Expoziția personală „Marius Bercea This Side of Paradise”
La Timișoara, la sediul Fundației Art Encounters, poate fi văzută până la jumătatea lunii august a acestui an o expoziție deosebită: prima amplă expoziție a artistului vizual Marius Bercea în România: „This Side of Paradise”
Eugen Cojocariu și Ion Puican, 29.06.2024, 13:00
La Timișoara, la sediul Fundației Art Encounters, poate fi văzută până la jumătatea lunii august a acestui an o expoziție deosebită: prima amplă expoziție a artistului vizual Marius Bercea în România: „This Side of Paradise” (De această parte a Paradisului). Marius Bercea este unul dintre cei mai apreciați artiști români de pe scena artei contemporane internaționale. La expoziția din Timișoara, publicul poate vedea peste 40 de picturi și desene create în ultimii 15 ani (în România și Statele Unite ale Americii). Artistul Marius Bercea ne-a explicat titlul expoziției de la Timișoara:
„E o premieră și pentru mine să expun o serie de lucrări, un număr destul de mare de lucrări care cumva se întind pe durata a 14-15 ani. Iar titlul expoziției, bineînțeles, este legat de „This Side of Paradise” al lui Scott Fitzgerald, iar împreună cu Diana Marincu am lucrat în acest frame, în această topică. Ce aș putea să vă mai spun? Că am construit o expoziție în care există o descriere pentru fiecare cameră în parte, care sunt opt camere în total.”
Marius Bercea ne-a făcut o scurtă descriere a lucrărilor și conceptelor din cadrul expoziției, aceasta fiind organizată pe camere cu teme specifice:
„Majoritatea sunt lucrări în mediul tradițional al picturii și sunt două camere, să le spunem buzunar, în care există o aplecare către o zonă analog de desen, de schiță, cumva de un soi de jurnalism vizual al momentului, al clipei. Și o altă sală în care este un foto-montaj dinamic. După o serie de multe fotografii pe care le-am făcut în perioada în care petreceam mult timp în zona periferică a Los Angeles-ului, în deșert, în majoritatea Mojave și Morongo și Death Valley.
Curatorul a fost foarte generos din cauză că am pornit până la urmă cu un soi de armătură și un soi de construcție a mai multor teme asupra cărora m-am oprit. Așadar, există o sală în care sunt lucrări din perioada 2009 2010, 2011, care se referă cumva la un timp trecut. Există multe citate care vin din zona arhitecturii, de la Zirra, din perioada anilor 80, în care, bineînțeles, eram constrânși cumva să ne petrecem vacanțele în acele resorturi care erau ambalate într-un eclectism arhitectural, după care transmiteam o altă încăpere, în care există o vizibilă apropiere între un tip de modernism de la malul Mării Negre înspre modernismul arhitecturii. An de an, care pare cumva mult mai prezentă pe coasta vestică a Americii. Cumva în sudul Californiei, o zonă pe care am explorat din perspectiva arhitecturală și din perspectiva designului. De aceea, în multe lucrări apare tipul ăsta de mit modern, design și arhitectură.
După care urmează o cameră extrem, extrem de personală, care reprezintă probabil piesa centrală a expoziției „The Theory of Chapel”. O compoziție de mari dimensiuni are o componentă teatrală care vine cumva din „Livada de vișini” a lui Cehov. Cele două momente, actul doi și actul patru, când acțiunea se petrece în exterior, în afară și există și componenta asta muzicală. Cehov, cumva pornește cumva descrierea scenei respective cu sunetul îndepărtat al unei coarde rupte. De aceea, cumva și coregrafia mișcării care apare în personajul din compoziția respectivă. După care există câteva lucrări care se referă efectiv la timpurile pe care le trăim. Și am o lucrare tot în acea sală, despre confortul și ospitalitatea care întâlnește mitul și violența și de aceea suntem cu toții spectatori sau telespectatori, sau video spectatori la acest reality show absurd pe care îl trăim în ultimii câțiva ani de zile.”
Curatoarea expoziției, Diana Marincu, ne-a făcut o scurtă descriere a artistului Marius Bercea:
„Marius Bercea face parte dintr-o generație de artiști care au fost deja extrem de convingători și au demonstrat relevanța și forța mesajului artistic și la nivel internațional, și la nivel național. Parte din misiunea Fundației Art Encounters este de a crea o platformă dedicată acestui tip de confirmare, care, din păcate, a venit prea puțin din partea instituțiilor din România și mai mult din Vest. Marius Bercea s-a dezvoltat în anii 2000, când la Cluj a existat acest boom creativ incredibil și datorită acestui fenomen, el a expus mai mult în străinătate decât în țara lui natală.”
Diana Marincu ne-a spus câteva cuvinte și despre expoziție și conținutul acesteia:
„Expoziția cuprinde lucrări din diferite perioade ale creației lui Marius și asta e interesant, că e până la urmă o mini retrospectivă, unde se poate vedea atât interesul lui pentru tot ce înseamnă dezvoltarea social-politică a României și, în contrast, să zic așa, cu cercetarea lui din America, din California, mai exact. Dar avem și lucrări care discută despre noua generație, despre acei oameni născuți după 90, după Revoluție, și care astăzi au complet alte repere decât cei care au trăit Revoluția. Deci e o expoziție în care vedem atât acest interes al lui pentru locuri, spații, cât și pentru personaje, situații în care sunt puse colectivități și, să zic așa, un aer de grup, poate chiar de mitologie, de grup.”
Președintele Fundației Art Encounters, Ovidiu Șandor, ne-a vorbit despre intenția de a aduce artiști români cunoscuți la nivel internațional în atenția publicului din România. Ovidiu Șandor ne-a vorbit inclusiv despre alegerea artistului Marius Bercea pentru această întâlnire cu publicul român:
„Aici vorbim deja de o serie de expoziții și ne propunem să continuăm acest tip de demers, care cumva cred că s-a născut mai ales în contextul expoziției lui Adrian Ghenie de anul trecut, în care ne-am dat seama că există un număr de artiști deja bine cunoscuți, bine recunoscuți în scena internațională de artă, care, din diverse motive, nu au fost foarte vizibili în România, nu au avut de mult timp expoziții. Acum e vorba de Marius Bercea și ne propunem în viitor să invităm și sper eu, să convingem acești artiști care sunt prezenți în expoziții, în diverse instituții, în străinătate, în bienale, în galerii de artă și așa mai departe, care cred că trebuie să fie mai bine cunoscuți și de publicul din România.
Sigur, în ziua de azi vedem multe imagini și expoziții pe toate telefoanele, calculatoarele, ecranele noastre, dar credem cu tărie că întâlnirea directă cu arta și în cazul unor artiști precum sunt ei, care sunt prezenți și care pot fi întâlniți cu ocazia acestor expoziții și întâlnirea cu artistul este importantă. E importantă pentru cultura românească să nu doar mergem în alte părți, să vedem artiștii valoroși pe care îi avem de diverse generații, ci să-i vedem și aici. Cred că e important pentru tinerii artiști, pentru studenții de artă. Sigur, Marius, un pictor prin excelență. De aici veți vedea și alte tipuri de lucrări sau modul cum folosește el fotografia ca inspirație și ca demers estetic către pictura sa. Un pictor care cred că merită mult mai multă cunoaștere și recunoaștere și în țară, așa cum o are în scena internațională de artă.”