Club cultura: FEST – FDR 2015 a revenit cu secţiunea FEST
Între 7 şi 13 iunie s-a desfăşurat la Timişoara secţiunea FEST a FEST-FDR 2015 (Festivalul European al Spectacolului Timişoara – Festival al Dramaturgiei Româneşti), eveniment organizat de Teatrul Naţional Timişoara.
Luana Pleşea, 20.06.2015, 12:52
Între 7 şi 13 iunie s-a desfăşurat la Timişoara secţiunea FEST a FEST-FDR 2015 (Festivalul European al Spectacolului Timişoara – Festival al Dramaturgiei Româneşti), eveniment organizat de Teatrul Naţional Timişoara. Modulul FEST este, aşa cum sugerează şi acronimul său, o sărbătoare a teatrului şi un dialog între cetăţean şi spectacol, fie că este vorba despre spectacolul de stradă sau cel de interior. Completată şi cu câteva spectacole de dramaturgie contemporană românească din FDR, FEST a venit cu o propunere surprinzătoare de spectacole desfăşurate în aer liber.
Regizoarea Ada Hausvater, managerul Teatrului Naţional Timişoara: FEST-ul rămâne sub semnul FEST-FDR, după cum şi FDR-ul a fost sub semnul FEST-FDR. Nu am făcut o împărţire atât de strictă şi fermă, ci am încercat un melanj….. Dacă în inima FDR aveam Art of Ageing, acum avem între spectacolele europene outdoor şi un spectacol indoor, Dreamscape, avem câteva spectacole în sistem instalaţie, cum este Medio Monte, pe dramaturgie românească. Până la urmă, FEST-FDR împreună creează o imagine a dramaturgiei româneşti în contextul dramaturgiei şi spectacologiei europene. Până la urmă, interesul nostru în fiecare an prin festival este să ne definim locul nostru în harta europeană şi să vedem şi cât de departe a ajuns demersul nostru artistic prin această perspectivă socială. Şi cred că FDR a ilustrat foarte clar lucrul acesta. Iar Medio Monte este o instalaţie modernă aparte, o trambulină pentru un teatru al viitorului.
Medio Monte, un performance-instalaţie produs de Teatrul Municipal Baia-Mare, se află la întâlnirea dintre teatru, muzică şi artele vizuale, pentru că, spune regizoarea Mihaela Panainte: În vremurile noastre, teatrul nu mai poate trăi singur. Am făcut legătura între pictură, muzică şi teatru. Teatru ca mişcare. Sunet ca impuls pentru mişcare. Aceste medii artistice contribuie la crearea teatrului total.
Pornind de la textul dramaturgului Marian Ilea şi manifestul pictorului Mircea Bochiş, completate de scenografia lui Helmut Sturmer, Mihaela Panainte doreşte să le comunice spectatorilor că libertatea noastră interioară ţine de alegerea noastră Spunem că mergem la muzeu, la operă, la teatru. Etichetăm şi încadrăm în categorii. Cred că în secolul în care trăim nu mai putem trăi în categorii separate. Pictorii cu pictorii, muzicienii cu muzicienii, oamenii de teatru între ei. Ei trebuie să se întâlnească şi să dezvolte forme noi, să descopere expresii noi. Libertatea artei ţine de cunoaştere, de autocunoaştere. Nu poţi fi liber dacă nu te cunoşti şi nu cunoşti. Pentru că nu înţelegi conceptul de libertate.
FEST – Festivalul European al Spectacolului Timişoara înseamnă în primul rând spectacole outdoor, spectacole de stradă, pentru că, crede Ada Hausvater, aceste spectacole aduc oamenii împreună şi provoacă emoţia, deschiderea către teatru, către artă, cultură în general. Iar spectacolul de stradă care a deschis secţiunea FEST a fost Livada de vişini, după A.P.Cehov, creat de Teatrul Voskresinnia din Lvov, Ucraina. Un spectacol al imaginii şi imaginaţiei, plin de dinamism, despre care Yaroslav Fedoryshyn, directorul artistic al companiei şi cel care semnează direcţia de scenă a spectacolului, mărturiseşte: Livada de vişini, din punctul meu de vedere, este cea mai bună piesă a lui Cehov, pentru că mi se pare că în această piesă este adunat totul, de la copilărie la moarte, absolut totul. Noi am vrut să arătăm acest lucru pe stradă, pentru că întotdeauna totul se vinde şi totul se cumpără. În viaţă, acest comerţ a existat în toate timpurile şi peste tot în lume. Şi mie mi se pare că aici se face comerţ şi se uită despre suflet şi despre viaţa care este ca o picătură de apă care curge şi de fapt se dovedeşte că s-a terminat, aceasta este viaţa. Iar noi nu am prins-o. Despre asta este tot spectacolul. În mod special, mi-am dorit ca aceşti oameni, toate personajele, atunci când există livada, să se ridice deasupra acestei livezi, iar noi am şi realizat acest lucru, pentru că i-am pus pe picioroange, ei sunt ca nişte fluturaşi albi şi fac acel comerţ la nivel superior. La noi livada nu este tăiată ca la Cehov, cu toporul, ci este arsă. Este arsă pentru că pentru noi este foarte important că există apa şi focul. Sunt două stihii ale vieţii care s-au transformat una într-alta de-a lungul veacurilor. Ceva este construit, apoi arde, apa inundă totul, apa stinge focul. Livada de vişini semnifică, după cum spune Cehov, că nouă ni se pare că totul este încă înainte şi de fapt totul deja este în urma noastră, ca şi în viaţă.
FEST-FDR 2015 este unul dintre evenimentele prin care Teatrul Naţional Timişoara susţine oraşul în cursa pentru titlul de Capitală Culturală Europeană 2021. Ada Hausvater, managerul teatrului: Avem un program dedicat dezvoltării societăţii civile. Cred că, fără cultură şi fără o reală preocupare pentru societatea în care trăim, nu putem vorbi despre dezvoltare, despre civilizaţie… Capitală Culturală înseamnă un oraş care are un potenţial dovedit pentru a explora noi realităţi. Sigur, sunt foarte multe oraşe care vor participa cu toate şansele. Timişoara are un dat aparte, nu numai datorită diversităţii multietnice, ci şi datorită faptului că există un mod de a fi curios şi de a lăsa lucrurile să se întâmple aparte faţă de alte oraşe. În sensul că există această înţelegere faţă de oameni care vorbesc limbi diferite, faţă de oameni care se exprimă într-un mod diferit. A vorbi o limbă diferită de altcineva înseamnă a avea, într-un fel, şi alt mod de a fi. Înseamnă că interlocutorul tău trebuie să te accepte ca atare. Şi acest lucru se întâmplă în Timişoara. Cum susţinem mai departe Capitala Culturală? Prin faptul că avem acest program, pe de o parte, de definire a identităţii naţionale într-un plan european, pe de altă parte, prin faptul că prin demersul outdoor readucem împreună oamenii. Astfel, cred că publicul îşi poate găsi, în diferite ocazii, un ţel comun. Comunitate înseamnă când avem un ţel comun, când ne întâlnim, când avem o comuniune de idei, de senzaţii, de trăiri, de emoţii. Ceea ce teatrul poate face.