Documentarul „colectiv”, regizat de Alexander Nanau, lansat în România
Filmul colectiv, realizat de Alexander Nanau şi prezentat în premieră internațională la Festivalul de Film de la Veneția în septembrie, a ajuns şi în cinematografele din România.
Corina Sabău, 07.03.2020, 12:35
Filmul colectiv, realizat de Alexander Nanau şi prezentat în premieră
internațională la Festivalul de Film de la Veneția în septembrie, a ajuns şi în
cinematografele din România. Începând din 28 februarie, documentarul care
vorbeşte despre corupția din sistemul de sănătate poate fi văzut în peste 30 de
cinematografe din toata țara, în Bucuresti și 20 de orașe. colectiv a fost
proiectat la Festivalul Internațional de Film de la Toronto și a primit premiul
pentru Cel mai bun film documentar în Competiția Internațională la a
cincisprezecea ediție a Festivalului de Film de la Zurich.
După premierele de
la Veneția și Toronto, unde a primit cronici pozitive și a stârnit reacții
covârșitoare, colectiv a fost singurul film documentar proiectat în secțiunea
Spotlight la Festivalul de Film Sundance (23 ianuarie-2 februarie 2020), o
secţiune tribut pentru titlurile excepționale care au avut premiera mondială în
anul anterior. Documentarul observaţional, produs şi regizat de Alexander Nanau
în coproducție cu HBO Europe și Samsa Film, urmărește evenimentele primului an
de la tragedia din clubul Colectiv din Bucureşti (unde a izbucnit un incendiu
pe 30 octombrie 2015, soldat cu 66 de victime) și se concentrează pe relația
dintre autorități și jurnaliști în încercarea de a afla adevărul.
colectiv
este despre oameni versus sistem, linia fină dintre adevăr și minciună, despre
curaj și responsabilitate. Regizorul Alexander Nanau: Am decis că trebuie spusă o poveste despre
ce s-a întâmplat, că trebuie înţeles procesul care are loc în societatea
românească. Am pus cap la cap o echipă de documentare, am documentat povestea
în toate direcţiile şi, împreună cu Antoaneta Opriş, coautoarea filmului, mi-am
dat seama că trebuie să ne concentrăm pe presă, pentru că presa ar putea
descifra relaţia dintre putere şi cetăţean.
Şi am ales să spunem povestea prin
ochii presei pentru că la acel moment, presa, mai exact echipa de la Gazeta
Sporturilor, formată din Cătălin Tolontan, Mirela Neag şi Răzvan Luţac, era
singura care începuse să pună întrebări.
În rest, în toată media, oficialii
minţeau şi dezinformau. Spuneau că victimele pot fi operate în România pentru că
există condiţii, în timp ce echipa de la Gazeta Sporturilor a descoperit că
unitatea pentru arşi de la Spitalul Floreasca, unde se spunea că urmează să fie
operate victimele incendiului era de fapt închisă.
Aşa ne-am dat seama că din
toată povestea asta poate ieşi mai mult. Pentru că echipa condusă de Cătălin
Tolontan era cunoscută pentru investigaţii şi atunci ne-a venit ideea să mergem
către ei să-i întrebăm dacă au ceva în plus, ceva nou la care lucrează pentru a
deconspira această minciună a statului şi dacă ne pot lăsa să urmărim felul în
care documentează subiectul.
La început au fost foarte reticenţi, dar văzând că
şi echipa noastră a investigat atât de profund subiectul, au prins curaj şi
încredere în noi şi am început să colaborăm. Şi, pe măsură ce filmam, ne-am dat
seama că documentăm un thriller desprins din viaţă.
Din când în când un film nu doar îți deschide ochii, ci te sfâșie,
expunându-ți o prăpastie a moralității ce rezonează mai departe decât țara de
origine a producției. colectiv, filmul lui Alexander Nanau este o producție
remarcabilă despre un nivel al corupției inimaginabil chiar în centrul
sistemului medical din România. Un film cu adevărat ancorat în vremurile în
care trăim, ce merită expunere pe scară largă
scrie publicaţie Variety despre colectiv.
Regizorul Alexander Nanau. Pentru mine, fiecare alegere a unui subiect are legătură cu ceea ce îmi
doresc să învăţ de la viaţă, de la alţii, asta mă şi conduce către un subiect.
Întotdeauna caut cumva să-mi dezvolt cunoştinţele, iar filmul documentar – mai
ales documentarul observaţional, în care ai ocazia de a petrece un an sau chiar
mai mult alături de subiectul ales – îţi oferă posibilitatea de a-ţi traduce
apoi experienţa, emoţia, într-o poveste. Iar acest proces este o şcoală de
viaţă extrem de puternică, aş putea spune că alegerea subiectului de film
documentar este aproape la fel ca alegerea unui partener de viaţă. Pentru că
subiectul pe care îl alegi devine un partener prin care tu creşti, dar şi el
creşte. Este o oglindire a documentaristului în subiectul său şi o relaţie prin
care ambii cresc.
Alexander Nanau,
regizor și producător germano-român, a studiat regia la renumita Academie
Germană de Film și Televiziune din Berlin (DFFB) și este deținătorul a două
burse la Institutul Sundance, respectiv Academia de Artă (Akademie der Künste)
din Berlin. În 2007 a înființat în România casa de producție
Alexander Nanau Production. Filmul său documentar Lumea văzută de Ion
B. a câștigat, în 2010, trofeul Emmy Internaţional la categoria
Arts Programming, iar Toto și surorile lui a fost
nominalizat la premiile Academiei de Film Europene din 2015. Nanau a fost
director de imagine pentru documentarul francez-german Nothingwood,
filmat în Afganistan, care a avut premiera la Cannes în 2017, în selecția
Quinzaine des Réalisateurs.