Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Expoziția „Max Hermann Maxy – De la avangardă la socialism”

Muzeul de Artă al României (MNAR) aduce publicului, până la finalul lunii aprilie, o nouă expoziție: M.H. Maxy - De la avangardă la socialism.

Expoziția „Max Hermann Maxy – De la avangardă la socialism”
Expoziția „Max Hermann Maxy – De la avangardă la socialism”

, 21.01.2023, 14:00

Muzeul de Artă al României (MNAR) aduce publicului, până la finalul lunii aprilie,
o nouă expoziție: M.H. Maxy – De la avangardă la socialism. Max Hermann Maxy
(1895-1971) a fost un artist român de origine evreiească, pictor, scenograf,
profesor universitar la Institutul de Artă Plastică. Maxy a fost una dintre
cele mai importante figuri ale avangardei din România, fondatorul revistei de
avangardă Integral, director al Muzeului de Artă al României. O personalitate
pe cât de complexă și puternică, pe atât de controversată și criticată, un
artist care a creat în două epoci distincte: România monarhică (până în 1947)
și România noului regim comunist (în a doua parte a vieții). Expoziția prezintă
opera artistului urmând firul cronologic al biografiei sale, prin lucrări de
pictură, grafică, proiecte scenografice, obiecte de artă și reviste. Despre
expoziție și despre Maxy am stat de vorbă cu directorul general al MNAR, Călin
Stegerean, curatorul expoziției.


A fost o figură excepțională a artei din România din secolul XX, în
primul rând ca lider, lider al mișcării de avangardă în perioada interbelică,
creatorul unei importante reviste de avangardă, Integral, al unui atelier de
arte decorative în jurul acestei reviste. De asemenea, a fost un scenograf
foarte talentat, care a lucrat cu diverse trupe de teatru de avangardă. După
instaurarea regimului comunist, a deținut funcții de conducere în aparatul de
stat, spre exemplu, a fost președinte al Fondului Plastic, iar din 1950 a
devenit directorul primului Muzeu Național de Artă al României, numit Muzeul
de Artă al Republicii Populare Române. A sprijinit mișcarea de avangardă, pe
care a cunoscut-o în primul rând în Germania, unde și-a făcut studiile și
ulterior a devenit unul dintre organizatorii marilor expoziții de artă de
avangardă din România interbelică și colaborator la toate revistele de
avangardă din această perioadă, ele fiind o platformă în care artele plastice
s-au întâlnit cu creația, cu filozofia, cu tot ceea ce a însemnat înnoirea
limbajului artistic. A fost foarte apropiat de Marcel Iancu. De asemenea, a
fost, foarte apropiat de Tristan Tzara, spre exemplu, Ilarie Voronca, Ion Călugăru,
cu care au colaborat la revista Integral, tot ceea ce a însemnat avangarda
din România. Practic, era într-o legătură foarte strânsă, pentru că valorile și
elitele se recunoșteau reciproc și își căutau compania. El a devenit membru al
Partidului Comunist încă din anul 1942. Era o perioadă foarte tulbure, în care
populația evreiască era prigonită, erau acele acțiuni care de fapt conduceau,
își propuneau să conducă la dispariția etniei evreiești. Dar avangarda, în
general, reunea persoane cu convingeri de stânga. Însă trecerea spre rețetarul
realismului socialist s-a făcut oarecum într-o altă manieră decât la alți
artiști. S-a aplecat asupra păturilor defavorizate din România. Anii 30-40 sunt
dovada acestui interes pentru muncitori, pentru mineri, pentru aceste clase
care nu erau dintre cele mai favorizate. Expoziția chiar, din punctul de vedere
al conceptului, are în vedere faptul că el a activat în două epoci distincte,
dar aproape egale ca durată: în perioada monarhică și perioada comunistă, în
care a făcut de fiecare dată figură de lider. În prima parte, evident, a fost
promotorul unei înnoiri a limbajului artistic de care cultura noastră avea
nevoie, mai ales că era nevoie și de racordare la un suflu internațional. Iar,
în a doua parte a dat semnale legate de o anumită libertate a creației, o
anumită libertate a reprezentării, care l-a reîntors cumva către elementele de
expresie folosite în perioada interbelică. Sigur, fără aceeași anvergură, fără
același suflu, dar faptul că aceste lucru erau posibile după o perioadă de
presiune ideologică și de dogmatism ideologic a reprezentat un semnal foarte
puternic pentru colegii de breaslă.



Călin Stegerean ne-a vorbit şi despre activitatea lui Maxy la conducerea
MNAR:


Maxy a configurat practic setarea acestui muzeu. Să știți că cele mai
bune depozite de pictură sunt cele înființate de Maxy în acest muzeu. De
asemenea a fost cel care, împreună cu alți colegi, a configurat Galeria de Artă
Românească și Galeria de Artă Universală. De asemenea, a avut ideea unor
activități paralele cu cele expoziționale și acest lucru viza culturalizarea
generală a publicului și legătura artelor cu viața în general.



În cadrul vernisajului, președintele Federației Comunităților Evreiești din
România, Silviu Vexler, ne-a împărtpşit câteva gânduri despre Maxy:


Maxy este una dintre cele mai complexe figuri ale artei românești, dar,
în același timp este unul din cei mai proeminenți artiști evrei din România,
alături de Marcel Iancu, alături de Victor Brauner sunt, dacă vreți,
simbolurile cele mai vizibile și cele mai ușor de recunoscut ale prezenței
artiștilor evrei din România. În același timp, Maxy este, ca artist, o figură
extrem de complexă, ale cărei creații variază foarte mult în contextul epocilor
prin care a trecut. Este esențial ca, atunci când tablourile sale sunt
vizualizate, să fie prezentate și contextul în care ele au fost create și în
care Maxy și-a desfășurat activitatea. Chiar dacă este o figură atât de
proeminentă, în același timp, din păcate pentru societatea largă este mult,
mult prea puțin cunoscut și atunci faptul că o astfel de expoziție are loc la
Muzeul Național de Artă este o șansă deosebită pentru cei care nu i-au cunoscut
creația.



Silviu Vexler ne-a vorbit și despre omul Maxy, dincolo de artistul
avangardist:


Nu cred că poți face abstracție de persoane. Cred că poți ajunge la un
punct în care să înțelegi că uneori creația nu are legătură cu anumite aspecte
negative ale omului, dar nu o poți șterge integral. Dacă vreți, cea mai celebră
situație de aceasta natură este în ceea ce îl privește pe Wagner. Și până în
ziua de astăzi, Wagner este un artist nu doar extrem de controversat, dar, spre
exemplu, în Israel cred că a fost o singură dată un concert. În același timp,
nu poți să nu recunoști creația lui Wagner ca una fundamentală pentru ceea ce
înseamnă opera. Nu sunt însă de acord cu tentativele de a șterge aspectele
negative din viața unui om doar pentru creația sa. Cele două lucruri cred că se
completează, trebuie cunoscute în mod paralel și înțelese la adevărata valoare.
Iar, la finalul zilei, este inevitabil că, ceea ce gândește un artist va
influența opera. De asta aș sublinia că valoarea suplimentară a acestei
expoziții dedicate lui Maxy este că prezintă toate fațetele vieții sale. Nu sunt
doar o serie de tablouri afișate, ceea ce sigur că în sine ar fi fost
binevenit, dar contextul societății în care a creat, felul în care viața sa a
evoluat și s-a transformat și modul în care i-au influențat opera contează
enorm.


RadioRomaniaInternational · Club Cultura 21.01.2023
Expoziția tematică „Universul restaurării ceramicii”, la Palatul Suțu (sursa foto: Muzeul Municipiului București)
Club Cultura sâmbătă, 21 decembrie 2024

Universul restaurării ceramicii

Obiectele din material ceramic create de meșterii olari nu sunt simple recipiente utile, funcționale, ci piese distincte, ce prin formă, decor și...

Universul restaurării ceramicii
Mădălina Pașol - Algo-Ritm -coperta
Club Cultura sâmbătă, 14 decembrie 2024

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus

Unică pe piaţa de carte din România, Editura Casa Radio valorifică principalul patrimoniu de bunuri media din spaţiul autohton, indiferent că...

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus
Bianca Boeroiu (sursa foto: Facebook /Bianca Boeroiu
Club Cultura sâmbătă, 07 decembrie 2024

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy

Prestigiosul premiu i-a fost acordat pentru machiajul realizat pentru serialul Wednesday, regizat de Tim Burton, produs de Netflix și filmat în...

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy
Sursa foto: MMB (muzeulbucurestiului.ro)
Club Cultura sâmbătă, 30 noiembrie 2024

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX

Expoziția „Gust, rafinament și sociabilitate în Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX” de la Casa Filipescu-Cesianu din capitală,...

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX
Club Cultura sâmbătă, 23 noiembrie 2024

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București

Producția este realizată de către un grup de artiști europeni condus de regizoarea Ioana Păun. Ioana Păun este o regizoare ce își centrează...

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București
Club Cultura sâmbătă, 16 noiembrie 2024

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi

Un nou film românesc de impact, despre un subiect major și necesar, a fost lansat recent în cinematografele din țară. „Clara”, lungmetrajul...

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi
Club Cultura sâmbătă, 09 noiembrie 2024

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu

„Anul Nou care n-a fost”, scris și regizat de Bogdan Mureșanu, a fost propus pe lista filmelor ce vor fi luate în considerare pentru...

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu
Club Cultura sâmbătă, 02 noiembrie 2024

Festivalul Național de Teatru

Ediția s-a aflat sub semnul „Dramaturgiilor posibilului” și a fost curatoriată de Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu. Celor...

Festivalul Național de Teatru

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company