Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

“Amar”, un documentar premiat la Astra Film Festival

Anul trecut, Premiul pentru Perspective noi de la Astra Film Festival i-a revenit documentarului "Amar", regizat de Diana Gavra, care din 8 martie a intrat în cinematografe.

, 16.03.2024, 14:14

“Amar”, un documentar premiat la Astra Film Festival

“Amar”, un documentar premiat la Astra Film Festival

Anul trecut, Premiul pentru Perspective noi de la Astra Film Festival i-a revenit documentarului „Amar”, regizat de Diana Gavra, care din 8 martie a intrat în cinematografe. Diana Gavra a construit, cu tenacitate și curaj, „o relație de încredere și intimitate cu protagoniștii pentru a ne apropia de un grup de oameni pentru care a fura din buzunare este – așa cum descriu ei – „un mod de viață”. Cu obiectivitate, fără senzaționalism, oferind eroilor spațiu pentru a-și exprima sincer viața complicată – acest film dezvăluie cu măiestrie personalitatea oamenilor din spatele stereotipurilor”. Am citat declarația juriului competiției Astra Film Festival. Amar Răducanu, un tânăr de etnie romă, principalul protagonist al filmului, și regizoarea Diana Gavra s-au întâlnit în 2021. Amar i-a furat Dianei un plic cu bani, Diana a făcut plângere la poliție și, cu ajutorul camerelor de supraveghere, hoțul a fost prins. Amar tocmai ieșise din închisoare, unde ajunsese tot pentru furt, și i-a propus Dianei Gavra să-i restituie banii pentru a scăpa de o nouă condamnare. Diana și-a dat seama că pentru a-i restitui banii, Amar ar fi fost nevoit să fure din nou. A acceptat însă să-și retragă plângerea punându-i o condiție: să se lase filmat și să devină personaj în filmul ei documentar. Amar a spus da și așa a început colaborarea dintre cei doi.

La momentul începerii filmărilor, Diana Gavra, regizoare, avocată, profesoară la Școala Naţională de Studii Politice și Administrative SNSPA, avea și un doctorat in integrarea romilor, deci documentase subiectul. Realizarea filmului a fost pentru ea o provocare de a-și depăși limitele și de a încerca să relaționeze cu o lume care îi era străină.

„Am vrut ca prin acest film să pun o altă lumină asupra acestei lumi și să privesc lucrurile din perspectivă umană. Să-i văd pe acești oameni cum sunt ei în realitate, să le cunosc problemele, trăirile, emoțiile, dorințele și frustrările. Am reușit, pe parcursul unui an, să surprind botezuri, nunți, înmormântări, absolut tot ce s-a întâmplat în viața lui Amar, a familiei lui și în cercul său de prieteni apropiați și rude. Desigur că oamenii ca noi nu interacționează deloc cu acest mediu. Trăim în lumi paralele, fiecare în bula lui, iar noi avem impresia că toată lumea gândește ca noi, că ne putem înțelege unii pe alții, că lumea noastră este perfectă. Lumile noastre- a mea și a lui Amar- interacționează numai în caz de conflict. Cum s-a întâmplat în 2021, el mi-a furat niște bani, eu am făcut o plângere și totul se termina trimițându-l la pușcărie.

De fapt, noi nu știm cum trăiesc acești oameni, iar ei nu știu cum trăim noi. Ei nu știu nici ce alte perspective de viață ar putea avea, pentru că nici noi nu ne-am pus problema asta, că ar putea duce o altă viață. De aceea m-am gândit ca prin acest film să arunc o lumină și asupra lumii lor, dar și asupra lumii noastre, ridicând probleme inclusiv de responsabilitate socială. Reiese și din film că Amar s-a născut în București, chiar în centrul Bucureștiului, pe strada Episcop Radu, lângă Calea Moșilor, dar este complet analfabet. Noi avem dezbateri despre analfabetismul funcțional și ne îngrijorăm că este foarte răspândit. Dar Amar nu știe nici să-și scrie numele. Și mă întreb, cum este posibil ca un copil născut în 1986, în centrul Bucureștiului, să fie lăsat de izbeliște? Este adevărat, familia nu l-a dus la școală, că n-a fost acesta modelul lor de viață, dar societatea ce a făcut pentru el? Mă gândesc că în statistici ar fi trebuit să existe menționat că acest copil n-a frecventat școala. Și atunci mă întreb dacă noi n-avem oare nicio responsabilitate față de oamenii ăștia? În epoca ChatGPT ce posibilități poate avea Amar, care nu știe să-și scrie nici măcar numele?”

Amar spune poveştile unor oameni care provin din medii defavorizate, care au avut adicţii și au crescut pe străzi, de asemenea, ale unor oameni care au ajuns să cunoască pe propria piele sisteme, legislaţii şi condiţii de detenţie din diferite penitenciare ale Europei. Unii sunt incurabili, alţii au ajuns să fie integraţi de sistemele sociale din alte ţări, au învăţat să scrie şi să citească, au o viaţă socială, au o locuinţă şi îşi ocupă timpul constructiv. În momentul în care a întâlnit-o pe Diana Gavra, Amar Răducanu avea 35 de ani și făcuse 13 ani de închisoare pentru furt. Propunerea Dianei, de a-l face personaj de film, i-a schimbat viața, spune Amar.

” Vă dați seama că am ieșit din lumea asta, chiar vreau să ies din lumea infracțională. Am o familie, am copiii, nu mai vreau să mă mai duc la pușcărie, că mi s-a luat de atâta pușcărie. Vreau să fiu și eu mai bine, la casa mea. Și mi-a picat bine propunerea doamnei Diana Gavra, am vrut să văd cum este lumea asta pe care nu o cunoșteam. Și chiar îmi place. Când am început să filmăm a fost mai greu pentru că nu eram învățat cu camera, dar pe urmă a început să-mi placă. Și până la urmă a fost bine, am început și eu, și colegii mei să înțelegem cum trebuie să ne mișcăm în fața camerei.”

Documentarul AMAR este o producție Pintadera Film și Pro Omnia Cinema realizată cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Directorul de imagine al filmului este Marius Panduru, iar imaginea este semnată de Rareș Dima, Lóránd Márton, Ștefan Comănescu, Alexandru Mavrodineanu, Gabriel Scoarță, Andrei Petrea, Radu Strîmbeanu. Montajul a fost realizat de Eugen Kelemen și Monica Pascu.

Expoziția tematică „Universul restaurării ceramicii”, la Palatul Suțu (sursa foto: Muzeul Municipiului București)
Club Cultura sâmbătă, 21 decembrie 2024

Universul restaurării ceramicii

Obiectele din material ceramic create de meșterii olari nu sunt simple recipiente utile, funcționale, ci piese distincte, ce prin formă, decor și...

Universul restaurării ceramicii
Mădălina Pașol - Algo-Ritm -coperta
Club Cultura sâmbătă, 14 decembrie 2024

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus

Unică pe piaţa de carte din România, Editura Casa Radio valorifică principalul patrimoniu de bunuri media din spaţiul autohton, indiferent că...

Editura Casa Radio la Târgul de Carte Gaudeamus
Bianca Boeroiu (sursa foto: Facebook /Bianca Boeroiu
Club Cultura sâmbătă, 07 decembrie 2024

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy

Prestigiosul premiu i-a fost acordat pentru machiajul realizat pentru serialul Wednesday, regizat de Tim Burton, produs de Netflix și filmat în...

Bianca Boeroiu, premiată cu Emmy
Sursa foto: MMB (muzeulbucurestiului.ro)
Club Cultura sâmbătă, 30 noiembrie 2024

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX

Expoziția „Gust, rafinament și sociabilitate în Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX” de la Casa Filipescu-Cesianu din capitală,...

Gust, rafinament si sociabilitate in Bucureștiul primei jumătăți a secolului XX
Club Cultura sâmbătă, 23 noiembrie 2024

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București

Producția este realizată de către un grup de artiști europeni condus de regizoarea Ioana Păun. Ioana Păun este o regizoare ce își centrează...

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București
Club Cultura sâmbătă, 16 noiembrie 2024

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi

Un nou film românesc de impact, despre un subiect major și necesar, a fost lansat recent în cinematografele din țară. „Clara”, lungmetrajul...

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi
Club Cultura sâmbătă, 09 noiembrie 2024

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu

„Anul Nou care n-a fost”, scris și regizat de Bogdan Mureșanu, a fost propus pe lista filmelor ce vor fi luate în considerare pentru...

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu
Club Cultura sâmbătă, 02 noiembrie 2024

Festivalul Național de Teatru

Ediția s-a aflat sub semnul „Dramaturgiilor posibilului” și a fost curatoriată de Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu. Celor...

Festivalul Național de Teatru

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company