Asociația de Dezvoltare a Filmului Românesc (ADFR)
Începând de la sfârșitul anului 2020, Asociația de Dezvoltare a Filmului Românesc reprezintă industria cinematografică de film din România în cadrul European Film Promotion, prestigioasa rețea de promovare a industriilor cinematografice europene
Corina Sabău, 01.05.2021, 04:16
Începând
de la sfârșitul anului 2020, Asociația de Dezvoltare a Filmului Românesc (ADFR)
reprezintă industria cinematografică de film din România în cadrul European
Film Promotion (EFP), prestigioasa rețea de promovare a industriilor
cinematografice europene. După un an de absență, România face din nou parte din
rețeaua EFP, ADFR devenind cel de-al 38-lea membru al rețelei, care va promova
și reprezenta interesele cinematografice românești la nivel european.
Asociația
de Dezvoltare a Filmului Românesc (ADFR), a fost înființată la începutul anului
2017 și este o organizație nonguvernamentală, care are ca scopuri principale
sprijinirea producției și distribuției de film independent și dezvoltarea unor
noi comunități de cineaști și cinefili în România. ADFR susține promovarea
filmului românesc și european prin publicarea revistei online bilingvă Films in
Frame și oferă granturi în situații excepționale, destinate independenților din
cinematografie care au rămas fără surse de venit.
Laura Mușat, fondatoarea Asociației de
Dezvoltare a Filmului Românesc (ADFR). Este o asociație pe care am înființat-o la sfârșitul lui 2016, la scurt
timp după ce am absolvit School of Film, Media & Performance Londra. Atunci
am luat hotărârea de a înființa ADFR, în primul rând dintr-o nevoie personală
de a acoperi niște goluri ale industriei de film din România sau măcar de a
încerca să pun umărul la reducerea acestor goluri. În cadrul ADFR avem multe
proiecte, dar poate cel mai lăudabil este revista de cinema online Films in
Frame, revistă care poate fi găsită online. Este o revistă cu conținut zilnic
și pot spune că mă mândresc cu o echipă de jurnaliști și critici de film dintre
cei mai buni: Ionuț Mareș, Victor Morozov, Georgiana Mușat, Flavia Dima și
lista poate continua. Le sunt recunoscătoare că au avut încredere să intre în
acest proiect pe care l-am început de la zero, pentru că revista este încă la
început, a fost lansată în octombrie 2019.
În Films in Frame discutăm toate
filmele importante ale momentului, dezbatem în special cinematografia europeană
și cinema-ul independent și avem diferite tipuri de material, conținutul
revistei este foarte divers și încercăm să acoperim tot ce se întâmplă. Revista
reprezintă și o modalitate de a promova filmul românesc și filmul independent
din întreaga lume și de a ajunge astfel la un public cât mai larg, pe care
sperăm să îl putem convinge să meargă într-o sală de cinema și să vadă un film
care nu este un blockbuster american.
The Script Contest este primul
proiect marca ADFR și a fost lansat la sfârșitul anului 2016, sub forma unui
concurs de scenarii de scurtmetraj. Cu fiecare ediție, concursul a crescut,
transformându-se într-un workshop și o rezidență pentru scenariști cu proiecte
de scurtmetraj. Anul acesta, înscrierile au avut loc între 1 martie și 24
aprilie. Laura Mușat. Scopul rezidenței este de a găsi scenariști
și de a-i învăța să scrie, să-și dezvolte talentul. La noi, în România, se știe
că cei mai cunoscuți regizori își scriu singuri scenariile. Este lăudabil și
unii dintre ei sunt foarte buni scenariști. Dar când a scrie singur scenariul
este mai degrabă o problemă de orgoliu, cred că este preferabil să apelezi la
un scenarist. Doar că sunt foarte puțini. Din cauza că majoritatea regizorilor
își scriu singuri scenariile, cred că scenariștii sunt ușor descurajați, nu
știu cum să pătrundă în această mică industrie de film. Miza noastră, prin The
Script Contest, este de a găsi
scenariști buni. În cadrul rezidenței care durează o săptămână, cei
selecționați au parte de întâlniri cu diferiți cineaști din industrie care îi
ghidează, le dau feedback pe scenarii și astfel se ajunge la o formulă cât mai
satisfăcătoare iar la final este ales un câștigător.
Cel mai bun scenariu este
apoi produs într-un film de scurtmetraj. Rezidența înseamnă șapte zile unde
scenariștii au parte de workshopuri, masterclass-uri, dezbateri, discuții pe
marginea scenariilor scrise, urmând ca în această perioadă acestea să fie
rescrise pe baza tuturor informațiilor primite. Rezidența se desfășoară în
județul Brașov, în satul Cobor, un sat unde n-ai semnal la telefon, un loc
situat departe de agitația unui oraș, unde te poți concentra și lucra în liniște
la proiectul tău. La finalul rezidenței, concurenții trimit scenariile rescrise
juriului și în felul acesta este ales un câștigător. Rezidența The Script
Contest a avut loc și anul trecut. Alături de colegii noștri de la TIFF
(Festivalul Internațional de Film Transilvania) am reușit să ne ducem
proiectele la bun sfîrșit, în condiții de maximă siguranță, fizic. Inițiat,
rezidența trebuia să se întâmple în martie, dar am mutat-o în august, tocmai
pentru a putea avea loc.