Expoziția „Victor Brauner. Între oniric și ocult”
Expoziția "Victor Brauner. Între oniric și ocult" rămâne deschisă la parterul Galeriei Naționale al Muzeul Național de Artă al României până la 30 aprilie 2024.
Corina Sabău, 09.03.2024, 02:16
Expoziția „Victor Brauner. Între oniric și ocult” rămâne deschisă la parterul Galeriei Naționale al Muzeul Național de Artă al României până la 30 aprilie 2024. Deschisă la 1 decembrie 2023, expoziția subliniază caracterul original, cu surse autohtone, al creației lui Victor Brauner precum și contribuția lui la mișcarea suprarealistă de la a cărei lansare se împlinesc în anul 2024 o sută de ani. Expoziția prezintă, prin intermediul a peste 100 de exponate, sursele inițiale ale creației artistului, provenite din spiritualitatea populară și din sensibilitatea sa pentru ocult și practicile ezoterice, precum și evoluția mijloacelor sale artistice spre o estetică suprarealistă. Călin Stegerean, directorul MNAR, semnează conceptul expoziției.
„Expoziția prezintă lucrări ale artistului și obiecte pe care le-am împrumutat de la Muzeul Național al Satului Dimitrie Gusti din București și care își propun să reflecte această sensibilitate a artistului pentru oniric și ocult. De altfel, o mulțime de surse biografice ne indică această sensibilitate a artistului și felul în care ea s-a transpus în opera sa picturală și nu numai. Pentru că expoziția noastră are și o componentă importantă reprezentată de lucrări de grafică, desen, acuarelă, guașă, dar și gravură, în care, așa cum a făcut-o și în pictură, Brauner a excelat.
Sunt lucrări care aparțin Muzeului Național de Artă al României, dar și lucrări pe care le-am împrumutat de la Centrul Pompidou din Paris, de la Muzeul de Artă Modernă și Contemporană de la Saint-Etienne, de asemenea de la Muzeul de Artă Modernă și Contemporană din Strasbourg, precum și de la Muzeul de Artă Vizuală din Galați și de la Muzeul Țării Crișurilor Oradea. Cred că am reușit să aducem atâtea lucrări pentru că a fost convingător proiectul expozițional, care reprezintă o noutate în peisajul muzeografic internațional. În ultimii ani s-au realizat mai multe expoziții dedicate acestui artist, inclusiv cea organizată în 2023 la Timișoara, care a deținut titlul de Capitală Europeană a Culturii, dar niciuna nu a prezentat creația artistului pe aceste coordonate, care sunt esențiale operei sale, oniric și ocult.
În plus, în România existând multe lucrări ale artistului, cred că a fost o ocazie pentru colecționari să le facă vizibile publicului larg. Se găsesc în expoziție și reviste și cărți de avangardă pe care artistul și-a pus semnătura, care provin de la Biblioteca Națională a României, Biblioteca Metropolitană din București și de la Biblioteca Centrală Universitară Lucian Blaga din Cluj-Napoca. De asemenea, documente inedite legate de ședințele de spiritism pe care le practica Bogdan Petriceicu Hașdeu, care provin de la Arhiva Națională a României.”
Victor Brauner s-a născut în 1903, la Piatra Neamț. După un periplu la Viena și Brăila, în anul 1918 familia sa se stabilește la București, unde Victor Brauner urmează cursurile Școlii de arte frumoase. În anul 1923 ia contact cu mișcarea avangardistă devenind colaborator al celor mai importante reviste de avangardă: Contimporanul, Punct, Integral, Unu, Urmuz și ia parte la cele mai importante expoziții ale grupului de avangardă alături de Marcel Iancu, M.H. Maxy, Hans Mattis-Teutsch, Milița Petrașcu. În anul 1932 aderă la mișcarea suprarealistă condusă de André Breton și participă la mai multe expoziții ale grupului. În anul 1938 se stabilește la Paris, fără să mai revină vreodată în România, și traversează cu mari dificultăți perioada celui de al Doilea Război Mondial. În perioada postbelică cunoaște un succes ascendent în Europa și Statele Unite. Se stinge din viață în anul 1966, recunoscut ca un reprezentat prestigios al suprarealismului. În expoziția deschisă la MNAR este proiectată și secțiunea „Les illuminations successives” din filmul „Victor Brauner – Le grand illuminateur totémique” (2014) în regia lui Fabrice Maze. Călin Stegerean.
„Este o expoziție pe care noi o promovăm sub sloganul Mai mult decât o expoziție, o experiență. Pentru că vizitatorul este invitat să parcurgă expoziția ca și cum ar lua parte la o experiență, o experiență senzorială, o experiență care te repune în relație cu artele vizuale. Scenografia este una deosebită, e o scenografie care-și propune să instituie o dimensiune onirică prin chiar configurația spațiului și culorile pereților pe care sunt expuse lucrările. Chiar ne-am dorit să oferim publicului mai multe tipuri de mesaje, unele care, sigur, sunt reprezentate de texte, textele însoțitoare ale diverselor secțiuni ale expoziției, dar nu doar atât. Spuneam că expoziția beneficiază de o scenografie deosebită. Culorile pereților se schimbă, iar geometria spațiului nu seamănă cu nimic din ceea ce vizitatorii au văzut până în momentul de față în cadrul expozițiilor temporare de la muzeul nostru. Cred că este o premieră și la nivel internațional, pentru că trebuie să mărturisesc că am realizat o documentare foarte temeinică.”
Muzeul Național de Artă al României deține opt lucrări de pictură și două de grafică ale artistului Victor Brauner.