Coregraful Gigi Căciuleanu, premieră la Sibiu
“Sunt extraordinar de fericită! Gigi Căciuleanu emană atâta bucurie de a trăi, are o asemenea capacitate de a dărui cum nu am întâlnit niciodată în viaţa mea. Iar spectacolul este absolut fantastic!...
Luana Pleşea, 28.09.2013, 10:14
“Sunt extraordinar de fericită! Gigi Căciuleanu emană atâta bucurie de a trăi, are o asemenea capacitate de a dărui cum nu am întâlnit niciodată în viaţa mea. Iar spectacolul este absolut fantastic! Este foarte bogat acest “Mozart Steps”, are mai multe straturi de lectură. Creaţiile lui Căciuleanu au o calitate foarte subtilă. Nu ştiu cum face, dar ajunge să te atingă în straturile tale cele mai profunde. Chiar şi cei care nu sunt obişnuiţi cu astfel de reprezentaţii, este imposibil să nu aibă un şoc emoţional, vizual, estetic, de orice natură. Totdeauna am considerat că, dacă un creator simte nevoia să se explice, înseamnă că, pe undeva, construcţia nu este desăvârşită. La Gigi Căciuleanu, cu acest spectacol, nu mai am nevoie de nicio explicaţie. Totul e atât de frumos înălţat, şi construit, şi aşezat, şi cu atâta profunzime, şi atâtea nuanţe!”.
Prin aceste superlative şi-a descris emoţia “la cald”, imediat după spectacol, celebra fostă prim-balerină a Operei Naţionale Bucureşti Simona Şomăcescu. Este vorba despre premiera spectacolului de teatru coregrafic “Mozart Steps”, o producţie a Teatrului Naţional “Radu Stanca” din Sibiu, care a marcat deschiderea stagiunii şi împlinirea a 225 de ani de teatru la Sibiu.
“Mozart Steps” a fost creat de coregraful Gigi Căciuleanu pornind de la muzica volumelor 1 şi 2 ale albumului “Mozart in Egypt/ Mozart în Egipt”, aparţinând muzicianului Hughes de Courson şi profesorului egiptean Ahmed al Maghreby. Cei doi au realizat o fuziune între opera lui Mozart şi sunetele, ritmurile şi instrumentele specifice muzicii egiptene contemporane, creaţia lor fiind considerată un adevărat fenomen muzical.
Gigi Căciuleanu: “Este Mozart văzut prin ochii” sau, mai bine zis, auzit prin urechile” muzicii orientale. Şi, o să vă miraţi, câteodată muzica aceea care vine din Egipt seamănă foarte mult cu muzica noastră din Maramureş, din Transilvania – muzica de bucium, de fluier… Asta m-a izbit când am auzit acest album. Este un Mozart mai special. Mozart este pentru mine, pe lângă un geniu al muzicii, şi unul dintre primii europeni. A scris şi în germană, şi în italiană… Un fel de Shakespeare al muzicii, care ne-a plimbat dintr-o ţară în alta. Muzica, pe undeva, o am în minte şi în corp şi o aştept de foarte multă vreme, de când a apărut această muzică pe piaţă. Am cumpărat-o şi mă gândesc la ea. Şi, iată, mi s-a dat ocazia să lucrez la Sibiu cu actori, de data aceasta. Nu există niciun dansator”.
Într-adevăr, din distribuţia spectacolului de teatru coregrafic “Mozart Steps” fac parte actori de la secţia română şi de la secţia germană a Teatrului “Radu Stanca”, precum şi studenţi de la secţia de Actorie a Universităţii “Lucian Blaga” din Sibiu. Gigi Căciuleanu, despre cum a creat dans cu actorii Naţionalului sibian. “Ei sunt toţi nişte dansatori înnăscuţi. Am descoperit că sunt foarte talentaţi. E foarte greu spectacolul pentru ei, pentru că problematica este cea de dans, cu strângeri de spaţiu, cu energii care trebuie dozate la maxim. Dar să nu credeţi că este un spectacol de “dănţuială”, cum îi spun eu. Este un spectacol în care se dansează în sensul cel mai nobil al cuvântului, în care mişcarea şi grupul au rolul principal. De aceea se şi cheamă teatru coregrafic, pentru că regia este organizată ca o coregrafie. Nu am vrut să arate, să se mascheze în dansatori sau balerine, balerini. Dimpotrivă, am vrut să-şi asume corpurile de oameni “normali”, adică, un bărbat şi o femeie, aşa cum este şi cel care stă pe scaun şi ne priveşte. Am ţinut foarte mult la acest lucru. Şi întotdeauna ţin. Chiar şi cu dansatorii încerc să obţin acest lucru”.
De altfel, şi publicul de la premieră a remarcat performanţa ieşită din comun a dansActorilor, cum îi place lui Gigi Căciuleanu să îi numească.
Coregrafa Simona Şomăcescu, fostă şefă a baletului Operei Naţionale Bucureşti: “Dacă m-ar fi dus cineva legată la ochi în sală, nu mi-ar fi spus unde mă aflu şi pe cine am în faţa mea, eu niciodată n-aş fi zis că ei sunt, de fapt, actori. Să nu uităm următorul lucru: de obicei spunem da, uite, a reuşit să mişte actorii. Nu este aşa. Îţi trebuie şi un simţ, un instinct muzical. Nu doar pui un actor să dea din mâini şi din picioare. Îţi trebuie şi o intuiţie a mişcării, o inteligenţă a mişcării, o intuiţie muzicală – cum suprapune, cum filtrează mişcarea prin propriul trup, prin inteligenţă… Acestea sunt date native”.
Unul dintre dansActorii care au impresionat în mod special publicul şi chiar şi pe Gigi Căciuleanu a fost actriţa Diana Fufezan, aflată la prima colaborare cu coregraful. “Când am aflat că sunt luată în proiect, a fost o fericire cum rar am avut, pentru că, încă de la casting, am simţit că înţeleg ce vrea, din felul în care vorbea. Care a fost cea mai mare provocare? Provocări au fost toate, pentru că e ca mersul pe sârmă, cum ne zice Gigi Căciuleanu. Să îmi păstrez forţa şi fragilitatea în acelaşi timp. Au fost momente în care am simţit că nu mai pot din punct de vedere fizic, dar am strâns din dinţi şi am mers mai departe. A fost o seară în care am stat să lucrez duetul cu Florin până pe la ora 1 noaptea – noi am rămas după repetiţii cu Gigi, de pe la ora 10 seara. Atunci ne-a dus la extenuare, pentru că ne-a zis că dansul nu se face decât pe extenuare maximă. Şi atunci, într-adevăr, am simţit o eliberare şi din clipa aceea am ştiut că pot să mă arunc să fac orice”.
Dacă vă întrebaţi de ce în titlul spectacolului apare cuvântul “steps”, răspunsul creatorului Gigi Căciuleanu a fost: “Pentru că pasul este elemental de dinamică spaţială care ne este comun nouă tuturor. Prima verigă, atât a unui dans, cât şi a unei simple plimbări…”.
Spectacolul de teatru coregrafic “Mozart Steps” urmează să fie prezentat în programul oficial al Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, ediţia 2014.