Another East/Un alt fel de Est
Another East/Un alt fel de Est - cel mai amplu proiect expoziţional de artă contemporană românească al ultimilor ani - s-a desfasurat recent la New York.
Carmen Săndulescu, 15.06.2019, 13:11
Să te faci remarcat în peisajul artistic
actual de la New York este o ispravă demnă de luat în seamă. Chiar dacă nu ai
dat o lovitură care să dea peste cap bursele de artă, faptul că ai încheiat
cu succes de public o expoziţie amplă, găzduită de o galerie din inima
metropolei nord-americane nu este lucru puţin. De altfel, Another East
(Galeria RIVAA,18 mai- 9 iunie 2019) este rezultatul unei colaborari de aproape
un an de zile pusă la punct de echipa Institutului Cultural Roman de la New
York.
Dorian Branea, directorul ICR New York precizează: Este un proiect de
anvergură pentru că îi cuprinde pe toţi reprezentanţii Departamentului de
pictură al Universităţii Naţionale de Artă de la Bucureşti. Nu sunt numai
profesori foarte respectaţi, personalităţi ale învăţământului de artă din
România, ci şi pictori foarte buni, nume importante ale artei contemporane de
la noi. 11 artişti care au pus pe simeze o expoziţie mai puţin obişnuită. Titlul ei, Another East
s-a născut din dorinţa de a oferi o altă faţă a ceea ce se crede
îndeobşte despre arta est-europeană.
De a împrăştia anumite prejudecăţi care
mai există în Europa occidentală, poate şi în America de Nord, conform cărora
arta est-europeană ar fi puţin defazată, puţin întârziată la capitolul noi
formule şi noi ideologii estetice. Expoziţia care s-a încheiat recent tocmai
asta a demonstrat, în termenii cei mai precişi şi mai interesanţi. Că arta care
se face în România este o artă perfect racordată, mai mult, că formulele
plastice abordate de pictori din generaţii diverse acoperă un spectru foarte
larg, cu stiluri foarte diferite. Cu alte cuvinte, un alt mesaj transmis, poate cel mai puternic, a fost cel
al libertăţii de expresie, al experimentului neîngrădit, al curajului.
Am mai aflat că publicul, prezent în număr
mare şi la vernisaj, dar şi în zilele următoare, a fost în mare măsură
american. Lucru deloc surprinzător. S-au adăugat, evident, figuri
reprezentative ale comunităţii româneşti de la New York. Se pare că locul care
a găzduit expoziţia, Galeria RIVAA (aflată pe insula Roosevelt, lângă Manhattan
şi gestionată de o asociaţie de artă, Roosevelt
Island Visual Art Association) a fost unul dintre ingredientele
succesului de public. Oricum, vorbind despre curaj, proiectul însuşi face parte
dintr-un program mai amplu şi categoric curajos.
Despre care vorbeşte, cu
entuziasm, Dorian Branea, directorul ICR New York: Nu vrem să facem din
acest proiect, chiar dacă este unul reuşit, o iniţiativă singulară,
accidentală. El face parte dintr-o abordare programatică pe care o avem: aceea
de a încerca, prin câteva canale principale, să prezentăm cât se poate de bine
şi de mult arta românească contemporană şi poate cea clasică, în Statele Unite.
Ne preocupă să punem la punct parteneriate pe termen lung cu alte galerii sau
muzee de artă, locuri în care este puţin mai greu de pătruns.
Suntem într-un
lobby permanent pe lângă cei care fac programele, pe lângă curatori şi alţi
decidenţi care reprezintă asemenea spaţii. Sper ca acest gen de parteneriate să
se fructifice şi să ne ducă spre galerii şi mai mari, pe circuite şi mai
prestigioase. Şi nu în ultimul rând, ne-am făcut un plan de acţiune foarte bine
organizat prin care să sprijinim participarea artiştilor, a galeriilor româneşti
la marile festivaluri din Statele Unite, marile târguri de artă, cum ar fi cele
din New York, Miami sau Los Angeles. Este viziunea echipei noastre şi sperăm să
avem resursele necesare ducerii ei la bun sfârşit.
Până la urmă, fiecare
proiect începe cu un vis. Cel puţin aşa ni se spune. Atâta timp cât credem în
el şi nu renunţăm de la primele obstacole, şansele de reuşită sunt mari. Cred
că este una dintre ideile care îi mână pe artişti din toată lumea, de toate
culorile şi convingerile spre New York, un adevărat tărâm al tuturor
oportunităţilor în materie de creaţie.