Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent
Bucharest Fringe - Maratonul Teatrului Independent se desfășoară în perioada 11 - 20 octombrie 2019 în mai multe spații din București şi prezintă publicului o selecție a celor mai bune producții ale teatrului independent din România din ultimul an.
Corina Sabău, 12.10.2019, 13:24
Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent se desfășoară în
perioada 11 – 20 octombrie 2019 în mai multe spații din București şi prezintă
publicului o selecție a celor mai bune producții ale teatrului independent din
România din ultimul an. De-a lungul celor 8 ediții, Bucharest Fringe a susținut
aproape 2000 de artiști independenți, aducând în fața celor aproximativ 20.000
de spectatori peste 200 de spectacole și evenimente conexe. La această ediţie a
Festivalului Bucharest Fringe s-au înscris în selecţie peste 50 de spectacole
şi, în ciuda dificultăților financiare cu care se confruntă sectorul
independent, organizatorii au pregătit publicului o selecție variată de
spectacole și evenimente.
Am vorbit cu Radu Popescu, directorul Bucharest
Fringe, despre cum a reuşit evenimentul să asigure un cadru pentru dezvoltarea
teatrului independent: Au fost premiile festivalului de-a lungul celor opt ediţii care au
adus în atenţia pieţei culturale o serie de artişti, regizori, scenografi,
actori, care au devenit cunoscuţi. O să-i amintesc pe câţiva dintre aceştia
premiaţi la Bucharest Fringe: regizorii Horia Suru, Bobi Pricop şi Andrei
Măjeri, actriţele Nicoleta Lefter, Ana Ularu şi Florina Gleznea, scenografii
Tudor Prodan şi Vladimir Turturică, o parte dintre aceştia au început prin a se
afirma în sectorul independent.
La primele ediţii am acordat şi câte opt premii
pe ediţie. Această recunoaştere prin premii rămâne destul de importantă, dar
mai este vorba şi de recunoaşterea spaţiilor unde au fost reprezentate
spectacolele. Anul acesta, obligaţi de circumstanţe, am fost obligaţi să ţinem
tot festivalul la Teatrul Apropo, dar de-a lungul timpului, pentru spaţiile
mici, independente, festivalul a fost ca o gură de oxigen. Doar că gura asta de
oxigen nu este suficientă, chiar dacă am încercat să promovăm în festival
spaţii independente nu a fost suficient pentru supravieţuirea lor în timp. Şi,
din păcate, suntem într-un moment destul de dificil dacă ne uităm la situaţia
spaţiilor independente din Bucureşti, există o serie de spaţii care au
funcţionat o perioadă şi acum sunt închise.
În
cadrul ediției de anul acesta vor avea loc două premiere și o avanpremieră. Una
dintre premiere este cea a performance-ului Experimentul Shakespeare de
Andreea Radu, cu Raisa Ane și Teodor Ghiță, un spectacolul care pune în prim
plan spectatorul și îl aduce pe scenă alături de performeri, într-un concept
nou și original pentru publicul bucureștean. Cea de-a doua premieră prezentată
la Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent este LO-LI-TA
a LO-VE Story, spectacol regizat de Monica Pop. Avanpremiera care poate fi
văzută la Bucharest Fringe este Cercurile încrederii, semnată de regizorul Radu
Popescu.
Unul dintre spectacolele din programul celei de-a 9-a ediţii a Festivalului
Bucharest Fringe Maratonul Teatrului Independent este Cocoțat
pe schele, în regia lui Robert Bălan, cu Virgil Aioanei, Nicușor Rotaru și
Robert Bălan. Cocoțat pe Schele este un spectacol introspectiv, despre cum vede
societatea contemporană rolul tatălui și cum se raportează bărbatul la acest
rol. Scenariul spectacolului include prelucrări ale interviurilor realizate în
perioada de documentare, informații preluate din mass media sau din anumite
studii și textele ale scriitorilor Andrei Doșa, Robert Șerban, Radu Pavel Gheo,
Vasile Ernu și Igor Mocanu, scrise pentru acest spectacol.
Regizorul Robert
Bălan: Cu spectacolul
ăsta n-am avut o intenţie precisă. Însă acum mi se pare că este un spectacol
despre rolurile dintr-o familie, despre necesitatea implicării tatălui în
creşterea copilului, despre cum s-au schimbat lucrurile în repartizarea acestor
roluri în ultimii zece ani. Când am început lucrul, am plecat de la ideea de a
găsi frustrări masculine pe care să le dezvolt în spectacol. După câteva
reprezentaţii, mi-am dat seama că acest cuvânt, frustrare, apare de nenumărate
ori în spectacol. Intenţia mea a fost de a căuta cumva aspectele neplăcute
despre care bărbaţii de obicei nu doresc să vorbească: nerealizări, eşecuri,
momente în care s-au simţit prost, n-au avut bani, dar n-au avut puterea de a
recunoşte, le-a fost ruşine să apară aşa în faţa lumii. Am vrut să merg în
direcţia asta şi m-am bucurat foarte mult că mai multe femei mi-au spus că
aceste lucruri nu ţin neapărat de sex. Şi că spectacolul meu putea fi la fel de
bine un spectacol despre mame. Că nu reprezintă doar un punct de vedere
masculin.
Pentru
că 2019 este anul destinat cărții, ediția din an a Bucharest Fringe -Maratonul
Teatrului Independent include un număr de momente destinate literaturii:
performance-ul Nicoletei Lefter – An-Tan-Tina – după cartea Anei Blandiana
Fals tratat de manipulare, A(m) iubi(t) iubirea – spectacol de poezie,
proză, cântec din opera Ninei Cassian, întâlniri cu scriitori importanți din
cadrul proiectului Apropo de literatură și proiecții de film documentar
despre autori români de prim calibru.