Câştigătorii concursului “Festival George Enescu 2013”
Dragi prieteni, Radio România Internaţional v-a invitat până la 30 septembrie, data poştei, să participaţi la un concurs de cultură generală cu titlul “Festival George Enescu 2013.
Eugen Cojocariu, 19.10.2013, 06:04
Dragi prieteni, Radio România Internaţional v-a invitat până la 30 septembrie, data poştei, să participaţi la un concurs de cultură generală cu titlul “Festival George Enescu 2013”. A XXI-a ediţie a Festivalului care poartă numele celui mai mare compozitor român, s-a desfăşurat în perioada 1-28 septembrie şi a oferit 150 de spectacole de muzică, operă şi balet în Bucureşti şi în alte centre culturale din România.
Concursul v-a trezit interesul şi am primit 493 răspunsuri complete şi corecte. Vă mulţumim şi vă invităm să participaţi şi cu alte ocazii la concursurile RRI.
Am pregătit pentru concurs premii şi menţiuni în obiecte legate de Enescu şi muzica simfonică românească, dar şi de cultura română în general. Concursul a fost sponsorizat de Complexul Energetic Oltenia şi sprijinit de Muzeul Naţional «George Enescu» (inclusiv de Secţiile de la Sinaia şi Tescani), Regia Autonomă “Monitorul Oficial”, Editura “Casa Radio”, Reprezentanţa Comisiei Europene în România, Asociaţia “Euro Foto Art” din Oradea.
Din emisiunile noastre, de pe site-ul RRI, dar şi de pe profilurile Facebook şi Twitter aţi putut afla răspunsurile la întrebările cu care v-am provocat să ne scrieţi.
Concursul s-a încheiat la 30 septembrie. Până să aflaţi cine sunt câştigătorii vă reamintim întrebările la care v-am invitat să răspundeţi:
– Când s-a născut George Enescu? Răspuns corect: la 19 august 1881.
– A câta ediţie a Festivalului Internaţional “George Enescu” are loc în 2013? Răspuns corect: a XXI-a.
– Numiţi trei creaţii muzicale enesciene. Aici puteaţi alege dintre numeroasele creaţii enesciene, cum ar fi: opera ”Oedip”, cele 3 simfonii terminate, ”Poema română”, Rapsodia română nr. 1”, Rapsodia română nr. 2”, cele 3 suite orchestrale, numeroasele sonate enesciene pentru pian, vioară, violoncel, cele 3 suite pentru pian, mai multe cvartete pentru pian şi pentru coarde, muzică pentru ansambluri camerale, lieduri etc.
– Cine este Ioan Holender? Răspuns corect: directorul artistic al Festivalului. Să reamintim că Holender este fostul director de origine română al Operei din Viena.
Acum putem derula lista câştigătorilor. Cele 30 de Menţiuni au revenit ascultătorilor sau utilizatorilor de Internet: Adel Ferdjaoui, din Algeria, conaţionalul nostru Gabriel Florea, din Germania, Li Hua, Wang Yifan şi Jin Tao, toţi 3 din China, Mihail Byhanov şi Alexei Veselkov, ambii din Rusia, Elena Gurbanova, Turkmenistan, care a scris Secţiei Ruse, Dieter Feltes, Bernd Seiser şi Oskar Schmitt, toţi 3 din Germania, Cristina Risso, Nicola Musto, Stefano Citterio şi Angelo Brunero, toţi 4 din Italia, José Luis Corcuera, din Spania, Ernesto Rax Chub, din Guatemala, Roberto Carlos Álvarez-Galloso, din SUA, care a scris Secţiei Spaniole, Paritosh Chattopadhyay, Reema Goyal, Muhammad Shamim S., toţi 3 din India, Martin Rogan şi Grant Skinner, ambii din Marea Britanie, Martin Gallas, SUA, Obaid Chowdhry, din Pakistan, Takao Ono, din Japonia, Sunil Dhungana, din Nepal, Mozahidul Islam şi Robina Aktar Golapy, ambii din Bangladesh, ca şi familiei Robert C. Ackx şi Maria Ackx-Blom, din Olanda.
Dieter Feltes (Germania) ne-a scris: In emisiunile voastre am auzit multe despre artistul Geroge Enescu şi am ascultat fragmente din unele opere ale lui. Mai ales seara, când se întunecă, mă relaxez cu plăcere ascultând muzica lui Enescu. Postul nostru, Bayerischer Rundfunk, a difuzat şi el de câteva ori opere ale lui Enescu.“
Cele 20 de Premii III au revenit ascultătorilor sau userilor: Dejan Mijatovici, din Serbia, Sami Ahmad Mosad, din Egipt, Syed Khizar Hayat Shah, din Pakistan, care a scris Secţiei Franceze, Wu Xuan, din China, Serghei Lobatzeev, din Rusia, Ernst Altherr, din Elveţia, Fritz Andorf, din Germania, Angela Basetti, Italia, João Flávio da Cruz, din Brazilia, care a scris Secţiei Spaniole, Enrique Ballester Burcet şi Mateo Riera, ambii din Spania, John Selesky şi Tim Watson, ambii din SUA, Marek Pis, Polonia, ascultător RRI în engleză, Shantish Nayel, Sreerekha Reddy şi Venkata Rao, toţi 3 din India, James Obrien, Marea Britanie, Catherine Agboola, Nigeria, Syed Ali Akbar, din Pakistan, care a scris Secţiei Engleze.
Ernst Altherr, din Elveţia, a explicat succint de ce a scris la concurs: “Particip personal la Festivalul din Bucureşti.”
Angela Basetti, din Italia, ne-a scris: “Sunt alături de Radio România Internaţional de multă vreme. Am mulţi prieteni români, printre care şi noii mei vecini. Secretara părinţilor mei este tot româncă. Sper să ajung să vizitez România cât mai curând, împreună cu soţul şi băiatul meu”.
30 de Premii II au revenit următorilor: Volodimir Gudzenko, din Rusia, care a scris Secţiei Ucrainene, Tarek Laidi, din Algeria, conaţionalul nostru Daniel Renon, din Germania, Raïf Chaaban, din Liban, ascultător al programelor în franceză, Qiu Lei, Deng Zhuangli şi Cui Wenbai, toşi 3 din China, Viktor Varzin, din Rusia, Horst Hartmann şi Andreas Fessler, ambii din Germania, Roberto Catucci şi Agide Melloni, ambii din Italia, Claudio Gerlach, din Brazilia, care a scris Secţiei Spaniole, Alexis Salinas Rosas, din Chile, Miguel Ramón Bauset, din Spania, Solomon Mesgun, din Eritreea, care a scris Secţiei Engleze, Bob Wood şi Timothy Johnson, ambii din SUA, Christer Brunstrom, Suedia, K. Saito, din Japonia, Richard Cooke, Mark Stevens şi Alastair Pamphilon, toţi 3 din Marea Britanie, Ian Morrison, China, care a scris Secţiei Engleze, Henk Poortvliet, Olanda, Nasir Aziz, Pakistan, Debaki Ranjan Biswas, Najimuddin şi Muralidhar M., toţi 3 din India, Allan Fenix, din Filipine, ascultător al programelor RRI în engleză.
Volodimir Gudzenko, din Rusia, explica de ce a concurat: ”Particip la acest concurs din dorinţa de a afla mai multe despre marele maestru al muzicii româneşti, celebrul compozitor George Enescu. Îmi plac atât muzica populară, cât şi cea clasică românească şi sper că într-o zi voi putea ajunge la acest celebru festival de muzică”.
Raïf Chaaban, din Liban, argumenta: ”Particip la acest concurs din admiraţie pentru muzica lui Enescu, un compozitor cu o viaţă fascinantă şi plină de contraste”.
Qiu Lei, din China, explica: ”La un moment dat am primit o colecţie de lucrări instrumentale ale artiştilor din întreaga lume, între acestea numărându-se şi lucrări de-ale lui Enescu. A fost dragoste la prima vedere, de aceea am şi hotărât să particip la concurs”.
Tot din China, Deng Zhuangli, ne-a trimis următorul răspuns la concurs: ”Se spune despre marii artişti că îşi demonstrează creativitatea şi puterea imaginativă in interpretarea instrumentală. George Enescu este un astfel de mare artist, care lasă o impresie puternică asupra oamenilor. In interpretarea la vioară, Enescu se comportă ca unul care călătoreşte după propria sa voie pe un tărâm nemărginit, el însuşi fiind un excepţional compozitor, aşadar în interpretarea artistică el dă dovadă de o creativitate plină de pasiune şi de o imaginaţie plină de nuanţe şi culori. Exact acesta este motivul pentru care am participat la concurs”.
Horst Hartmann (Germania) a explicat: “Cu toate că România este din anul 2007 stat membru al Uniunii Europene, nu ştiu prea multe despre cultura română. Datorită acestui concurs am putut să-mi completez cunoştinţele. Pe viitor am să ascult mai des emisiunile voastre pe unde scurte şi de pe Internet.“
Italianul Roberto Catucci argumenta: “Am constatat de mult vocaţia României pentru Olimpul artistic, datorită unor prestigioase personalităţi. Evenimentele culturale, gândirea intelectuală se dezvoltă astăzi în multe direcţii, după ce au fost mortificate de ideologia vremurilor apuse. Cultura şi arta românească dau un plus de valoare Europei. Le admir foarte mult şi de aceea sunt “fan” George Enescu, care a lăsat lumii o operă artistică de valoare, care constituie un punct de referinţă în acest domeniu.”
Tot din Italia, Agide Melloni argumenta de ce a aprticipat, din nou, la un concurs marca RRI: “Acest Festival internaţional, care ne aminteşte de personalitatea şi opera unui muzician de talia lui George Enescu, merită cu siguranţă întreaga noastră atenţie. O astfel de contribuţie culturală merită să fie celebrată de acest Festival dedicat operei lui Enescu, recunoscută la nivel mondial.”
Claudio Gerlach, din Brazilia, a transmis: Am participat în acest concurs pentru că îmi place foarte mult George Enescu şi mă interesează tot ce are legătură cu România. Să câştig un premiu legat de Festivalul George Enescu ar fi o amintire preţioasă pentru tot restul vieţii mele.”
Alexis Salinas Rosas, din Chile, afirma: “Ceea ce m-a determinat să particip este interesul pentru cultura şi muzica românească. Am 23 de ani şi studiez Dreptul. Mă atrage faptul că România este o insulă latină într-o zonă geografică dominată de cultura slavă. Cred că între ţările noastre există multe puncte comune, pe care ambele ţări le-ar putea dezvolta, dacă şi-ar acorda această şansă. Ascult frecvent emisuni în română sau muzică românească. Chiar dacă nu înţeleg prea multe mă încântă limba şi mă interesează ceea ce se întâmplă în ţară.”
–
Cele 20 Premii I au revenit următorilor ascultători sau internauţi: Olexandr Kozlenko, din Ucraina, AbdelKarim Nadjim, din Maroc, Giovanni Alotto, din Italia, care a scris Secţiei Române, Christian Canoën, Franţa, Amady Faye, Senegal, Liu Xiuhua şi Ren Chuanyu, ambii din China, Valeri Lugovki, din Belarus, Frank Vettel, din Germania, Maria Musti, din Italia, Mario Martínez Yory, din Columbia, Mary Donalds Navarro, din Cuba, Javier González Balón, din Ecuador, Keith Simmonds, Brian Kendall şi Howard Barnett, toţi 3 din Marea Britanie, Weldon Walles, Donald Davis, Alex Klauber şi Dean Nonanno, toţi 4 din SUA.
Olexandr Kozlenko, din Ucraina, argumenta răspunsul: ”Acest concurs a devenit deja o tradiţie şi vreau să mulţumesc tuturor angajaţilor Radio România Internaţional pentru promovarea creaţiei lui George Enescu şi pentru faptul că ne aduc pe noi, ascultătorii, mai aproape de marele muzician român. Creaţia acestui titan al muzicii universale reflectă sufletul poporului român, ne ajută să-i cunoaştem mai bine pe români şi tradiţiile lor. Cunoaştem compozitori remarcabili din multe ţări, care au reuşit să reproducă, prin muzică, esenţa popoarelor lor. Totodată, promovarea patrimoniului muzical şi a creaţiei marelui compozitor George Enescu este o cauză nobilă, pentru că muzica uneşte oameni din întreaga lume şi trezeşte în ei cele mai bune sentimente. Probabil aceasta este principala menire a concursurilor de muzică, în general, şi a celor organizate de RRI pentru ascultătorii săi, în special”.
Christian Canoën, din Franţa, explica: ”Sunt un mare amator de muzică clasică. Ascut mult Wagner, Beethoven etc. In aceste condiţii, muzica lui George Enescu nu mă putea lăsa insensibil. Opera sa este prodigioasă şi sunt un mare admirator al ei. In plus, ţara dumneavoastră mi-a lăsat nişte amintiri de neuitat…”.
Iar Amady Faye, Senegal, argumenta concis: ”Violonist, pianist, pedagog, dirijor, compozitor, Enescu este, pe scurt, un muzician universal. Participarea la acest concurs este omagiul pe care înţeleg să-l aduc acestui virtuoz al muzicii clasice româneşti, ale cărui rapsodii mă liniştesc în momentele de odihnă…”.
Liu Xiuhua, din China, ne scria: ”Opera lui Enescu este puternic influenţată de folclorul românesc, lucrările sale sunt pătrunse de sentiment, comportând şi o tehnică interpretativă adecvată, cel mai cunoscut exemplu în acest sens fiind
Un alt ascultător chinez, Ren Chuanyu, explica la rândul său: ”Primul mesaj pe care vi-l trimit este şi prima mea participare la concursul dumneavoastră, sunt foarte emoţionat. România din imaginaţia mea este cea despre care îmi povestea bunicul meu, România lui Ceauşescu, cea a sportivilor, cea a unor filme vechi precum „Explozia”, „Valurile Dunării”, „Aventurile lui Babuşca”…Cu totul întâmplător am ascultat o emisiune a postului dumneavoastră, aşa am aflat că România este o ţară foarte frumoasă, în care oamenii trăiesc bucuroşi şi liniştiţi. Imi doresc să mai particip la concursurile voastre, pentru că astfel am ocazia de a-mi aprofunda cunoştinţele despre frumoasa şi impresionanta voastră ţară – România”.
Valeri Lugovki, din Belarus, ne dezvăluie cum s-a pregătit de concurs: ”Pregătindu-mă să răspund la cerinţele concursului RRI, urmărind materialele ce aveau legătură cu întrebările mi-am dat seama că, cel mai bine şi cel mai comod, cel mai folositor pentru mine şi pentru memoria marelui compozitor, pentru prestigiul României, pentru înţelegerea mândriei acestei ţări, dar şi pentru ratingul redacţiei ruse RRI, ar fi să ascult cât mai multe compoziţii ale lui Enescu, încercând să simt trăirile muzicianului şi puterea lui naţională şi europeană. Asa am făcut şi pentru aceasta mă simt recunoscător concursului şi sponsorilor care v-au sprijinit în acest demers. Ocazia pe care mi-aţi oferit-o mi-a permis să simt mai bine coloritul muzical şi istoric al acelei Românii, sunetele care, uneori mai tare, alte ori în surdină, au însoţit toată viaţa mea”.
Frank Vettel (Germania), a scris scurt şi precis: Vă mulţumesc pentru concursul interesant! Ca meloman şi ascultător RRI mi-aţi făcut o dublă bucurie.”
Maria Musti, din Italia, a avut un motiv foarte clar să ne răspundă: “Particip la acest concurs dintr-un motiv foarte simplu: sunt pianistă, aşadar pasionată de muzică. Am avut concerte la Bacău, dar şi la Chişinău, în R. Moldova. Mi-ar plăcea foarte mult să revin în România pentru o altă întâlnire cu publicul”.
Trei Premii Speciale au revenit următorilor ascultători sau Internet useri: Thein Soe, din Malaezia, Jayanta Chakrabarty, din India, şi Bezazel Ferhat, din Algeria, care a scris Secţiei Franceze.
Thein Soe, din Malaezia, ne-a scris: “Mi-a plăcut foarte mult o anecdotă despre Enescu. Intr-o zi, prin anii 1920, se pare că Enescu a vrut să-l prezinte pe unul dintre studenţii săi prietenului său, celebrul pianist Alfred Cortot, pentru ca acesta să-şi exprime părerea despre talentul tânărului muzician. Aşa că Enescu l-a rugat pe Cortot să vină la audiţia tânărului. Enescu, care era şi un excelent pianist, urma să-l acompanieze la pian. Când a început recitalul, Cortot şi-a făcut apariţia, însă nu şi domnul care ar fi trebuit să întoarcă paginile partiturii. Atunci, Enescu l-a rugat pe Cortot să întoarcă el paginile. Concluzia trasă la finalul recitalului: persoana care cânta la pian ar fi trebuit să cânte la vioară, cel care dădea paginile ar fi trebuit să cânte la pian…iar cel care a cântat la vioară se pare că ar fi trebuit să întoarcă paginile. Dincolo de glumă, trebuie să vă mărturisesc că sunt un împătimit ascultător de muzică clasică de 55 de ani şi nu pot numi un alt compozitor român, în afara de Enescu. (Bartok a scris câteva piese pe teme româneşti, mai ales celebrele sale dansuri româneşti, dar era de origine maghiară). Ştiu câţiva muzicieni români contemporani foarte cunoscuţi şi apreciaţi, printre care Angela Gheorghiu, pianistul Radu Lupu sau violonistul Ion Voicu, dar Enescu rămâne cel mai cunoscut compozitor român.”
Jayanta Chakrabarty, din India, îşi argumenta răspunsul: “De ce este considerat Enescu unul dintre cei mai influenţi compozitori ai secolului al XX-lea şi ce îl face special pe acest talentat muzician român? Acestea au fost două dintre multele întrebări care m-au determinat să particip la concursul dedicat lui George Enescu. Acest concurs mi-a dat nu numai şansa de a afla răspunsuri, dar şi posibilitatea de a descoperi lucruri inedite despre acest compozitor care a combinat magistral elemente de muzică românească tradiţională cu note speciale ale muzicii clasice euopene. Dincolo de talentul său muzical deosebit, Enescu a sprijinit financiar tineri muzicieni, a făcut donaţii pentru burse şi a instituit premiile muzicale naţionale pentru candidaţii merituoşi. Enescu a fost şi un profesor excepţional, care nu a ezitat să împărtăşească experienţa sa unor tineri muzicieni. Yehudi Menuhin, Dinu Lipatti, Arthur Grumiaux, Christian Ferras şi Ida Haendel sunt doar câţiva dintre faimoşii săi studenţi”.
Iar Bezazel Ferhat, din Algeria, afirma: ”Doresc, înainte de toate, să vă mulţumesc că organizaţi această competiţie, care ne oferă şansa extraordinară de a intra în universul lui George Enescu, o lume bogată în culori, sunete şi ritmuri care trezesc amintiri demult uitate. Un demers foarte util în lumea noastră, a digitalului şi a tehnologiei. Informaţiile pe care Radio România Internaţional ni le-a oferit despre viaţa şi opera lui sunt, pentru mine, niste cadouri preţioase, în aceste timpuri”.
Premiile şi menţiunile vor fi expediate prin poştă şi vă rugăm să ne confirmaţi, într-o scrisoare, într-un fax sau într-un e-mail atât primirea, cât şi conţinutul! Vă mulţumim, din nou, că v-aţi încercat şansele şi ne-aţi răspuns la concursul consacrat Festivalului ”George Enescu 2013” şi vă invităm să participaţi în număr cât mai mare şi la următoarele noastre concursuri!