Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Criticul de artă Victor Ieronim Stoichiţă

Format la Bucureşti, unde a şi atins maturitatea profesională, devenit apoi cunoscut în Franţa şi Germania, Victor Ieronim Stoichiţă este, în prezent, şeful Catedrei de Istoria Artei de la Universitatea din Fribourg, Elveţia.

Criticul de artă Victor Ieronim Stoichiţă
Criticul de artă Victor Ieronim Stoichiţă

, 05.09.2015, 10:19

Format la Bucureşti,
unde a şi atins maturitatea profesională, devenit apoi cunoscut în Franţa şi
Germania, Victor Ieronim Stoichiţă este, în prezent, şeful Catedrei
de Istoria Artei de la Universitatea din Fribourg, Elveţia. A ajuns acolo după
un parcurs care l-a dus de la Bucureşti, la Paris, Munchen, dar şi la
Universitatea Harvard, peste tot strălucind prin calităţile sale de hermeneut,
de interpret al operelor de artă, inclusiv al operelor cinematografice. Victor
Ieronim Stoichiţă a fost asistent la Catedra de
istoria şi teoria artei a Academiei de Arte Frumoase din Bucureşti (1973-1981)
şi la Institutul de Istorie a Artei al Universităţii din München (1984-1990). A
fost profesor invitat la diferite universităţi, printre care Sorbona (1987),
Göttingen (1989-1990), Frankfurt (1990), Harvard (2005-2007), precum şi la
Collège de France (2008). Din 2012 este membru al Academiei Naţionale Italiene,
iar din 2014 membru al Academie Europene. Tot anul trecut a fost titularul
Catedrei Anuale a Muzeului Luvru şi i-a fost conferit titlul de Chevalier Des
Arts et des Lettres al Republicii Franceze. Editura Humanitas din Bucureşti
i-a dedicat o serie de autor, sub genericul căreia au apărut până acum:
Efectul Sherlock Holmes, Instaurarea tabloului, Scurtă istorie a umbrei,
Efectul Pigmalion. De la Ovidiu la Hitchcock şi altele.

Cea mai recentă carte
se numeşte Cum se savurează un tablou şi alte studii de istoria artei,
publicată tot la Humanitas, editură care, de altfel, îi dedică lui Victor
Ieronim Stoichiţă, o serie de autor. Volumul lansat recent este o colecţie de
12 studii publicate sau rostite în circumstanţe diferite şi care abordează
probleme foarte diferite. Ele se referă la un interval cronologic destul de
vast, cel dintre secolele XIV şi XX. O primă variantă a acestei culegeri a
apărut deja în spaniolă, iar versiunea românească se datorează Ancăi
Oroveanu şi Ruxandrei Demetrescu, la rândul lor cadre didactice la
Universitatea de Arte din Bucureşti. De altfel prima invitaţie la lectură
acestei culegeri de studii scrise de Victor Ieronim Stoichiţă o face chiar acum Anca
Oroveanu: Aş spune despre această culegere de studii, două
tipuri de lucruri. Mai întâi mă refer la natura textelor care sunt incluse în
volum. E o mare acribie, o mare atenţie şi minuţie în analiza operelor de artă
de care se ocupă, fără să piardă din vedere, un unghi mai cuprinzător. Apoi,
mai e şi bogăţia iconografică, diversitatea imaginilor la care apelează pentru
a-şi face demonstraţiile. Toate acestea la un loc caracterizează un anumit tip
de scriere, scrierea academică. Imediat însă aş adăuga că există în acelaşi
timp în felul în care scrie Victor o mare grijă ca rigorile literaturii
academice să nu funcţioneze ca o barieră de netrecut pentru nespecialist.
Există o mare cordialitate faţă de cititori şi dorinţa de a-i angaja pe drumul
propus de autor către investigarea unei probleme.


Imaginile analizate de
Victor Ieronim Stoichiţă în volumul Cum se savurează un tablou aparţin unor
mari maeştri ai trecutului cum ar fi Tiţian şi Caravaggio, dar şi unor figuri
emblematice ale culturii pop cum ar fi Andy Warhol. Şi toate comentariile
criticului de artă sunt străbătute de o temă fundamentală pentru Victor Ieronim
Stoichiţă, cea a
plurisenzorialităţii, după cum aflăm de la Anca Oroveanu: E vorba de situaţii în care pictura evocă şi suscită impresii
senzoriale din alte zone decât ale văzului, dar o face cu mijloacele care-i
sunt proprii şi fără a-şi părăsi teritoriul. Cum se întâmplă acest lucru este
pariul textelor din acest volum. În primul text din cuprins, simţurile care
sunt avute în vedere sunt gustul şi mirosul mai ales. În altele, este vorba de
un alt simţ, aflat în concurenţă cu văzul. Este vorba de auz, pornind de la
care se edifică opere artistice, mai ales muzicale. În studiul dedicat lui
Caravaggio există referirea la acest simţ. Problematica de felul acesta
traversează întreg volumul.


Cine
ar putea fi interesat de această problematică, prin urmare? Ruxandra Demetrescu
oferă un răspuns. Ne putem întreba care este adresabilitatea cărţii.
Evident, primul răspuns este lumea mică a istoricilor de artă de la noi. Pe de
altă parte, adresabilitatea e mult mai mare. Victor Stoichiţă are vocea unui
istoric de artă care nu e tradiţional. De ce nu este aşa? Pentru că el face
parte din lumea avangardei acestei discipline, din lumea celor mari. E vorba de
critici care-şi pun problema sensului mai profund al unei imagini, care nu doar
ilustrează o temă şi care spune ceva despre lumea în care trăim sau despre
lumile în care au fost create aceste imagini. Prin urmare, autorul lansează o
invitaţie la lectură şi la privire, la recitirea unor texte fundamentale precum
romanele lui Emile Zola. Este mai ales o invitaţie de a privi, în detaliu, cu
lupa. Această amplificare a detaliului este asumată de autor încă din prefaţa
cărţii. Pe scurt, cred că fiecare cititor de texte bune poate găsi ceva
interesant de citit în acest volum.


Prezent
la lansarea volumului său Cum se savurează un tablou, Victor Ieronim Stoichiţă
s-a referit, cu speranţă, tot la receptarea cărţii sale.

Nu spun nici o
noutate când amintesc că drumul oricărui creator e format din suişuri şi
coborâşuri, din entuziasme şi căderi. Suişurile şi coborâşurile sunt
inevitabile chiar la vârsta pletelor albe. Faptul că mi se sugerează că drumul
meu a meritat să fie făcut şi merită în continuare, este benefic. Într-adevăr,
orice carte este, în afară de rezultatul strădaniei unui autor şi a unei
echipe, şi rezultatul cititorului, a modului în cartea a fost citită. În cazul
nostru lucrurile sunt şi mai interesante, căci atât Ruxandra, cât şi Anca sunt
colaboratoarele acestei cărţi, prin traducerea ei, dar au avut posibilitatea
de a se detaşa şi judeca obiectiv. M-a impresionat modul foarte fin în care au
citit această carte, dându-i, de fapt viaţă. Sper ca şi ceilalţi cititori să
fie la fel de receptivi la conţinutul acestei cărţi.

Cum se savurează un
tablou reprezintă al zecelea titlu al seriei de autor Victor
Ieronim Stoichiţă, aparţinând editurii Humanitas.

sursă foto: facebook Animest
Club Cultura sâmbătă, 05 octombrie 2024

Ciao, Italia! Animest 19

După ce ultima ediție a înregistrat peste 15 mii de spectatori în fața ecranelor, Festivalul Internațional de Film de Animație revine pe...

Ciao, Italia! Animest 19
Proiectul „Bestiar. Bun de consum”
Club Cultura sâmbătă, 28 septembrie 2024

Proiectul BESTIAR

Cel mai nou proiect este „Bestiar. Bun de consum”, co-finanțat de Primăria Municipiului București. Proiectul deschide discuția despre...

Proiectul BESTIAR
Foto: facebook.com/PremiileGopo
Club Cultura sâmbătă, 21 septembrie 2024

Niko Becker, Tânăra Speranță de la Gopo

Pentru rolul Dumitru din filmul Spre nord, în regia lui Mihai Mincan, actorul Niko Becker a obținut anul acesta Premiul Gopo, la categoria...

Niko Becker, Tânăra Speranță de la Gopo
Festivalul Anonimul, la a 21-a ediție
Club Cultura sâmbătă, 14 septembrie 2024

Festivalul Internaţional de Film Independent Anonimul

Cel mai bun scurtmetraj românesc la Festivalul Internaţional de Film Independent Anonimul a fost desemnat „(În) Cerc”, de Andreea Parfenov....

Festivalul Internaţional de Film Independent Anonimul
Club Cultura sâmbătă, 07 septembrie 2024

Emanuel Pârvu, premiat la Cannes

Filmul românesc „Trei kilometri până la capătul lumii”, selectat în competiţia oficială pentru Palm D’or la Festivalul...

Emanuel Pârvu, premiat la Cannes
Club Cultura sâmbătă, 27 iulie 2024

„Mrs. Buică“, un documentar în regia lui Eugene Buică

Selecționat în competiția locală la cea de-a 30-a ediție a Festivalului Internațional de Filme Documentare ASTRA, documentarul Mrs. Buică, în...

„Mrs. Buică“, un documentar în regia lui Eugene Buică
Club Cultura sâmbătă, 29 iunie 2024

Expoziția personală „Marius Bercea This Side of Paradise”

La Timișoara, la sediul Fundației Art Encounters, poate fi văzută până la jumătatea lunii august a acestui an o expoziție deosebită: prima...

Expoziția personală „Marius Bercea This Side of Paradise”
Club Cultura sâmbătă, 22 iunie 2024

MoBU 2024

A doua ediție a Târgului Internațional de Artă Contemporană din București, MoBU, a fost organizată în perioada 29 mai – 2 iunie la...

MoBU 2024

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company