Cristian Şofron, noul manager al Teatrului Odeon din Bucureşti
După peste un deceniu în care la conducerea Teatrului Odeon din Bucureşti s-a aflat cunoscuta şi îndrăgita actriţă Dorina Lazăr, de la începutul acestui an scaunul de manager este ocupat de actorul Cristian Şofron.
Luana Pleşea, 24.02.2018, 14:18
După peste un deceniu în care la
conducerea Teatrului Odeon din Bucureşti s-a aflat cunoscuta şi îndrăgita
actriţă Dorina Lazăr, de la începutul acestui an scaunul de manager este ocupat
de actorul Cristian Şofron. Cunoscut publicului larg în special pentru rolul
marinarului Mihu din serialul Toate pânzele sus, Cristian Şofron a fost vreme
de cinci ani directorul Centrului Cultural pentru UNESCO Nicolae Bălcescu.
La început de mandat, managerul
Cristian Şofron este preocupat de o mai mare promovare a Teatrului Odeon şi în
afara ţării, instituţia fiind deja una dintre cele mai vechi şi importante
scene din România Lucru pe care eu mi-l doresc pentru Teatrul
Odeon este ca tot ce se întâmplă aici, spectacole, evenimente conexe şi alte
evenimente, să poată fi încadrat sub deviza Totul la nivel de excelenţă.
Teatrul Odeon este unul dintre cele mai importante teatre din România, îmi
doresc ca el să devină unul dintre cele mai bune teatre din Europa şi, de ce
nu, din lume. Teatrul Odeon a ieşit, iese în nenumărate locuri, dar poate că ar
trebui să ne canalizăm energiile către festivalurile cu adevărat importante din
ţară şi din afara ţării, să încercăm să aducem specialişti care să ne vadă
munca, să ne aprecieze spectacolele… Sigur că nu se poate face în câteva
luni, dar sunt convins că, încet, încet, Teatrul Odeon va fi din ce în ce mai
cunoscut şi în afara ţării.
Noul director al Odeonului consideră
că excelenţa este dată şi de numele regizorilor invitaţi. Astfel, în perioada
următoare va monta aici regizorul Alexandru Dabija, unul dintre cei mai iubiţi
şi apreciaţi creatori români, care va semna spectacolul Povestea unui
necunoscut după Povestiri de Cehov. Numele lui Alexandru Dabija este legat
de istoria Teatrului Odeon, unde a montat mai multe spectacole şi al cărui
manager a fost în perioadele 1991-1994 şi 1996 – 2002. Tot la Odeon va începe
repetiţiile în lunile următoare şi Dragoş Galgoţiu, regizor angajat al
teatrului, care va pune în scenă Hamlet-ul lui Shakespeare într-un spectacol
ce se doreşte a fi un eveniment. Mai tinerii regizori Andrei şi Andreea Grosu,
fondatorii teatrului independent Unteatru, revin la Odeon să monteze Jocul
de-a vacanţa, de Mihail Sebastian. Tot până la sfârşitul acestei stagiuni,
regizorul Zoltan Balazs, directorul teatrului independent Maladype din
Budapesta, este invitat în cadrul proiectului european Fabulamundi.
Playwriting Europe să pună în scenă piesa Gardenia , al tinerei dramaturge
poloneze Elżbieta Chowaniec.
Dincolo de regizorii invitaţi,
managerul Cristian Şofron mai are şi alte planuri pentru Teatrul Odeon, începând
cu Galeria Odeon Există un spaţiu destinat expoziţiilor în
Teatrul Odeon. Mi-am propus ca această galerie să poată fi vizitată pe tot
parcursul zilei. Este un pic anormal ca lucrările minunate de acolo să fie
vizionate doar de către spectatorii care intră la spectacolele de la Sala
Studio şi care nu pot fi mai mult de 100 – 120 de persoane. Avem multe proiecte
legate de tinerii noştri spectatori. Aceştia pot vizita teatrul nostru în orele
în care se montează decorul, pentru a vedea munca din spatele scenei. Avem
chiar în perioada următoare, prin Şcoala Altfel, un proiect asemănător, în care
vor veni grupuri de copii şi vor asista la montarea decorurilor, eventual la
repetiţiile actorilor dinaintea începerii spectacolului. De curând am iniţiat un
proiect, pe care l-am denumit deocamdată Seara tânărului creator, în cadrul
căruia UNATC să îşi poată prezenta cele mai valoroase spectacole pe scena
Teatrului Odeon. Cred că trebuie să ne gândim la cei care vin după noi.
Angajat al Teatrului Odeon, coregraful
şi, de ceva vreme, şi regizorul Răzvan Mazilu, artist cunoscut pentru
contribuţia la ceea ce înseamnă teatru-dans şi musical în România şi pentru
sprijinirea tinerilor coregrafi, va organiza, ca în fiecare an, o Gală a
dansului pe 29 aprilie, de Ziua Internaţională a Dansului. De asemenea, se află
în discuţie şi punerea în scenă a unui spectacol despre viaţa actriţei Judy
Garland.
Clădirea în care se află Teatrul Odeon
din Bucureşti este un monument-bijuterie, inaugurat la
sfârşitul anului 1911. Are o istorie extrem de bogată şi este singurul teatru
cu scenă italiană din Europa al cărui tavan glisează. Situată pe Calea
Victoriei, aproape de Universitate, construcţia este una dintre cele mai
importante atracţii turistice ale Bucureştiului. Cu o clădire refăcută total la
exterior, consolidată şi reornamentată după proiectele iniţiale din 1911,
luminată corespunzător, Teatrul Odeon poate atrage spectatori şi din rândul
turiştilor străini, cu condiţia să asigure traducerea spectacolelor. Managerul
Cristian Şofron Teatrul Odeon are şi instalaţia, are şi
traducerile în limba engleză pentru mai toate spectacolele, avem şi personalul
calificat, care poate face acest lucru. Aşadar, aşteptăm la spectacolele
noastre şi spectatori din alte ţări. Ne preocupă foarte mult acest lucru. Ba
mai mult, am în gând nişte provocări pentru agenţiile de turism. Spun acest
lucru în premieră… După părerea mea, un pachet turistic complet pentru
străini ar trebui să cuprindă şi un eveniment cultural, un spectacol de
teatru… Şi sunt convins că atunci când voi putea să duc această propunere
către agenţiile de turism, ele vor avea un răspuns pozitiv.
O prima iniţiativă a noului director
al Teatrului Odeon a fost lărgirea trupei artistice a teatrului, prin angajarea
câtorva actori tineri, dar şi a unor nume consacrate, precum Adrian Titieni şi
Andi Vasluianu, cunsocuţi şi în afara ţării datorită rolurilor din filme.