Dramaturgul Szekely Csaba, câştigător al Premiului Imison
La începutul acestui an, dramaturgul Csaba Székely, din Târgu Mureş, a primit din partea Societăţii Autorilor din Marea Britanie, Premiul Imison pentru Cel mai bun scenariu al unui dramaturg debutant.
Luana Pleşea, 14.09.2013, 09:07
La începutul acestui an, dramaturgul Csaba Székely, din Târgu Mureş, a primit din partea Societăţii Autorilor din Marea Britanie, Premiul Imison pentru Cel mai bun scenariu al unui dramaturg debutant. Concurând alături de doi britanici, Csaba Székely este primul scriitor de altă cetăţenie decât britanică, nominalizat la acest premiu şi, bineînţeles, primul care l-a câştigat. Scenariul radiofonic premiat, Do You Like Banana, Comrades?”, mai primise în 2009 Premiul pentru cea mai bună piesă europeană la concursul organizat de BBC, fiind apoi regizat şi difuzat de radioul britanic. Autor, până atunci, de proză scurtă, pentru Csaba Szekely, Do You Like Banana, Comrades?” a fost prima piesă de teatru scrisă. Acest prim succes l-a încurajat să mai scrie o piesă, de data aceasta, pentru scenă. Flori de mină” a câştigat, la rândul său, în 2011, la Festivalul Naţional de Teatru din Pecs, Premiul Vilmos” pentru cel mai bun text. Piesa a devenit prima dintr-o trilogie, fiind urmată de Beznă de mină” şi Apă de mină”. Primele două piese au fost montate atât în România, cât şi în Ungaria şi premiate în ambele ţări. A treia parte a trilogiei, Apă de mină”, a câştigat un concurs de dramaturgie al Teatrului Orkeny Istvan” din Budapesta, unde urmează să fie pusă în scenă anul acesta.
Aşadar, foarte multe premii în doar câţiva ani pentru tânărul dramaturg Csaba Szekely: E adevărat că am primit prea multe premii în ultimii 2 ani. Când mă întâlnesc cu cineva cunoscut, cu care nu m-am mai văzut de ceva vreme, întotdeauna mă întreabă ce premiu am mai luat. Nu e ceva obişnuit pe la noi. Aceste premii îmi dau foarte multă putere. Am fost nesigur când am început să scriu pentru concursul organizat de BBC şi încă mai sunt nesigur pe mine când stau jos să încep o piesă, să scriu ceva… Încă nu ştiu dacă sunt destul de talentat sau dacă reuşesc să scriu o piesă bună. Şi atunci când primesc un premiu, asta îmi dă puteri şi îmi spune că trebuie să continui, să scriu piesa următoare”.
Acţiunea din cele trei piese ale trilogiei se petrece în acelaşi sat transilvănean minier, limbajul este asemănător, dar personajele, problemele sunt diferite. Scriitorul Csaba Szekely: Pe mine mă interesează cel mai mult cum acţionează omul în diferite situaţii, ce înseamnă să fii om, ce înseamnă să fii om bun. Şi aceste lucruri se pot prinde foarte bine când vorbeşti despre probleme sociale. Totdeauna au fost probleme sociale, dar acum sunt nişte probleme mai specifice, cel puţin aici, în satele maghiare din Transilvania. Dar piesele au fost prezentate şi în Ungaria şi mi-am dat seama, după reacţiile de acolo, că nu sunt doar probleme din Transilvania, ci şi publicul maghiar din Ungaria cunoaşte situaţiile prezentate. Partea a doua a trilogiei se ocupă cu corupţia şi naţionalismul, iar cei care au văzut până acum spectacolul au fost foarte deschişi. Şi maghiarii, şi românii. Flori de mină” abordează alcoolismul, lipsa locurilor de muncă, rata mare de sinucideri, aceasta din urmă fiind specific transilvăneană. Dar celelalte probleme sunt universale – când rămânem fără loc de muncă şi alegem alcoolul şi suntem disperaţi, nu avem ce să facem şi nici nu vrem să facem nimic. Piesa a treia, Apă de mină”, are ca temă religia. Acţiunea se petrece în casa preotului. Cunoaştem preotul şi învăţătorul satului, deci, de fapt, e vorba despre educaţia spirituală şi educaţia intelectuală din Transilvania şi eşecul educaţiei. Şi mai este vorba şi despre pedofilie în cadrul bisericii şi alte lucruri destul de incomode pentru mulţi”.
Stilul lui Csaba Szekely de a aborda problemele umane în context social, stil care i-a adus atâta succes, îl are ca reper pe Cehov, recunoaşte dramaturgul: Eu am foarte mult de învăţat de la Cehov, mai ales din dramaturgia lui, ca structură, dar şi ca psihologie, din modul cum înţelege inima rusească sau dragostea, sau melancolia… Îmi plac foarte mult frazele lui Cehov. Formulează foarte intens şi foarte simplu, parcă vorbeşte despre vreme şi totuşi spune totul despre suflet. Am încercat şi eu cu tehnicile mele să fac ceva asemănător. Nu sunt un pesimist, sunt destul de optimist, dar scepticismul mă caracterizează în multe lucruri. Sunt mai optimist decât piesele mele şi cred că optimismul meu se vede din umorul pe care îl folosesc în aceste piese. Cred că trebuie să fiu mai tragic şi mai pesimist când scriu, pentru că altfel lumea rămâne dezinteresată. Publicul rămâne neatins. Pentru mine e foarte important ca publicul să se simtă atins de ceea ce vede pe scenă”.
În prezent, Csaba Szekely lucrează la o piesă pentru actorii de la Figura Studio, Gheorgheni, care va fi pusă în scenă de regizorul Alexandru Dabija. Acelaşi regizor va monta şi piesa pe care dramaturgul o va scrie special pentru actorii Marcel Iureş şi Nicu Mihoc, un spectacol gândit pentru a călători. Csaba Szekely se pregăteşte să intre şi în lumea filmului. Pentru luna aprilie scrie o adaptare pentru ecran a piesei Flori de mină”. Şi, bineînţeles, s-a mai înscris la un concurs din Ungaria cu o piesă istorică despre Mihai Viteazul (domnitor al Ţării Româneşti la sfârşitul secolului al 16-lea, care a condus vremelnic cele trei principate: Ţara Românească, Moldova şi Transilvania).