o normalitate a discursului critic şi literar.
Îmi doresc să ajungem să vorbim normal, ca femei şi bărbaţi, fără să fie
necesar ca noi, femeile, să luptăm pentru o cauză, fără să ne simţim
marginalizate într-un discurs public, fără a ne simţi marginalizate fie şi
pentru că avem parte de un exces de corectitudine politică când suntem în
vizorul public.



Tot Adina Diniţoiu. Despre pierderea inocenţei după momentul
debutului: După debut, mi-am dat seama că nu este atât de
simplu. Şi am fost obligată să iau act de identitate de gen, mi-am dat seama că
sunt femeie, nu numai critic literar, şi că acest lucru îmi crează nişte
dificultăţi mai mari decât aş fi bănuit. Şi atunci n-am simţit neapărat o
marginalizare, dar am devenit conştientă de faptul că sunt critic literar, dar
în acelaşi timp am şi o identitate feminină şi că acest lucru complică
lucrurile în spaţiul public al ideilor şi mai ales în România, care are un
climat mai tradiţional. Citeam zilele trecute că în 2015, într-un index
european al egalităţii de gen, România ocupa ultimul loc, este vorba de un
studiu realizat la nivel euroepan. Şi concluziile erau că întreaga UE se află
abia la jumătatea drumului în această luptă a afirmării de gen, a reprezentării
publice echilibrate femei-bărbaţi. Astfel că în momentul de faţă e nevoie să
lupt mai mult ca femeie pentru ca discursul meu să se facă auzit.



Svetlana Cârstean: Eu cred că
nici măcar nu este nevoie de marginalizare. Este suficientă etichetarea, pentru
că este o manieră foarte subtilă – n-aş numi-o chiar perversă – de a evita
marginalizarea pe faţă împotriva căreia e mult mai simplu să lupţi sau să o arăţi
cu degetul. E vorba de etichetare şi despre nişte prejudecăţi, concepte cu care
operăm, care provin de multe ori din zona criticii literare, care e zona
puterii.



Cum e la început de drum, discuţia rămâne
deschisă. Vorba Mihaelei Ursa, în Divanul scriitoarei (editura Limes, 2010):
Este important de văzut dacă, din punctul de vedere al
proiecţiei de sine, scriitoarele din România se percep armonios sau antagonic
şi mai ales dacă li se pare necesar să problematizeze relaţia dintre existenţa
lor publică şi cea privată, dintre creaţia artistică şi viaţa domestică -
relaţii, după cum se va vedea, cu nesfârşite complicaţii şi nuanţe.

Festivalul Anonimul, la a 21-a ediție
Club Cultura sâmbătă, 14 septembrie 2024

Festivalul Internaţional de Film Independent Anonimul

Cel mai bun scurtmetraj românesc la Festivalul Internaţional de Film Independent Anonimul a fost desemnat „(În) Cerc”, de Andreea Parfenov....

Festivalul Internaţional de Film Independent Anonimul
Afișul filmului „Trei kilometri până la capătul lumii”
Club Cultura sâmbătă, 07 septembrie 2024

Emanuel Pârvu, premiat la Cannes

Filmul românesc „Trei kilometri până la capătul lumii”, selectat în competiţia oficială pentru Palm D’or la Festivalul...

Emanuel Pârvu, premiat la Cannes
„Mrs. Buică“, un documentar în regia lui Eugene Buică
Club Cultura sâmbătă, 27 iulie 2024

„Mrs. Buică“, un documentar în regia lui Eugene Buică

Selecționat în competiția locală la cea de-a 30-a ediție a Festivalului Internațional de Filme Documentare ASTRA, documentarul Mrs. Buică, în...

„Mrs. Buică“, un documentar în regia lui Eugene Buică
Expoziția „This Side of Paradise” - Marius Bercea
Club Cultura sâmbătă, 29 iunie 2024

Expoziția personală „Marius Bercea This Side of Paradise”

La Timișoara, la sediul Fundației Art Encounters, poate fi văzută până la jumătatea lunii august a acestui an o expoziție deosebită: prima...

Expoziția personală „Marius Bercea This Side of Paradise”
Club Cultura sâmbătă, 22 iunie 2024

MoBU 2024

A doua ediție a Târgului Internațional de Artă Contemporană din București, MoBU, a fost organizată în perioada 29 mai – 2 iunie la...

MoBU 2024
Club Cultura sâmbătă, 15 iunie 2024

Festivalul Internațional de Film Transilvania

A 23-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania se desfășoară în perioada 14-24 iunie, la Cluj-Napoca, și aduce un omagiu...

Festivalul Internațional de Film Transilvania
Club Cultura sâmbătă, 08 iunie 2024

Emanuel Pârvu, premiat la Cannes

Filmul românesc „Trei kilometri până la capătul lumii”, selectat în competiţia oficială pentru Palm D’or la Festivalul...

Emanuel Pârvu, premiat la Cannes
Club Cultura sâmbătă, 01 iunie 2024

Filme noi cu Bogdan Dumitrache

De la înfiinţarea sa, în 2010, Cannes Film Festival Queer Palm a recompensat filme memorabile care reflectă diversitatea şi importanţa temelor...

Filme noi cu Bogdan Dumitrache

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company