Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Consumul cultural în timpul pandemiei

Conform studiului Tendințe ale consumului cultural în pandemie, în 2020 românii au citit mai mult, au ascultat mai multă muzică, au vizionat mai multe filme, seriale, emisiuni TV sau documentare.

Consumul cultural în timpul pandemiei
Consumul cultural în timpul pandemiei

, 26.12.2020, 16:03

Conform studiului Tendințe ale consumului cultural în pandemie” realizat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC), în 2020 românii au citit mai mult, au ascultat mai multă muzică, au vizionat mai multe filme, seriale, emisiuni TV sau documentare, au consumat mai multe spectacole de teatru online sau în spații exterioare.



Potrivit studiului, a crescut procentul celor care au declarat că în 2020 au citit mai multe cărţi şi au ascultat mai multă muzică. În 2020, 35% dintre respondenţi au declarat că au citit cărţi, faţăt de 22% în 2019. În 2020, 88% dintre respondenţi au ascultat muzică (pe diferite dispozitive) comparativ cu 74% în 2019. Consumul de teatru şi film în sălile de spectacol au scăzut din cauza restricţiilor sanitare, dar românii s-au arătat interesaţi să vizioneze teatru şi film online sau să meargă la spectacole în aer liber, de câte ori restricţiile sanitare sau vremea au permis. Astfel, în 2020 au fost vizionate mai multe filme artistice şi seriale TV (79%) comparativ cu 2019 (76%), mai multe filme de animaţie (40% faţă de 31% în 2019), emisiuni de divertisment (76% faţă de 69% în 2019) şi emisiuni pentru copii (38% faţă de 25% în 2019).



Despre nevoia românilor de cultură, cu accent pe interesul bucureștenilor pentru evenimente și propuneri culturale sau sociale, am stat de vorbă cu directorul Muzeului Municipiului București, Adrian Majuru: Omul este un animal social. El consumă cultură și când nu-și dorește să facă asta, el e formatat cultural, includem și profesia aici, cât timp trăiește. Ceea ce nu știam este cum o consumă el și cum se reformatează cultural atunci când se află sub presiune, o presiune care este determinată de o nesiguranță sanitară, care nu e la vedere, față de o criză economică sau una socială cu revolte pe stradă, de pildă – care sunt uneori previzibile, alteori la vedere și atunci poți să tragi niște concluzii în timp real. În principiu au fost recuperări ale unor preocupări care erau în adormire, cum ar fi lectura sau comunicarea pe forumuri.



Dar cum s-au adaptat muzeele din Capitală la noile forme de consum cultural preponderent la diatanţă induse de pandemie? Adrian Mjauru: Evident că sunt sau fac parte din generația care a făcut saltul, a trecut pragul scrisorii la care lucram uneori și trei ore și era a patra variantă față de un mesaj care-l scrii, și dacă nu ești atent apar alte cuvinte. Drept urmare, ne-am folosit de tehnologie în toate variațiile posibile și pentru a putea dezvolta comunicarea către oricine – nu puteam ști – sunt oameni nevăzuți, după aia se fac văzuți, pe măsură ce se apropie, am transformat cele 15 pagini de Facebook care sunt ale celor 10 muzee și a altor 5 colecții care n-au sedii în reviste culturale, însă dedicate specificului muzeului sau colecției. Și șansa noastră, a Muzeului Municipiului București, este aceea că avem cel mai variat patrimoniu din Capitală: adică avem și numismatică și vestimentație, avem și arheologie, avem și artă. Atunci, fiind aceste culoare care au început să se desfășoare și să fie foarte active cu 3 postări pe zi, perioada stării de urgență, au fost foarte multe intrări, au depășit un milion de vizitatori într-o lună jumătate, au crescut comentariile, au crescut și elementele adiacente, cum ar fi Instagram-ul, de pildă, sau Twitter-ul, iar apoi, când ne-am redeschis în luna mai, am recuperat cu greu – căderea fiind de 70%, apoi a fost o recuperare, urcând către 50% față de anul precedent, apropiindu-ne în lunile de vară, apropiindu-ne destul de încurajator, dar rămânând o pierdere de 30 de procente față de 2019. Evident că a fost alt rulaj, pentru că oamenii au început să aibă alte preocupări legate de siguranța lor, de serviciu, de profesii care încep să se transforme sau să dispară.


Pe noi ne-a interesat, dincolo de oferirea unui refugiu și oferirea unui răspuns – ce faci cu viața ta în și care încearcă să ofere, atât cât înseamnă o pagină de Facebook sau o comunicare pe forum, deci într-un paragraf, cel mult 3-4, opinii cu judecăți de valoare pertinente (că există bibliografie dedesubt) care să vină în întâmpinarea acelora care caută pentru ei și altceva decât o informare culturală. Din punctul meu de vedere nu va mai funcționa ceva liniar și, cum să spun, simplu – pentru că banii vor fi tot mai puțini, tot mai rari și scumpi, apropo chiar și de bugetul de stat, și atunci expresia ta narativă trebuie să aibă un conținut interdisciplinar, să spun așa – să vină din mai multe domenii, să se regăsească mai mulți, nu să se mulțumească, să se regăsească mai mulți.



În final am vorbit cu directorul Muzeului Municipiului București despre oferta virtuală a muzeului și unde poate fi accesată, despre ce își propune această instituție culturală pentru începutul anului 2021. Adrian Majuru ne-a declarat: Evident că există și un website care are toate sertarele posibile – sunt muzee occidentale care n-au toate sertarele noastre, adică avem filme digitizate din colecțiile noastre și oferite la liber, filme documentare făcute de noi despre muzee, despre colecții, despre București în 5 episoade, conferințe înregistrate, transmise în direct cândva, sunt vreo 40 și ceva de conferințe și cu invitați străini pe teme foarte interesante legate de viața pe care o ducem. Dar, revenind, planificarea înseamnă o extensie anatomică a acestui an pentru cel puțin primele 6 luni, e posibil să fie cu prelungiri mai ajustate. Ceea ce noi aveam ca plus valoare și ar trebui recuperat – este vorba de organizarea feluritelor evenimente care aduceau public ne-muzeal: concerte de muzică clasică, de muzică contemporană, piese de teatru, happening-uri, și apoi orice idee venită din comunitate. Avem și am păstrat ideea de apel la proiect – a fost și în această toamnă, dar au venit foarte puțini cu propuneri – oferindu-le și gratuit spațiul, deci oferindu-ne să-i ajutăm voluntar. Ne referim și la proiecte expoziționale, dar nu au venit decât solicitări pentru ateliere și pentru diverse întruniri didactice.


Noi avem un newsletter, se cheamă București în 5 minute” și este inclus în revista Contemporanul” de anul acesta se vând împreună – se vând pentru prima dată la nivel național, de aceea ne-am asociat cu revista Contemporanul”. N-a fost ușor, pentru că este o revistă de nivel academic, să ne împrietenim, dar prietenia este reală și ne-au oferit și spațiu tipografic pentru specialiștii noștri, deschizând pentru revistă niște rubrici noi, de arheologie, de artă, de antropologie, ceea ce ei nu aveau, fiind mai mult pe zona de litere. În afară de asta, pe website sunt la liber, în format PDF, revistele noastre de specialitate. Noi, practic, avem ca obiectiv principal să păstrăm pasul pe care și-l dorește comunitatea și de asemenea să-i înțelegem care-i sunt problemele.

Expoziția tematică „Universul restaurării ceramicii”, la Palatul Suțu (sursa foto: Muzeul Municipiului București)
Club Cultura sâmbătă, 21 decembrie 2024

Universul restaurării ceramicii

Obiectele din material ceramic create de meșterii olari nu sunt simple recipiente utile, funcționale, ci piese distincte, ce prin formă, decor și...

Universul restaurării ceramicii
Mădălina Pașol - Algo-Ritm -coperta
Club Cultura sâmbătă, 14 decembrie 2024

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus

Unică pe piaţa de carte din România, Editura Casa Radio valorifică principalul patrimoniu de bunuri media din spaţiul autohton, indiferent că...

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus
Bianca Boeroiu (sursa foto: Facebook /Bianca Boeroiu
Club Cultura sâmbătă, 07 decembrie 2024

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy

Prestigiosul premiu i-a fost acordat pentru machiajul realizat pentru serialul Wednesday, regizat de Tim Burton, produs de Netflix și filmat în...

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy
Sursa foto: MMB (muzeulbucurestiului.ro)
Club Cultura sâmbătă, 30 noiembrie 2024

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX

Expoziția „Gust, rafinament și sociabilitate în Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX” de la Casa Filipescu-Cesianu din capitală,...

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX
Club Cultura sâmbătă, 23 noiembrie 2024

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București

Producția este realizată de către un grup de artiști europeni condus de regizoarea Ioana Păun. Ioana Păun este o regizoare ce își centrează...

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București
Club Cultura sâmbătă, 16 noiembrie 2024

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi

Un nou film românesc de impact, despre un subiect major și necesar, a fost lansat recent în cinematografele din țară. „Clara”, lungmetrajul...

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi
Club Cultura sâmbătă, 09 noiembrie 2024

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu

„Anul Nou care n-a fost”, scris și regizat de Bogdan Mureșanu, a fost propus pe lista filmelor ce vor fi luate în considerare pentru...

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu
Club Cultura sâmbătă, 02 noiembrie 2024

Festivalul Național de Teatru

Ediția s-a aflat sub semnul „Dramaturgiilor posibilului” și a fost curatoriată de Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu. Celor...

Festivalul Național de Teatru

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company